۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
لیر ترکیه باز هم در برابر دلار سقوط کرد| ادامه روند نزولی لیر در برابر دلار آمریکا
تحلیل بازار فارکس؛

لیر ترکیه باز هم در برابر دلار سقوط کرد| ادامه روند نزولی لیر در برابر دلار آمریکا

انشتار گزارش مربوط به به تورم سالانه اقلام مصرفی در ترکیه و اعلام نرخ تورم ۳۶ درصدی در این کشور، منجر به ریزش مجدد ارزش لیر در برابر دلار شد.

به گزارش بازار، لیر ترکیه پس از انتشار آخرین داده های تورمی نشان داد که تورم کالاهای مصرفی در این کشور به بالاترین سطح سالانه خود از سال ۲۰۰۲ رسیده، روند کاهشی ارزش خود در برابر دلار را از سر گرفت. داده های رسمی منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که تورم اقلام مصرفی در ترکیه به ۳۶.۱ درصد افزایش یافته که نشان دهنده افزایش ۲۱.۳ درصدی تورم سلانه در ماه نوامبر و بالاترین رقم تورم از اکتبر ۲۰۰۲ تاکنون است.

این وضعیت باعث شده است تا لیر ترکیه سودهای اخیری را که پس از اعلام ضمانت‌های دولت برای بازگشت سپرده‌های ارز محلی به وجود آمده، معکوس شود. گفته می شود ارزش هر دلار آمریکادر برابر لیر ترکیه در روز دوشنبه ۱.۸۴% افزایش یافته است.

سقوط لیر به دنبال تصمیم بانک مرکزی ترکیه مبنی بر کاهش نرخ بهره این کشور از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد در دسامبر ۲۰۲۱ ایجاد شده که منجر به ایجاد مشکلات جدی برای اقتصاد ترکیه شد.

چشم انداز قیمت لیر (USD/TRY)
صعود روزانه شاخص دلار در برابر لیر، مقاومت ۱۳.۱۹۴۷۶ را نقض کرده است. شکست این قیمت به گاوها اجازه می دهد تا مقاومت ۱۳.۸۸۵۸۸ را هدف قرار دهند. در همین حال، بالاترین سطح قبلی در تاریخ ۱۳ دسامبر یعنی قیمت ۱۴.۸۸۵۲۲ ، یک هدف اضافی برای صعود را تشکیل می دهد.

لیر ترکیه باز هم در برابر دلار سقوط کرد| ادامه روند نزولی لیر در برابر دلار آمریکا

برعکس، اصلاحی که پس از رد شدن در ۱۳.۱۹۴۷۶ رخ می دهد، فضا را برای کاهش به سمت قیمت ۱۲.۳۸۰۲۳ ایجاد خواهد کرد. محور قیمتی ۱۱.۸۰۸۹۰ نیز یک هدف اضافی به سمت کاهش قیمت را تشکیل می دهد. همچنین ۱۱.۱۷۶۷۹ یک هدف حمایت اضافی را تشکیل خواهد داد و تنها در صورتی قابل مشاهده می شود که کاهش اصلاحی قیمت دلار در برابر لیر، گسترده تر باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha