۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
سنگ بزرگ پیش پای مسکن همدان؛ طرح جامع یا عدم اراده مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

سنگ بزرگ پیش پای مسکن همدان؛ طرح جامع یا عدم اراده مسئولان

همدان- همدان در حالی رتبه دار گرانی مسکن، زمین و اجاره بها است که نه تنها طرح های مسکن در آن ناتمام مانده اند بلکه عزمی برای طرح‌های جدید مسکن سازی در آن نیز وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: تهیه مسکن به عنوان یکی از نیازها و اولویت های زندگی هر جوان و هر فردی محسوب می شود؛ موضوعی که می تواند آینده یک فرد را تحت الشعاع قرار دهد و تمامی قدم هایش برای اشتغال، پس انداز، ازدواج، باروری و غیره را در این وادی تحت تاثیر قرار دهد.

شهرستان همدان به عنوان یکی از شهرهای کشور با جمعیت حاشیه نشین بسیاری روبرو است، حاشیه نشینانی که از یک سو به سبب گرانی مسکن، زمین و نرخ اجاره بها در این شهرستان که رکوردار قیمت های مذکور است، به حاشیه ها پناه آورده اند و یا عده ای کثیر که مهاجرانی از روستاها و دیگر شهرستان های همدان هستند و حال در حاشیه شهر ساکن شده اند.

حاشیه هایی که حتی این روزها برای اجاره آن ها شاهد قیمت های اجاره بهای بیش از دو میلیون تومان هستیم؛ اما به راستی دو مینوی گرانی مسکن و زمین در همدان چه زمانی پایان خواهد یافت؟ قدم ها در مسیر اجرای طرح اقدام ملی مسکن و طرح نهضت مسکن در همدان با حجم و البته سیل عظیم جمعیتی ثبت نامی های همدانی ها در این پروسه به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

آیا مشکل پیش روی این پروژه ها عدم تصویب طرح جامع شهری همدان است؟ برای پیش روی ساخت مسکن در مسیر استاندارد و مجوزدار آن در شهر همدان چه قدم هایی تاکنون برداشته و چه برنامه ریزی هایی شده است؟

سنگ بزرگ پیش پای مسکن همدان؛ طرح جامع یا عدم اراده مسئولان

در این راستا فرماندار همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید بتوانیم تامین مسکن در شهر همدان را به نحوی پیش ببریم که اعتماد مردم تقویت شود، عنوان کرد: متاسفانه این روزها شاهدیم که در دولت قبلی آجری روی آجر برای طرح اقدام ملی مسکن در همدان گذاشته نشد.

محمدعلی محمدی از این موضوع گلایه کرد و گفت: چرا باید این مشکل در کنار تامین زمین مطرح باشد و شاهد باشیم که حتی شهر مریانج هم با مشکل پیش روی طرح اقدام ملی مسکن روبرو است؟

وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که در این راستا مطرح است، بحث طرح جامع شهری همدان است؛ خاطرنشان کرد: طرح جامع شهر همدان شفاف سازی شده و پیش روی با این روند سزاوار نیست.

در این شرایط اقتصادی، همه استان های کشور تلاش دارند تا سهم خودشان را در سهمیه های مسکن بالا ببرند اما در شهر همدان، ما هنوز درگیر عوض کردن پیمانکار هستیم

فرماندار همدان مطرح کرد: در این شرایط اقتصادی، همه استان های کشور تلاش دارند تا سهم خودشان را در سهمیه های مسکن بالا ببرند اما در شهر همدان، ما هنوز درگیر عوض کردن پیمانکار هستیم.

محمدی از پیش روی طرح اقدام ملی مسکن در همدان گلایه کرد و گفت: این طرح ها که نیاز به زمین ندارند پس نمی توان برای آن ها چالش زمین و نبود زمین را مطرح کرد!

فرماندار همدان با اشاره به اینکه طرح های اقدام ملی مسکن که از مردم برای پیش روی آن ها پول دریافت شده است، مشکلی در زمینه تامین زمین ندارند؛ گفت: طرح اقدام ملی مسکن در شهرک فرهنگیان و بلوار سلامت ربطی به ۶۸۰ هکتار الحاق و بحث طرح جامع ندارند، اما چرا تاکنون اداره راه و شهرسازی این پروژه ها را به نحو مناسب پیش نبرده است؟

سنگ بزرگ پیش پای مسکن همدان؛ طرح جامع یا عدم اراده مسئولان

وی مطرح کرد: نباید در ساخت مسکن تعلل کرد و از سویی مسکن را در حد سرپناه تنزل داد، بدین سبب باید مشکلاتی که طرح مسکن مهر وجود داشت، در طرح اقدام ملی مسکن و نهضت مسکن هم وجود داشته باشد.

فرماندار همدان با تاکید بر اینکه نمی خواهیم کلنی جمعیت بسازیم، گفت: باید حدنصاب ها در حد متعارف در این مساکن رعایت و شاهد پیش روی هر چه زودتر این طرح ها در شهرستان همدان باشیم.

موضوعی دیگر در بحث مسکن در شهر همدان مطرح است، بحثی در قالب برداشتن بروکراسی های اداری از پیش روی مسکن با عنوان تخفیف ها و اعطای تسهیلات به افراد و مالکینی است که برای اخذ پروانه وارد کار می شوند.

اما آیا شهر همدان در این عرصه نیز توانسته به نحو مناسبی پیش رود؟

مردم را فراری می دهند
باقری؛ معتمد دره مرادبیگ است که در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: برای اجرای این طرح نیاز به اخذ ۱۴ استعلام است، از سویی افرادی که در این منطقه از شهر همدان هستند عموماً قولنامه های آن ها عادی است، بدین ترتیب در فرآیندهای اداری گیر می کنند.

با همین بروکراسی ها مردم را فراری می دهند

وی با اشاره به اینکه باید روند مسکن سازی در همدان تسهیل شود اما با همین بروکراسی های مردم را فراری می دهند، گفت: اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم نه تنها از روند ساخت و سازهای غیرمجاز ممانعت به عمل می آید بلکه مسکن سازی در مناطق حاشیه ای همدان به نحو مناسب و استانداردی در پیش گرفته خواهد شد.

باقری با گلایه مندی گفت: شاهدیم که حتی دریافت پس از این مسیر، اخذ پروانه نیز یک و نیم تا دو سال طول می کشد و بعد از آن مردم درگیر مجوز گرفتن از پلیس ساختمان می شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم در بحث مسکن با چالش هایی روبرو می شوند، گفت: باید از مردم حاشیه شهر همدان حمایت شود تا ساخت و سازهای مجاز صورت گرفته و شاهد مسکن سازی در این مناطق باشیم.

سنگ بزرگ پیش پای مسکن همدان؛ طرح جامع یا عدم اراده مسئولان

خانم رضوی، یکی از متقاضیان مسکن در همدان است که در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: نزدیک به دو سال است که ۹۰ میلیون تومان برای طرح مسکن در همدان واریز کرده ایم، اما هیچ خبری از پیش روی پروژه ها شاهد نیستیم.

از مسئولین بنیاد مسکن همدان و مسئولین کلان استان همدان می خواهیم که این پروژه ها را که تمام آینده و چشم امید ما برای خانه دار شدن است را در اولویت قرار دهند

وی با بیان اینکه برای تامین این ۹۰ میلیون تومان مجبور به دریافت وامی دیگر شدیم، گفت: هنوز حتی یک کلنگ هم به زمین زده نشده است، حال از مسئولین بنیاد مسکن همدان و مسئولین کلان استان همدان می خواهیم که این پروژه ها را که تمام آینده و چشم امید ما برای خانه دار شدن است را در اولویت قرار دهند و به جای کلنگ زنی های جدید، به فکر پروژه هایی باشند که یک سال و دو سال در حوزه مسکن همدان خاک می خورند.

شهر همدان به عنوان یکی از شهرهای گران کشور در زمینه مسکن، زمین و نرخ های تورمی اجاره بها، به راستی نیاز به برنامه ریزی های هدفمند و البته عزم جزم برای پیش روی طرح های مسکن سازی دارد.

این روزها با وجود جمعیت های ۹۰ هزار نفری در لیست های ثبت نامی مسکن در شهر همدان شاهد تامین زمین تنها برای یک هزار و ۳۱۳ نفر هستیم؛ و همین یک هزار و اندی نفر هم چشم انتظار زمین هایی هستند که شاید روزگاری به مسکن تبدیل شود!

واریزی های طرح اقدام ملی مسکن قریب به صد میلیون تومان است و از آن نزدیک به دو سال می گذرد اما هم چنان عزمی برای روی هم رفتن آجرهای این طرح ها شاهد نیستیم از سویی، بروکراسی های اداری موجب شده تا مسکن در حاشیه شهر همدان و البته شهرهایی چون جورقان و مریانج نیز به سمت و سوی ساخت و سازهای غیرمجاز یعنی بدون استاندارد و تاب آوری سوق پیدا کنند.

تمامی این مسیر نیازمند عزم و اراده ای است تا همدان را در دومینوی مشکلات مسکن نجات دهد و طرح جامع را که شاید بخش بسیار کوچکی از این مشکلات را شامل باشد، سپر کم کاری های خود نکنند.

کد خبر: ۱۲۸٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن خدابنده لو IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      3 0
      15ماه هست که ۴۰میلیون ریختیم به حساب بانک مسکن طزح ملی.هیچ خبری نیست
      • سعید IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
        0 0
        شرمنده زن و بچه هستیم خدا کمکمون کنه????
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      اون همه بافت فرسوده است چرا وام باز سازی نمیدن ؟
    • سعیدی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      15 سال هست که در نیروی انتظامی با کمترین حقوق به مردم خدمت میکنم و هنوز خانه دار نشدم ... خجالت زده ی زن و بچه ام
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      در ۱۳۹۹ رفتیم وام گرفتیم ریختیم حساب مستاجر هستیم قادر به دادن اجاره نیستیم مسئولین چرا پیگیری نمیکنن
    • خودم FR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      0 0
      ن دمتان گرم ب فکر مردم هستین ،اگه کمک خواستین برای ب فکر بودن مردم ، من هستم بیام بفکر مردم باشیم