۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
دام رفت و کارت رسید؛ نوشدارو پس از سلاخی گوسفندان
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

دام رفت و کارت رسید؛ نوشدارو پس از سلاخی گوسفندان

ساری- صدور دامدار کارت برای تامین نهاده های دامی و علوفه همانند نوشدارویی پس از مرگ سهراب است چرا که تاکنون دام های زیادی در مازندران به دلیل گرسنگی و نبودعلوفه به زیر تیغ قصابان رفتند و کشتار شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بروز خشکسالی و کمبود علوفه و نگرانی برای تأمین آن از یک سو و بالارفتن نرخ نهاده‌های دامی برای دامداران چاره‌ای نگذاشت که دام‌هایشان را به زیر تیغ قصابان برند.

گشتی در کشتارگاه‌های مازندران، صف‌های دامدارانی را روایت می‌کند که از روی ناچاری و فقط به دلیل نداشتن علوفه و کمبود نهاده، حاضر شدند دام‌هایشان را کشتار کنند و صدور دامدار کارت داغ دل برخی از آن را بیشتر کرده است.

به اعتقاد برخی از دامداران، صدور دامدار کارت و ارائه تسهیلات ۱۱ درصدی نیز نمی‌تواند دغدغه دامداران را برای تأمین علوفه و نهاده‌ها تأمین کند بلکه آنان را به بدهکاران بانکی تبدیل خواهد کرد.

در حال حاضر ۲.۵ میلیون را دام سبک و ۷۰۰ هزار رأس دام سنگین در استان وجود دارد و پلاک کوبی دام‌ها از چندی پیش شروع شده است. یک دامدار مازندرانی با بیان اینکه خشکسالی‌ها سبب شد تا تولید شبدر و علوفه در مراتع و دشت‌های استان کاهش یابد، افزود: همچنین مزارع و شالیزارهای استان بعد از کشت اول زیر کشت دوم می‌رود و این مسئله سبب می‌شود تا امکان کشت علوفه در مزارع از بین برود.

مهران علی پور با اظهار اینکه اگر بعد از کشت اول برنج، شالیزار به کشت علوفه‌ای اختصاص یابد، بخشی از دغدغه کشاورزان حل می‌شود، گفت: می‌توان از شالیزارهای استان برای تأمین علوفه هم در فصل غیرکشت بهره برد.

وی با بیان اینکه وقتی برای تأمین علوفه مجبوریم چند روز به تعاونی برویم نهایتاً یک یا دو کیسه سبوس داده شود، گفت: کمبود علوفه سبب شد تا تعدادی از گوسفندان خودم را به فروش برسانم.

دامدار کارت دامداران را به بدهکاران بانکی مبدل می‌کند
وی به ارائه دامدار کارت اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات برای تأمین علوفه و نرخ بالای آن، جز این که دامداران را به بانک بدهکار کند، نتیجه‌ای دیگر ندارید.

دام رفت و کارت رسید؛ نوشدارو پس از سلاخی گوسفندان

علی پور با اینکه برای تهیه خوراک گاهی اوقات ساعت سه شب باید برویم و صف بایستیم و معلوم نیست بتوانیم خوراک تهیه کنیم، گفت: قیمت بالای خوراک و پایین بودن شیر و هزینه‌ها چاره‌ای جز فروش باقی نمی‌گذارد.

کمبود خوراک و علوفه روزانه ۸۰۰ رأس دام سبک و سنگین را در ساری به زیر تیغ کشتار می‌برد و تداوم این روند و ذبح دام‌های مولد، آژیر خطر را برای صنعت دامداری در شمال کشور به صدا در می‌آورد.

سید کاظم سید اصغری رئیس اتحادیه قصابان ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه ساری ذبح می‌شود، افزود: از این تعداد ۴۰۰ رأس برای تأمین گوشت شهر ساری ذبح می‌شود.

وی با بیان اینکه تقاضا برای کشتار دام در پی خشکسالی‌های اخیر و گرانی نهاده‌های دامی بیشتر شده است، گفت: تداوم این روند تبعات ناخوشایندی خواهد داشت و در مرحله اول سبب می‌شود قیمت گوشت بی رویه در آینده‌ای نزدیک افزایش یابد.

تقاضا برای کشتار دام درپی خشکسالی‌های اخیر و گرانی نهاده‌های دامی بیشتر شده است و تداوم این روند تبعات ناخوشایندی خواهد داشت و در مرحله اول سبب می‌شود قیمت گوشت بی رویه در آینده‌ای نزدیک افزایش یابد

وی با اظهار اینکه قیمت گوشت در آینده‌ای نه چندان دور رشد قابل توجه می‌یابد، گفت: باید از دامداران برای تأمین علوفه حمایت ویژه ای صورت گیرد تا از ذبح دام‌های مولد جلوگیری شود.

استقبال حدود ۲۰۰ نفر از دامدارکارت
در شرایطی که دامداران با کمبود علوفه و گرانی نهاده‌ها روبرو هستند، دولت از طرح دامدار کارت و ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی رونمایی می‌کند و تاکنون کمتر از ۲۰۰ دامدار مازندران از آن استقبال کرده اند. حسین نگهدار معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اولین پرداخت تسهیلات دامدار کارت در استان صورت گرفته است، افزود: سقف پرداخت در قالب دامدار کارت را ۵۰۰ میلیون ریال ذکر کرد.

دام رفت و کارت رسید؛ نوشدارو پس از سلاخی گوسفندان

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه به ازای هر رأس دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات داده می‌شود، از کشاورزان خواست تا برای بهره گیری از آن در سامانه سپتا ثبت نام کنند.

وی با اظهار اینکه از جمله دغدغه‌های دامداران برای تأمین شیر و گوشت، تأمین نقدینگی است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل و رفاه دامداران و عشایر از دامدار کارت رونمایی کرده است.

نگهدار گفت: با داشتن دامدار کارت می‌توان برای تأمین علوفه مورد نیاز دام تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید اعتباری با نرخ ترجیهی ۱۱ درصد انجام دهند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: این تسهیلات به دامداران کمک می‌کند بتوانند بخشی از نهاده‌های دامی را تهیه کنند و همه کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی و معرفی به بانک کشاورزی تسهیلات را دریافت کنند.

بررسی برآیندها حکایت از آن دارد که ارائه طرح‌هایی نظیر دامدار کارت هم نمی‌تواند ترمز گرانی در آشفته بازار نهاده‌های دامی بکشد و دامدار امروز را به بدهکاران فردای بانکی تبدیل خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 25
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 11
      تنها راه جلوگیری از ورشکست شدن دامدار وگران شدن بیش از انداره گوشت در آینده نزدیک فقط صادرات است ولاغیر
    • داور IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      17 6
      دامدار مرد.دامدار مرد.کارت برا خودتان
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      13 7
      دامیارکارت با این مبالغ وقیمتهای سنگین علوفه هیچ مشکلی راحل نمیکند
    • مصطفی بیرانوند IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      24 5
      با آرزوی نابودی مسئولین بی لیاقت ، از ۲۰۰ راس اومدم برا ۱۲۰ راس بزرگ و کوچیک، به خدا قسم که از جیب خودمم هم گذاشتم برا خریده علوفه و بدهکارم شدم ، اون ۸۰ تا هم ۶۵ راس بره ماده یک ساله بودن که اشکم درومد و بیشترشون آبستن و حتی دو قلو تو شکم داشتن و ذبح کردم. بقیه هم از گرانی دارو و گرسنگی تلف شدن. این ۵۰ ملیون هم برا قسطش باید زیر قیمت هزینه ها خودشون بفروشیم که تسویه اش کنیم و دو ضرر دامدار بدبخت می‌کنه .
    • قاسم IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      32 1
      دامداری نابود شد قیمت دام زنده از دامدار از سال 96 تا الان ثابت مونده ....70درصد دامداری های تعطیل شدن...منتطر گوشت 300 هزار تومانی باشید مسولین بی سواد
      • محمود IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
        9 0
        وای برمسیولین!!!!!
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      25 2
      مازندران که خشکسالیش هم چند برابر خراسان بارون میادبه این روز افتادن خدا به داد ما خراسانی ها برسه که نابود شدیم.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      9 2
      سلام...شیرکه کیلوی5هزارتومان...خوراک دام10هزارتومان چاره ای جز کشتار نداریم...روزی5هزارتومان فقط ضرربابت خوراک بقیه خرج ها بماند (دامپزشک..دوا..کارگر..پول برق..اب..گاز.....
    • مجتبی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      11 0
      آخه یه نفر ب اینا بگه ۳۰۰تومن برا دام سبک با ۷۰۰تومن برا دام سنگین چ دردی دوا میکنه.بابا گاو و گوسفند که نمیدانن گرانی و نبود علوفه یعنی چی.باید فقط بفکر تامین علوفه ب قیمت مقرون بصرفه بود.با ۵۰میلیون که هیچی.با ۵۰۰میلیون وام بلاعوض هم ما ب چند سال قبل برنمیگردیم یعنی جوری گران شده که با اینجور وام ها درست نمیشه.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      11 0
      این دولت چگونه برای خودرو سازها اینقدر تلاش میکند و روز به روز قیمتها افزایش می یابد برای کشاورز و دامدار چرا هیچ تلاشی نمیکند ؟باید وزیر و وزرا و فرزندانشان بهترین زندگی لاکچری داشته باشند اما کشاورز و دامدار زحمت کش در فقر و فلاکت عدالت کجایی؟!!
      • حامد IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
        1 0
        عدالت فقط پر کردن جیب بزرگانه . نمیدونم والا منطق اسلام چیه چرا باید حکومتمون اینطوری باشه
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      9 0
      فقط دروغ پول واریز کردیم جو بدن برای دام دو ماه بعد گفتن بیاید پولاتونو ببرید
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      8 3
      تو مملکت گل وبلبل به هر دری بزنی بسته است.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 0
      سلام من همه گوسفنداموفرستادم کشتارگاه یعنی بجزکشتارگاه مشتری دیگه نداشتم خدانگهداردامداری
    • تورج IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      گاو میمیره چاقو زیاد مبشه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 2
      ب سلامتی چند وقت دیگه قیمت لبنیات و گوشت بالا میره
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 1
      به جای پول به ما علوفه با قیمت دولتی بدن ...
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 0
      بخدا ماشین زیر پامو فروختم امسال ریختم جلوی گوسفند. خدا ...
    • محمد IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      9 0
      باید نابود بشه تا بعد فکری بکنن
    • چوپان IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      40 1
      حکایت ما دامداران شده تعبیر خواب فراعنه مصر که 7گاولاغر 7گاو چاق رو خوردن یعنی یک به یک ولی واقعیت بیداری ما باید 4گاو رو بفروشیم برا تامین خوراک 1 گاو امان از مدیران بی لایق
    • محمدحسن والی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      13 0
      ب دادمان برسید از روستاییان دامداران کشاورزان حمایت کنید کشاورزو دامدار نباشه هیچ کی نیست نذارید از ریشهبیفتن شمارا قسم ب فاطمه ی زهرا دیگه بسه
    • عباس قشقایی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      سلام همایت همه جانبه اساتید ودولت مردان را مطلبت والسلام
    • .. IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      17 3
      فقط دامداری کشاورز مرد تموم
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      8 4
      روزی برسه مردم با چراغ بگردن دنبال روحانی
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      بیاین خوراک دام رو 100درصد افزایش بدین و شیر تولید درب دام داری 100 درصد کاهش بدین.بهترین راه حل ممکن 9