کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ ادامه دارد| بهبود مدیریت زنجیره تامین
تاثیر امیکرون روی بازار تراشه؛

کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ ادامه دارد| بهبود مدیریت زنجیره تامین

با توجه به کمبود تراشه و ادامه دار بودن همه گیری، انتظار می رود این کمبود در سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد با این وجود مدیریت زنجیره تامین بهبود می یابد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: «اکونومیک تایمز» در گزارشی به بررسی بازار تراشه در سال پیش رو پرداخته است: براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز، اُمیکرون کمبود تراشه را تا سال ۲۰۲۲ تمدید خواهد کرد، اگرچه مدیریت زنجیره تامین بهبود یافته است.

با این حال طی سال گذشته، سرمایه موردنیاز برای بهترسازی ابزار و تجهیزات تراشه ۱۵ درصد رشد داشته و قیمت ها نیز افزایش یافته است، به طوریکه با رشد قیمت سالانه دو رقمی برای بسیاری از انواع تراشه ها، این مساله می تواند به تعدیل تقاضا کمک کند.

طبق گزارش شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز، با افزایش نوع اُمیکرون ویروس کووید-۱۹ در بسیاری از کشورها، انتظار می‌رود کمبود جهانی تراشه‌ها همچنان ادامه داشته باشد اما این وضعیت در سال ۲۰۲۲ بدتر نمی شود. در حالی که انتظار می‌رود برخی تحولات تولید به دلیل وضعیت واکسیناسیون بیشتر در بازارهای تولیدکننده تراشه و همچنین مدیریت زنجیره تامین بهتر توسط شرکت‌ها، وضعیت تحت کنترل باقی بماند.

این درحالی است که کمبود تراشه در اوایل همه‌گیری ایجاد شد زیرا بسته شدن کارخانه‌ها عرضه را کاهش داد در حالی که تغییر به سمت کار از راه دور باعث افزایش تقاضا و منجر به عدم تعادل شد که با گذشت زمان بدتر شد. این کمبود در طول موج دلتا در اواسط سال ۲۰۲۱ تشدید شد که به مالزی، ویتنام، تایوان، کره و ژاپن، کشورهای کلیدی در زنجیره تامین نیمه‌رسانا ضربه زد. در آن زمان، کمتر از نیمی از جمعیت این کشورها یک دوز واکسن کووید-۱۹ و تنها یک چهارم واکسن کامل دریافت کرده بودند.

براساس همین گزارش، اکنون، بیش از نیمی از جمعیت در این کشورها واکسینه شده اند و بعید است که تولید به همان روشی که در موج دلتای اواسط ۲۰۲۱ بود، متوقف شود. با توجه به آنچه که در مورد اثربخشی واکسن های موجود در حال حاضر در مبارزه با نوع اُمیکرون وجود دارد، افزایش اُمیکرون باید تأثیر ملایم تری بر زنجیره تامین تراشه های نیمه هادی داشته باشد.

همانند کشورها و واکسن‌ها، شرکت‌ها در ابتدا به دلیل مدل تولید خود، تحت تأثیر کووید-۱۹ بر زنجیره تأمین تراشه قرار گرفتند. بسیاری از شرکت‌هایی که تولید به‌موقع را اتخاذ کردند، برای مقابله با کمبود مواد خام و ورودی‌های کلیدی مانند تراشه‌ها و سایر قطعات الکترونیکی مجهز نبودند.

اما اکنون، شرکت‌ها دریافته اند که با فراهم ساختن موجودی و جستجو در منابع جایگزین، اختلالات زنجیره تامین را کاهش دهند. در این گزارش آمده است: «شرکت‌ها درک می کنند با ایجاد موجودی و کاوش در منابع جایگزین، با این کمبودهای رایج مقابله کنند.»

طی سال گذشته، سرمایه ای که تولیدکنندگان صرف بهترسازی ابزار و تجهیزات تراشه کرده اند ۱۵ درصد رشد داشته و قیمت ها نیز افزایش یافته است که با رشد قیمت سالانه دو رقمی برای بسیاری از انواع تراشه ها، به تعدیل تقاضا کمک می کند. این یک موهبت باورنکردنی برای سازندگان تراشه بوده است، زیرا فروش آن در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگرچه ما انتظار داریم که رشد فروش در سال جاری به ۱۰ درصد کاهش یابد، اما حرکت سکولار به سمت دنیای فراینده دیجیتالی برای این صنعت محرک خوبی است. چراکه قلب تمام وسایل الکترونیکی مدرن شده است.

تولیدکنندگان بزرگ تراشه در تایوان، کره و چین همگی برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های خود در داخل کشور اعلام کرده‌اند. هند همچنین طرح جدیدی را برای جذب تولیدکنندگان کلیدی نیمه هادی برای ساخت کارخانه های تولیدی در این کشور، به ویژه آنهایی که از تایوان هستند، اعلام کرده است که با آنها در مورد توافق تجارت آزاد بحث می کند.

با این حال، محدودیت‌های عرضه ناشی از سویه های Covid-۱۹ در بخش‌های مختلف جهان، کمبود تراشه را برای برخی از برنامه‌های تراشه (مانند حافظه DRAM در مورد قرنطینه فعلی شیان در چین) تشدید می‌کند. مودیز اعلام کرد، کارخانه های ریخته‌گری‌های جدید و ذوب فلز بزرگی که در حال ساخت هستند، پس از سال ۲۰۲۳ وارد خط تولید خواهند شد، بنابراین، با توجه به محدود ماندن عرضه، زمان تحویل افزایش می‌یابد.

همچنین براساس گزارش یاد شده، اکثر ریخته‌گری‌های جدید (غیر از نمونه ژاپن) برای تولید تراشه‌های نسل جدید ۷ نانومتری یا کمتر ساخته شده‌اند که منجر به عرضه محدود برای تراشه‌های نسل قدیمی‌تر می‌شود که معمولاً در مقادیر بیشتری نیز مصرف می‌شوند.

انواع تراشه‌هایی که احتمالاً در کوتاه‌مدت بیشترین رشد را خواهند داشت، مواردی هستند که در کاربردهای منطقی و حسگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در عین حال که در سایر حوزه‌ها مانند وسایل نقلیه الکتریکی، اینترنت اشیا و فناوری ۵G باعث افزایش تقاضا می‌شوند.

کد خبر: ۱۲۸٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha