۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
سیر نزولی تورم آغاز شده است| هم نفت فروختیم هم ارز صادرات را برگرداندیم
رئیس جمهور:

سیر نزولی تورم آغاز شده است| هم نفت فروختیم هم ارز صادرات را برگرداندیم

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز امید مردم برای گره‌گشایی از مشکلات معیشتی به مجلس و دولت انقلابی است، گفت: تلاش دولت تحقق عینی و عملی وعده‌ها در خصوص تأمین معیشت مردم است.

به گزارش بازار، آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که صبح امروز در صحن علنی مجلس برای تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ حاضر شده بود با تسلیت ایام فاطمیه یاد و خاطره شهدای ۱۹دی و قیام مردم قم را گرامی داشت و گفت: یاد همه شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و به ارواح آنان درود می فرستیم و از ارواح آنان استمداد می طلبیم.

وی با اشار به حضور خود در مجلس شورای اسلامی به دلیل احترام به قانون و آیین نامه داخلی مجلس در تبیین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱گفت: در روز تقدیم لایحه ابعاد بودجه و شاخص های بودجه ۱۴۰۱ را بیان کردم و حضور دو باره برای بودجه مسبوق به سابقه در مجلس نبوده است اما به دلیل اجابت دعوت مجلس و درخواست برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ که مشروح قضیه را ریاست سازمان برنامه و بودجه توضیح خواهند داد حاضر شدم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همگرایی دولت و مجلس گفت: امروز انتظار مردم و دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و هم پوشانی صورت بگیرد. در جایی که این همکاری صورت می گیرد آهنگ مجلس و دولت یکی است، مانند آنچه در قانون هسته ای بود و دولت هم امروز به دنبال آن است.

وی اضافه کرد: در حمایت از تولید آنچه در مجلس تصویب شد در دولت هم انجام می شود و در جهت حل مشکلات مردم است. آنچه که در جهات همگرایی مفید است موضوع بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز انتظار مردم و امید مردم به دولت است برای اینکه گره ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکل معیشت مردم را برطرف کند. اقداماتی در این زمینه انجام شده است و آنچه وعده داده شده مردم انتظار دارند که دولت این را عملی کند و دولت پایبند به وعده ها در عمل باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم، مسئولان و دلسوزان کنترل تورم را از دولت انتظار دارند گفت: آمارها نشان می دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است و از این جهت باید خداوند را شاکر باشیم که اقدامات و پیگیری‌های انجام شده سیر تورم را که می رفت در چند سال اخیر خصوصا درتاریخ ۶۰ ساله کشور بی نظیر شود را کنترل کند به گونه ای که امروز سیر صعودی تورم به سیر نزولی تورم تبدیل شده است و این آغاز مبارکی است که بعدها به کاهش قیمت ها و تورم در حوزه های مختلف می‌انجامد.

رئیسی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه صادرات، افزود: باید خدا را شاکر باشیم که روند افزایش صادرات در کشور معادل ۴۰ درصد بود است و این هم از اقداماتی است که باید نسبت به آن تلاش کرد که افزایش یابد چرا که سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است و این سهم تاکنون تامین نشده است و باید تلاش شود در جای خود قرار گیرد.

وی ادامه داد: صادرات نفتی و میعانات علی رغم تهدیدها و تحریم ها افزایش یافته است. افزایش صادرات نفتی و میعانات در حالی رخ داده است که قبلا گفته می‌شد مگر می شود این صادرات را افزایش داد. از سوی دیگر، ارز این صادرات در حال بازگشت به منابع ارزی داخل کشور است و اکنون این منابع رو به افزایش است. علی رغم اینکه گفته می شد امکانات صادرات نیست یا محصول را فروخته ایم و پولش برنمی گردد اما هم نفت فروختیم هم ارز ناشی از صادرات را برگرداندیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مورد حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: زمانی که کار را که در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود. اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم نظر شدند.

رئیسی ادامه داد: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند: «نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به عنوان لایحه دو فوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: براین اساس مقرر شد اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران صورت گیرد لذا در این لایحه هر دو نکته رعایت شد و لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس محترم بعد از اینکه لایحه مطرح شد، فوریت لایحه را رد کردند و مقرر شد لایحه به صورت عادی بررسی شود به عبارت دیگر مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رای به ادامه ارز ترجیحی دادید و نه رای به جبران حذف ارز ترجیحی.

رئیسی اظهار داشت: ترجمه رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که «طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.» لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

رییس دولت سیزدهم گفت: این کار را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توزان در سیاست داخلی و خارجی به ویژه نسبت به همسایگان در حال رخ دادن است و این توزان در سیاست خارجی به جدیت پیگیری می‌شود. این روابط اکنون به مرحله ای رسیده است که با برخی کشورهای منطقه روابط اقتصادی ما تا ۳ برابر در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه افزایش سرمایه اجتماعی دولت از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم از ابتدای کار تاکنون بوده است افزود: مهمتر از همه این ها که باید شاکر باشیم موضوع افزایش اعتماد مردم به دولت است و این سرمایه بزرگی است که با هیچ چیزی قابل عوض کردن نیست. اخیرا با همه مشکلاتی که از سیل و زلزله گرفته تا حمله سایبری داشتیم و دشمنان می خواستند مردم و کشور را دچار بحران کنند این مسله به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته شد. امروز خود غربی‌ها و کسانی که دنبال تحریم بودند می دانند مهمترین دستاورد دولت خنثی کردن تحریم ها بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت دنبال رفع تحریم‌ها و بی اثر کردن آن بوده است به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای کار دولت، خنثی کردن تحریم ها و رفع تحریم ها را دنبال کردیم. رفع تحریم ها در حرکتی عزتمندانه در حال انجام است و از سوی دیگر، قرارگاه خنثی کردن تحریم ها فعال است و با استفاده از ظرفیت در کنار هم قرار گرفتن مردم، دولت و مجلس کار به نتیجه خواهد رسید. این اعتقاد و باور ما است و رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند که با اعتقاد به خدا و اعتماد به داشته‌های کشور به پیروزی می رسیم و تجربه ما در این چند ماه نشان می دهد این تجربه تجربه درستی است و جواب می دهد.

کد خبر: ۱۲۸٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha