۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
تسهیل ترابری؛ اصلی ترین زیرساخت برای کشت فراسرزمینی است
رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با بازار؛

تسهیل ترابری؛ اصلی ترین زیرساخت برای کشت فراسرزمینی است

عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران می گوید: طرح کشت فراسرزمینی خوب است به شرطی که اصلی ترین زیرساخت مورد نیاز که مربوط به حوزه ترابری است مهیا شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر انجام کشت فراسرزمینی تاکید بسیاری شده است در حالی که برخی کارشناسان معتقدند اگرچه این طرح در صورت اجرای درست می تواند کمک کننده باشد اما به نظر میرسد زیرساخت های لازم برای اجرای آن از سوی دولت ها مهیا نشده است.

مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران در این خصوص به بازار می گوید: کشت فراسرزمینی بنیه خوبی دارد و ایده خوبی است به طوری که در حال حاضر در بخش هایی نیز اجرا می شود، با این وجود این بحث با تعریف زیرساخت صورت می گیرد؛ یعنی در صورتی که ایجاد زیرساخت به درستی اتفاق بیفتد کشت فراسرزمینی انجام می شود.

عباسی با تاکید بر اینکه اصلی ترین زیرساخت برای این اقدام در حوزه ترابری است، می افزاید: فرض کنید ما امروز در یکسری کشورها کشت فراسرزمینی را انجام داده ایم و برای انتقال محصول تولیدی به کشور نیاز به هواپیما داریم. سوال این است که آیا چنین هواپیمایی به میزان لازم داریم که حمل محصولات تولیدی را انجام دهد یا خیر؟

در وضعیت فعلی کشت فراسرزمینی شدنی نیست
او می گوید: به نظر ما فعالان بخش خصوصی اگر کاری را انجام ندهیم بهتر از این است که ناقص انجام شود. به عبارت دیگر معمولا در مورد یکسری کارها روند به این نحو است که طرحی را انجام می دهیم اما زیرساخت اش را آماده نمی کنیم و بدون اینکه مطالعات کلی و جانمایی انجام دهیم کار را شروع می کنیم. لذا طرح شکست می خورد و به این ترتیب هیچ شخص دیگری هم جرات رفتن به سمت انجام آن طرح را پیدا نمی کند چون یک بدبینی نسبت به طرح مورد نظر ایجاد می شود.

عباسی می افزاید: بنابراین در مورد طرح بزرگی مانند کشت فراسرزمینی نباید بگذارند این اتفاق بیفتد یعنی دولت در ابتدا باید همه جوانب را در نظر بگیرد و سپس حرکت کند.

او می گوید: به عبارت دیگر کشت فراسرزمینی خوب است اما به شرطی که زیرساخت لازم برای اجرای آن تقویت شود و لذا می توان گفت در وضعیت فعلی این کار اجرایی نمی شود.

در کشت و زرع داخل مانده ایم اما مسئولان به فکر کشت فراسرزمینی هستند
رئیس شورای ملی زیتون ایران می گوید: باز هم تاکید داریم که کشت فراسرزمینی طرح بسیار خوبی است اما به شرطی که مثل کشت و زرع در داخل کشور نباشد. مساله اساسی این است که متاسفانه ما هنوز در خصوص کشاورزی در داخل کشور نتوانسته ایم خوب اقدام کنیم اما مسئولان به فکر کشت فراسرزمینی افتاده اند!

گفتنی است کشت فراسرزمینی، طرحی است که از سوی کشورهای بسیاری که به طور خاص با مشکل کمبود «زمین» و یا کمبود «آب» مواجه هستند مثل کشورهای عربی انجام می شود. روند کار نیز به این صورت است که یک کشور بر اساس قراردادهایی که منعقد می شود در کشوری دیگر اقدام به کشت یکسری محصولات کشاورزی می کند و پس از برداشت محصول بخشی را به کشور خود باز میگرداند و بخشی دیگر را در کشور مورد نظر به جا می گذارد.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha