۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
رشد ۸۴ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ۲۰۲۱
در نشست وزیر راه‌ با معاون رئیس جمهور ترکمنستان مطرح شد

رشد ۸۴ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ۲۰۲۱

نشست مشترک رستم قاسمی وزیر راه‌ و شهرسازی با سردار بردی محمدوف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه‌ و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه‌ و شهرسازی در نشست مشترک با سردار بردی محمدوف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در تهران، با ابراز امیدواری از اینکه خروجی این نشست دستیابی به اهداف مد نظر دو کشور باشد، گفت: توافق های ایران و ترکمنستان می‌تواند در راستای تامین منافع دو کشور باشد؛ بنابراین امیدواریم این جلسات در ایران و ترکمنستان برای تداوم بخشی به توافقات تداوم یابد.

وی یکی از موضوعات مهم در روابط ایران و ترکمنستان را حمل‌ونقل و ترانزیت بیان کرد و افزود:‌ در نشست کمیسیون مشترک، در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور به توافقاتی رسیدیم که دستاوردهای خوبی داشت؛ در این راستا در حوزه حمل‌ونقل ریلی درباره مبادله روزانه ۴۰۰ واگن از مرز سرخس به توافق رسیدیم.

قاسمی با بیان اینکه این توافق پیشرفت خوبی داشته است، تصریح کرد:‌ می‌توانیم این میزان مبادله را نیز افزایش دهیم.

وزیر راه‌وشهرسازی ایران با این حال از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود برخی مشکلات در پایانه‌های ایران و ترکمنستان خبر و پیشنهاد داد: تیم مشترکی از کارشناسان راه‌آهن ایران و ترکمنستان برای بررسی موانع موجود برای تحقق مبادله روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ واگن، ‌ تهیه گزارشی جامع و در نهایت رفع آنها در چند روز آینده به پایانه‌ها اعزام شوند.

وی با بیان اینکه در صورت موافقت ترکمنستان، روسای سازمان راه‌آهن دو کشور در مورد پایانه سرخس واینچه برون مذاکراتی داشته باشند، ادامه داد:‌ مطمئن هستیم می‌توانیم میزان مبادلات را توسعه دهیم.

قاسمی درباره بحث ترانزیت ترکمنستان به هند و کشورهای جنوب نیز تصریح کرد: فکر می‌کنم برای دو کشور تاثیرات اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد ضمن اینکه مسائل سیاسی و سایر موضوعات با کشورهای همسایه نیز قابل حل خواهد بود.

وی برای نمونه به صادارت روسیه به هند اشاره کرد و گفت: روسیه سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغال سنگ از مسیر دریای سیاه، دریای سرخ و کانال سوئز به هند صادر می‌کند که این فرایند بیش از سه ماه زمان می‌برد ضمن اینکه پرهزینه است.

قاسمی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: اما اگر روسیه از طریق راه‌آهن به ایران و منطقه چابهار متصل شود و از راه ریل ترانزیت به هند داشته باشد، نه تنها از نظر قیمت برای روسیه و هند بسیار اقتصادی و به‌صرفه خواهد بود بلکه زمان ترانزیت نیز به ۲۰ روز کاهش می‌یابد.

به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی، این اتصال و ترانزیت ریلی می‌تواند در سال میلیاردها دلار برای ایران و ترکمنستان درآمد و منافع بسیاری جدی به همراه داشته باشد.

قاسمی در توضیح دلیل تمرکز خود بر مسئله ترانزیت، گفت: امروز جابه‌جایی بار از کشورهای شمالی مانند روسیه به کشورهای جنوبی مانند هند حجم بسیار گسترده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان می‌توانند همکاری بسیار فراتر از وضع موجود در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت داشته باشند، افزود:‌ تقویت سیستم حمل‌ونقل ریلی در ایران و ترکمنستان به‌عنوان حمل‌ونقلی ایمن و ارزان، می‌تواند منابع بسیار زیادی برای دو کشور داشته باشد.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به وجود مشکلاتی در سیستم ریلی ایران و همچنین ترکمنستان، تصریح کرد: می‌توانیم با کمک هم مشکلات موجود در سیستم ریلی دو کشور را برطرف کنیم؛ بنابراین کاری استراتژیک به‌شمار می‌رود که دو کشور می‌توانند تفاهم‌نامه‌هایی مخصوص ترانزیت کشورهای شمال به جنوب داشته باشند.

قاسمی همچنین بخش حمل‌ونقل هوایی را بسیار مهم برای دو کشور دانست و تاکید کرد: بخش حمل‌ونقل هوایی می‌تواند جزو توافقات ایران و ترکمنستان قرار بگیرد و آمادگی امضای توافقنامه‌ای برای تشکیل کارگروهی مشترک داریم.

وی همچنین دو کشور را در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دارای امکان خوبی دانست که می‌توان این همکاری را توسعه داد.

قاسمی درباره هوشمند کردن بخش حمل‌ونقل نیز تصریح کرد: ایران آمادگی تشکیل کارگروه مشترک با ترکمنستان در زمینه حمل‌ونقل هوشمند دارد تا دانش و توانمندی خود را در اختیار ترکمنستان قرار داد.

وزیر راه‌وشهرسازی اضافه کرد: یکی از پیشرفت‌های ایران دستیابی به دانش پهباد است؛ می‌توانیم ادعا کنیم که در ایران رتبه بالایی در این زمینه داریم و در حوزه مدیریت هوشمند جاده ها می توان از آ «کمک گرفت.

وی به کاربردهای مختلف و متعدد دیگر پهبادها بخصوص در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: آماده‌ایم این دانش فنی را با هدف همکاری مشترک با ترکمنستان ارائه دهیم.

فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی از مکانیزم‌های خوب همکاری ایران و ترکمنستان است

همچنین در این نشست، سردار بردی محمدوف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با اشاره به روابط خوب و حسنه ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف، گفت:‌ این روابط بر اساس اسناد مختلفی که در سطح حکومتی، دولتی و بین وزارتخانه های دو کشور امضا شده است، محکم‌تر شده که امور بر اساس پایه‌های حقوقی این اسناد دنبال می‌شوند.

وی یکی از دلایل اصلی توسعه روابط ایران و ترکمنستان و شکوفا شدن هر ساله آن را داشتن ارتباط خوب میان مسئولان دو کشور و اراده قوی و قاطع برای توسعه روابط دانست و تصریح کرد: در حوزه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی ایران و ترکمنستان، باوجود مشکلات در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ شاهد ۸۴ درصد رشد در حجم مبادلات تجاری بودیم.

سردار بردی محمدوف یکی از مکانیزم‌های خوب در همکاری ترکمنستان و ایران را فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی بیان کرد و افزود: در چارچوب این کمیسیون همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف در حال اجراست.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه بخش حمل‌ونقل یکی از حوزه‌های مهم در روابط بین ایران و ترکمنستان به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: وزیر راه‌وشهرسازی ایران پیشنهادات خوبی برای توسعه حمل‌ونقل و رفع مشکلات در مرز سرخس داد و ما نیز با پیشنهاد تشکیل کارگروه موافق هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی ایران برای ترانزیت کالا را نیز خوب ارزیابی کرد و گفت: در ترکمنستان نیز برای توسعه بخش حمل‌ونقل کارهای زیادی در حال انجام است؛ در سال گذشته در منطقه کرکی ترکمنستان، فرودگاه بین‌المللی احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

سردار بردی محمدوف همچنین یادآور شد:‌ سال گذشته میلادی نیز ۲۳۰ کیلومتر از اتوبان عشق‌آباد و ترکمن‌آباد نیز به بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد:‌به صورت کلی برای ساخت فرودگاه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی و دریایی در ترکمنستان فعالیت‌های فراوانی انجام می‌شود؛ چرا که برای ترانزیت کالاها این فعالیت‌ّها بسیار مهم است و پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی ایران در این زمینه هم بسیار مهم است و می‌توانیم روی آن کار کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

سردار بردی محمدوف درباره توسعه بخش دیجیتالی نیز از پیشنهاد وزیر راه‌وشهرسازی ایران برای مبادله تجربیات استقبال کرد و گفت: در ترکمنستان نیز برنامه‌های ملی برای توسعه دیجیتالی کشور اتخاذ شده است و به تصویب رسیده است که بر اساس آن کارها را دنبال می‌کنیم؛ تشکیل کارگروهی مشترک با ایران در این راستا بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی از همکاری با ایران در حوزه پهبادها استقبال کرد و گفت: ترکمنستان به ویژه در بخش کشاورزی به تجهیزات و هواپیماهای بدون سرنشین نیاز دارد.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha