۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
توافق هسته ای تا یک ماه دیگر صورت می گیرد| اسرائیل متوجه شده آمریکا از حمله به ایران حمایت نمی کند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق هسته ای تا یک ماه دیگر صورت می گیرد| اسرائیل متوجه شده آمریکا از حمله به ایران حمایت نمی کند

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است توافق هسته ای احتمالا تا ماه فوریه حاصل می شود چرا که توافق پس از این تاریخ اهداف آمریکا را تامین نمی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای احیای برجام در آن جریان دارد گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم که بعد از دور اخیر مذاکرات بیان داشت که دست یابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است.

از سوی دیگر «باراک راوید» در «اکسیوس» نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند.

از طرف دیگر در اسرائیل ارزیابی‌های اطلاعاتی تغییر معناداری یافته و گفته می‌شود رسیدن به توافق هسته‌ای در وین محتمل است. در پایتخت اتریش، مقام‌های کره‌ای با همه طرفین دیدار کرده‌اند تا به موضوع پول‌های بلوکه‌شده پایان دهند. شاید گام اعتمادساز برای بازگشت به برجام.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

«باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی تحولات اخیر در خصوص مذاکرات هسته ای ایران پرداخته شده است که در ادامه می خوانیم.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.

کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.


*مطابق اخبار مذاکرات وین رو به جلو و در حال پیشرفت است. طرفهای غربی هم برای اولین از پیشرفت در مذاکرات خبر داده اند. ارزیابی شما چیست؟
به نظر من، پیشرفت اخیر در مذاکرات وین به اتخاذ رویکردی انعطاف‌پذیرتر از سوی ایران مربوط می‌شود. به احتمال زیاد، ایران برخی از خواسته‌های خود از جمله لغو همه تحریم‌ها و تضمین‌های آمریکا مبنی بر عدم خروج دولت‌های آینده از توافق هسته‌ای را کنار گذاشته است.

به احتمال زیاد روسیه، ایران را برای دادن امتیاز تحت فشار قرار داده است. روسیه ممکن است امیدوار باشد که با کمک در مذاکرات وین، امتیازات بیشتری از آمریکا و اروپا در مورد اوکراین بگیرد.

*بر اساس برخی اخبار مذاکرات تا آخر فوریه به سرانجام می رسد. این در حالی بود که با آغاز گفتگوها در دور هفتم شرایط را بغرنج و پیچیده ارزیابی می کردند. چه اتفاقی افتاد که دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک شده است؟
من معتقدم که همه طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که صرف زمان بیشتر برای گفت‌وگوها بی‌فایده است و اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد، می‌توان در مهلت فوریه به آن دست یافت. اگر هر شکلی از توافق خارج از دسترس باشد، در آن صورت تمدید مذاکرات پس از ماه فوریه هیچ سودی ندارد.

*بر اساس خبری که آکسیوس منتشر کرده است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفته است که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی آمریکا در نظر دارد در صورتی که ایران غنی سازی ایران بالا برود مکانیسم ماشه را فعال کند. این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که حتی در صورت شکست مذاکرات هم ایران غنی سازی بالای 60 درصد انجام نمی دهد. دلیل تهدید آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه چیست؟
اشاره به سازوکار اسنپ بک یا مکانیسم ماشه و اظهارات جیک سالیوان در این زمینه بخشی از یک روند غیرمستقیم چانه زنی است که بین واشنگتن و تهران در جریان است. با طرح مکانیسم ماشه به عنوان یک تهدید، ایالات متحده در تلاش است ایران را برای گرفتن امتیازاتی تحت فشار قرار دهد که می تواند توافق را ممکن کند.

*اسرائیل که از مخالفان هر گونه توافق هسته ای بود، مواضع خود را تغییر داده است و اعلام کرده است که توافق با ایران بهتر از عدم توافق است. دلیل تغییر مواضع اسرائیل و پذیرش احیای برجام از سوی آن چیست؟
به نظر من دلیل اصلی تغییر در رویکرد اسرائیل این است که متقاعد شده است که ایالات متحده نه مستقیماً به ایران حمله خواهد کرد و نه از حمله اسرائیل حمایت خواهد کرد. بنابراین، اسرائیل تصمیم گرفته است که محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران و در نتیجه ممانعت از تولید مواد در سطح تسلیحاتی، بهترین چیزی است که می‌تواند به آن امیدوار باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha