۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
بازار طلا قربانی نوسان نرخ ارز و انتظارات برجامی| طلای ارزان هم خریدار ندارد!
گفتگوی «بازار» با روسای اتحادیه طلا و جواهر:

بازار طلا قربانی نوسان نرخ ارز و انتظارات برجامی| طلای ارزان هم خریدار ندارد!

اگر چه قیمت طلا در پی افت انس جهانی و کاهش نرخ ارز در بازار نوسانی با شیبی رو به پایین است اما بازار معامله طلا همچنان سرد و مردم منتظر کاهش بیشتر نرخ ها در این بازار با انجام توافقات برجام هستند.

بازار گروه بانک و بیمه: قیمت طلا از هفته گذشته ( ۱۳ دیماه) بدنبال حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده خرید آن در بازار کاهشی شد. کاهش قیمتی که زمینه ترغیب خریداران چنین کالای زینتی و سرمایه ای را فراهم کرده چرا که هزینه خرید طلا نسبت به گذشته پایین آمده است. در چنین شرایطی اما کاهش قدرت خرید مردم و هزینه های سنگین زندگی ناشی از وجود تورم روز افزون در کنار افت ارزش پول مالی باعث شده است تا بازار داد و ستد طلا چون سالیان گذشته گرم نباشد. بازاری که در گذشته نه چندان دور میزبان قشر متوسط و رو به بالای کشور نیز بود، اما اکنون دهک های بالا درآمدی نیز به دلیل افزایش هزینه های زندگی چون گذشته خیلی راغب به خرید طلا نیستند و کم درآمدهای جامعه نیز سالهاست که به نوعی با بازار طلا خداحافظی کرده اند.

عامل اصلی کسادی بازار طلا در این سالها ضعف قدرت خرید خانوارها به دلیل افت شدید ارزش پول ملی و فشارهای سرسام آور هزینه زندگی است، از طرفی مسائل و مباحث دیگر چون انتظار برای کاهش قیمت ها در بازار طلا در پی نتیجه گیری مذاکرات برجام در وین نیز موجب شده است تا این روزها مردم همچنان برای خرید صبر پیشه کنند

کسادی بازار طلا در پی افت ارزش پول ملی و انتظارات برجامی
در این باره ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» می گوید؛ بی رمقی بخش تولید که منجر به افزایش نرخ بیکاری، پسرفت صادرات و رشد اقتصادی کشور می شود، موجب شده است تا اقتصاد کشور بر ریل پیشرفت قرار نگیرد و کسب درآمدهای ارزی از محل توسعه صادرات نیز برای کشور سخت شود. این درحالی است که کشوری با اقتصادی پویا همیشه با اشتغالزایی وسیع، تحرک تولید و توسعه صادرات مواجه است و این موضوع به تقویت بنیه اقتصاد کشور و خانوارها همچنین حفظ ارزش پول ملی به خوبی کمک می کند تا مردم در سایه رفاه نسبی بتوانند اقدام به خرید کالا حتی کالاهای ارزشی چون طلا و جواهرات کنند.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی باعث شده است تا مردم طی چند سال اخیر برای خرید طلا آنچنان به این بازار ورود نکنند، گفت: عامل اصلی کسادی بازارطلا در این سالها ضعف قدرت خرید خانوارها به دلیل افت شدید ارزش پول ملی و فشارهای سرسام آور هزینه زندگی است، از طرفی مسائل و مباحث دیگر چون انتظار برای کاهش قیمت ها در بازار طلا در پی نتیجه گیری مذاکرات برجام در وین نیز موجب شده است تا این روزها سری افرادی که توان خرید طلا را دارند تا نتیجه نهایی مذاکرات، همچنان برای خرید صبر پیشه کنند.

با آنکه خرید طلا بدنبال حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بازار سیر نزولی به خود گرفته است اما موضوع اخباری مبنی بر خوش بینی انجام توافقات برجام، همراه با افت قیمت انس جهانی و از همه مهمتر روند نزولی نرخ ارز در بازار داخلی موجب شده است تا بازار طلا با وجود سیر نزولی قیمت ها اما خریدار آنچنانی نداشته باشد

طلای ارزان هم خریدار ندارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران به کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه طی چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: با آنکه خرید طلا بدنبال حذف ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بازار سیر نزولی به خود گرفته است و انتظار این بود که خریداران برای تهیه این کالای ارزشمند با هزینه کمتر به این بازار هجوم بیاورند اما این اتفاق تا حدودی نیفتاد چرا که موضوع اخباری مبنی بر خوش بینی انجام توافقات برجام و انتظاراتی که برای کاهش قیمت ها در بازار وجود دارد، همراه با افت قیمت انس جهانی و از همه مهمتر روند نزولی نرخ ارز در بازار داخلی موجب شده است تا بازار طلا با وجود سیر نزولی قیمت ها اما با توجه به انتظاراتی که بود خیلی فعال نباشد.

وی افزود: از آنجایی که محاسبه قیمت طلا بر اساس برابری پول کشور با ارزهای خارجی علی الخصوص دلار انجام می شود، بنابراین هر مثقال طلا طی یکی دو روز اخیر بیش از ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت و این کاهش قیمت جهانی تاثیر خود را بر روی قیمت طلا که با دلار محاسبه می شود دربازار داخل بر جای گذاشت. از طرفی چون قیمت تمام شده طلا از دو فاکتور محاسبه قیمت طلا جهانی و قیمت دلار در داخل تعیین می شود، در چنین شرایطی با توجه به افت نرخ دلار در بازار داخل همچنین کاهش قیمت انس جهانی طی این روزها موجب شد تا قیمت طلا در بازار با بروز چنین اتفاقاتی با نوسان سنگین همراه و سیر نزولی به خود گیرد.

اگر چه انجام توافقات با حفظ چارچوب ها و ارزش های انقلاب تاثیر قابل توجهی بر تحرک بخش اقتصاد بر جای خواهد گذاشت اما به نظر می رسد اولویت اصلی سیاست گذاری ها برنامه ریزی اصولی و توجه به اقتصاد کلان با انجام اقداماتی چون تکیه بر توان داخل، خود باوری، اراده راسخ همچنین نگاه به درون و داشته های کم نظیر کشور باید مد نظر باشد

توجه به تکیه بر توان داخل و خودباوری
محمد ولی، ایجاد نوسان حاکم بر بازار طلا را برگرفته از انتشار برخی اخبار از مذاکرات برجام و روند پیشرفت آن عنوان کرد و افزود: ارتباط با دنیا و رفع تحریم ها کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند و انجام توافقاتت با حفظ چارچوب ها و ارزش های انقلاب تاثیر قابل توجهی بر تحرک بخش اقتصاد بر جای خواهد گذاشت اما به نظر می رسد اولویت اصلی سیاست گذاری ها برنامه ریزی اصولی و توجه به اقتصاد کلان با انجام اقداماتی چون تکیه بر توان داخل، خود باوری، اراده راسخ همچنین نگاه به درون و داشته های کم نظیر کشور است که این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری است و بارها بر آن تاکید فرموده اند. و اگر در این مسیر گامهایی جدی برداشته شود دنیا به داشته های ایران محتاج خواهد شد.

عوامل روانی در بازار موجب شده است تا قیمتها در بازار طلا با نوسان همراه شوند. اما مهمترین عامل شرایط نامساعد وضعیت اقتصادی کشور و خانوارهاست به گونه ای که آنها به دلیل ناتوانی مالی خیلی راغب نیستند برای خرید طلا به این بازار رجوع کنند

عوامل روانی در بازار قیمت طلا را نوسانی کرده است
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران نیز در گفتگو با «بازار» درباره نوسان قیمت ها در بازار طلا و فعالیت نه چندان مطلوب واحدهای طلا فروشی در معاملات این کالا طی این روزها گفت: عوامل روانی در بازار موجب شده است تا قیمتها در بازار طلا با نوسان همراه شوند. اما مهمترین عامل شرایط نامساعد وضعیت اقتصادی کشور و خانوارهاست به گونه ای که آنها به دلیل ناتوانی مالی خیلی راغب نیستند برای خرید طلا به این بازار رجوع کنند.

وی مصرف طلا و زیورآلات در کشور را به دلیل افت قدرت خرید مردم کاهشی عنوان کرد و اظهارداشت: البته عوامل متعددی باعث شده تا خرید و فروش طلا در بازار کم شود، به طور مثال شیوع ویروس کرونا و کاهش میزان مراسم عقد و عروسی طی ۲ سال اخیر خود بر این بازار تاثیر منفی به جای گذاشته است علاوه بر این مباحث روانی چون انجام مذاکرات و انجام توافقات برجام نیز در این بازار بی تاثیر نیست.

کشتی آرای افزود: قیمت طلا و سکه طی دو سه روز اخیر با نوسان همراه بوده است، طوری که دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۲ میلیون تومان بود اما امروز قیمت آن با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی همراه شد. همچنین هر گرم طلا نیز دیروز ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رقم خورد اما امروز قیمت آن به ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان افزایش یافته است که این رشد قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز در بازار است که امروز روندی نسبتا افزایشی نسبت به روزهای گذشته داشت.

بنابه این گزارش، قیمت طلا در بازار با نوسان قیمت همراه است، این نوسات برگرفته از تغییراتی لحظه ای نرخ ارز در بازار است. با این وجود تا قیمت ارز در بازار به ثبات نرسد نوسانات قیمتی در بازار طلا نیز همچنان وجود خواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha