۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
ضرورت راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات محصولات کشاورزی صادراتی
رییس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد

ضرورت راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات محصولات کشاورزی صادراتی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای جلوگیری از مشکلات برگشت محصولات کشاورزی صادراتی، نیازمند راه اندازی سامانه‌ای هستیم که تمام اطلاعات مربوط به محصولات در آن ثبت شود.

به گزارش بازار، شاهپور علائی مقدم در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی افزود: برای جلوگیری از مشکلات صادراتی که در چند وقت اخیر ایجاد شده است، نیازمند راه اندازی سامانه‌ای هستیم که تمام اطلاعات مربوط به محصولات در آن ثبت شود.

علایی مقدم گفت: به همین منظور با دستور وزیر جهاد کشاورزی، معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات تشکیل می‌شود که کمیته آن نیز راه اندازی شده و سامانه سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) نیز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه علت برگشت محصولات کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم نبوده است، افزود: در روزهای اخیر مباحث گسترده‌ای درباره برگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی همچون روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و هندوستان مطرح شده است که عده‌ای دلیل آن را باقی مانده سموم عنوان کردند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شناسایی نشدن ۴ سم مورد استفاده در تولیدات کشاورزی ایران و نداشتن شناسه تولیدکنندگان و اعلام نکردن مکان‌های تولید، علل برگشت محصولات کشاورزی از برخی کشورها همچون روسیه بوده است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات همان زمان اعلام کرد اگر یک نفر در کل کشور یک برگ آنالیز از وجود باقی‌مانده سموم براساس MRL تحویل دهد که حد آن بالاتر از استانداردهای کشور مبداء بوده، من از مردم عذرخواهی و از سمت خود کناره گیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه نباید برخی در فضای مجازی بدون دلیل و مستندات صحبت می‌کنند، تصریح کرد: روسیه در این زمینه دو مطلب را مطرح کرده است؛ اول اینکه چهار آفت کش استفاده شده در فلفل دلمه‌ای صادراتی در این کشور ثبت نشده و روس‌ها این آفت کش‌ها را نمی‌شناسند و دوم اینکه محصول تولیدی باید شناسه داشته باشد به این معنا که مشخص باشد چه کسی، کجا و در چه شرایطی این محصولات را تولید و چه کسی آن را صادر کرده است.

وی ادامه داد: این تغییر رویکرد مربوط به کنوانسیون حفظ نباتات از سال ۹۸ است که شرایط کنترل کیفی از محصول محوری به بستر محوری تغییر کرده و ایران یکی از اعضای آن است.

علایی مقدم با بیان اینکه در این زمینه حق با کشور روسیه است، افزود: وقتی محصولی شناسه دار باشد، اگر تخلفی اتفاق بیفتد فقط همان صادرکننده جریمه و مسدود می‌شود و سایرین درگیر این چالش‌ها نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نقش بسزایی در تولیدات کشاورزی دارند، اظهار داشت: این اتفاقات تهدید نیست بلکه فرصتی است که مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی جایگاه ویژه خود را در کشور پیدا کند و مشخص است که اگر به این بخش توجه نکنیم تولید و صادرات محصولات کشاورزی مشکل ساز خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شرکتی بخت برگشته IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 0
      تو گفتی ما هم باور کردیم