۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
 حمل‌ و نقل ریلی به نوسازی واگن نیاز فوری دارد
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران:

حمل‌ و نقل ریلی به نوسازی واگن نیاز فوری دارد

صنعت ریلی کشور نیاز فوری به نوسازی و تامین واگن های جدید دارد؛ متاسفانه کارخانه‌هایی چون ذوب‌آهن در انتقال مواد اولیه و یا کالاهای خود دچار مشکل شدند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در حالی که دولت با واردات واگن مخالفت می‌کند و اعتقاد دارد در داخل ظرفیت تولید داریم، صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور از نیاز فوری به تامین لوکوموتیو جدید و نوسازی در این حوزه سخن می‌گوید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور ضمن اعلام این خبر که برای بهبود و ارتقای مدیریت، معاونتی مستقل با عنوان صنایع حمل‌ونقل در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است، گفت: نمی گذاریم در جایی که ظرفیت تولید وجود دارد، واردات انجام شود بنابراین با واردات واگن مخالف هستیم.

او در این نشست همچنین از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین به ویژه در بخش ماشین‌آلات کشاورزی، راه‌سازی و معدنی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال یا سال آینده این طرح اجرایی خواهد شد.

با این وجود سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران از نیاز فوری کارخانه‌های کشور به نوسازی بخش دیزل و واگن برای جابه‌جایی مواد اولیه و یا کالاهای تولید شده، سخن گفت و تاکید کرد: بخش خصوصی موافق حمایت از تولید داخلی است؛ اما زمانی که در داخل بخشی از تولیدات به دلیل نبود واگن رسوب کرده‌ است، باید فکر عاجل برای حل این مسئله کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در گذشته شرکتی در تولید واگن فعالیت می‌کرد؛ اما در حال حاضر اطلاعی از روند فعالیت این شرکت وجود ندارد، گفت: شفافیت در این حوزه بسیار ضروری است. باید بازدیدهایی اتفاق بیافتد تا متوجه بشویم که شرایط تولید کشور در حوزه واگن چگونه است. امروز صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور نیاز فوری به نوسازی دارد. البته موضوع تنها به بخش ریلی محدود نمی‌شود. حتی در بخش دریایی و زمینی نیز همین وضعیت حاکم است.

به گفته او شرکت‌های کشتی‌رانی باید سفارش ساخت شناورهای موردنیاز خود را به کشتی‌سازی‌های داخلی بدهند، اینکه چنین روندی وجود ندارد باید آسیب‌شناسی شود. امروز کشتی‌رانی ایران به دلیل ناوگان قدیمی و فرسوده اجازه ورود و تردد در آب‌های بین‌المللی را ندارد چون آلودگی بالایی تولید می‌کنند. اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود بدون شک در حوزه حمل‌ونقل به دلیل فرسودیگ بالا با چالش‌های جدی مواجه می‌شویم.

حسینی واردات کامیون‌های سه سال ساخت به کشور که سال گذشته آغاز شد را در راستای همین الزام به نوسازی برای امکان تردد کامیون‌ها در کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: چون کامیون‌های ایرانی فرسوده شده بودند و اجازه تردد در کشورهای اروپایی را نداشتند با پیگیری‌هایی که از سوی بخش خصوصی صورت گرفت موافقت واردات کامیون‌های سه ساخت را دریافت کردیم. البته متاسفانه این ماجرا هم از هدف اصلی خود که نوسازی ناوگان بین‌المللی بود، منحرف شد.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تنها کامیون‌های یورو۵ به بالا اجازه تردد در اروپا را دارند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در نهایت با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان به دلیل بالا بودن درجه فرسودگی در حوزه‌های مختلف ریلی، دریایی و زمینی پیشنهاد داد حداقل اجازه تامین بخشی از نیاز موجود به کمک واردات داده شود و در کنار آن بسترهای لازم برای داخلی‌سازی لوکوموتیو، انواع شناورها و کامیون‌ها فراهم شود.

او تاکید کرد: نیاز به نوسازی یک نیاز فوری است و نمی‌توان بخش حمل‌ونقل که ارتباط مستقمی با تمام حوزه‌ها از جمله تولید و تجارت دارد را معطل تولید داخلی کرد. امروز بخشی از تولیدات کشور به دلیل مهیا نبودن بسترهای حمل ریلی، دچار رسوب شده است.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha