۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
۱۰ اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ | نصف اقتصاد دنیا در دست ۴ کشور
اندازه اقتصاد آمریکا بیش از مجموع ۱۷۰ کشور است

۱۰ اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ | نصف اقتصاد دنیا در دست ۴ کشور

حجم تولید در جهان در سال ۲۰۲۱ به ۹۴ هزار میلیارد دلار رسید که نیمی از آن متعلق به چهار کشور آمریکا، چین، ژاپن و آلمان است.

بازار، گروه بین الملل: حجم تولید اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۹۴ تریلیون دلار رسید و تنها چهار کشور ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بیش از نیمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دادند.

در سال میلادی که گذشت تولید ناخالص داخلی اسمی ایالات متحده آمریکا به تنهایی از مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۷۰ کشور بیشتر بود.

اقتصادهای مختلف جهان با محاسبه تولید ناخالص داخلی اسمی هر کشور بر اساس داده های صندوق بین المللی پول مقایسه می شوند و تولید ناخالص داخلی ارزش کل بازار خدمات و کالاهای نهایی تولید شده در یک کشور را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند و به طور کلی وقتی تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد، این نشان دهنده فعالیت اقتصادی بیشتر در این کشور است که برای کارگران و شرکت ها مفید است.

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا (۲۲.۹ تریلیون دلار) حدود ۲۵ درصد از تولید اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۱ تشکیل می داد، سهمی که در ۶۰ سال گذشته به شدت تغییر کرده است.

همچنین بد نیست بدانید که صنایع مالی، بیمه و املاک و مستغلات (۴.۷ تریلیون دلار) سهم بزرگی در اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارند.

پس از این صنایع، خدمات حرفه ای و تجاری (۲.۷ تریلیون دلار) و خدمات دولتی (۲.۶ تریلیون دلار) در رتبه های بعدی قرار دارند.

تولید ناخالص داخلی اسمی چین نیز که در جایگاه دوم قرار گرفته در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷ تریلیون دلار بود و چین همچنان بزرگترین کشور تولید کننده جهان است.

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا هم حدود ۲۰ درصد از کل خودروهای صادراتی جهان را تولید می کند. گفتنی است: در سال ۲۰۱۹، حجم کل تجارت حدود ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان بوده است.

جدول زیر ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ و اندازه سهم هر کشور در تولید اقتصاد جهانی را نشان می دهد و نکته قابل تامل در این جدول فاصله معنا دار سهم چین و آمریکا با اقتصاد سوم و چهارم جهان و همچنین فاصله معنادار جایگاه سوم و چهارم با رتبه های پنجم تا ۱۰ این جدول است.

۱۰ اقتصاد بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱ | نصف اقتصاد دنیا در دست ۴ کشور

کد خبر: ۱۲۸٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • malek.1234 IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      درسته اقتصاد ایران در رده٢٦ قرار داره ولی تولید ناخالصی بالایی داره بحول قوه الهی با این شرکتهای دانش بنیان امیدی هست که بتوانیم در اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشیم ودر تولی جزو ١٠ کشور برتر باشیم