۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
بازار نساجی ایران در قبضه پارچه های ترکی/ سیاست های اندک دولت در حمایت از تولید
بازار گزارش می دهد؛

بازار نساجی ایران در قبضه پارچه های ترکی/ سیاست های اندک دولت در حمایت از تولید

اصفهان - روزگاری اصفهان منچستر نساجی ایران بود، اما اکنون این ترک ها هستند که بعد از چشم بادامی ها توانسته اند بازار نساجی ایران و بسیاری از کلان شهرها را به دست گیرند.

خبرگزاری بازار، دریا قدرتی پور:  در شرایطی که انتظار می رود بازار پارچه اصفهان به واسطه حمایت از تولید ایرانی در دست خودمان باشد، اما با قراردادهای نابجا این بازار اکنون تبدیل به دروازه هایی برای ورود پارچه های ترکی شده است. اکنون به راحتی این ترک ها هستند که از آشفته بازار گمرک ایران استفاده کرده و به بازار ایران لشگرکشی می کنند.

رویای جایگزین شدن ترک ها به جای چینی ها مساله ای است که اکنون در ذهن کشور همسایه پرورانده می شود تا تمام رشته های تولید ملی پنبه شود.

ترک‌ها در پوشش سرمایه‌گذاری در حال حرکتی آرام برای تصاحب بازار ایران هستند و رشته‌هایی از صنایع را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند که ایرانی‌ها قبلا میلیاردها دلار در آن سرمایه آورده‌اند.

در این شرایط سیاست‌های غلط دولت باعث شده نه تنها بازار پوشاک ایران سهم صادراتی خود را از دست بدهد، بلکه در بخش تولید نیز ۶۵ درصد از بازار داخلی خود را به کالاهای وارداتی واگذار کند؛ یکی از بزرگترین سرمایه هایی که دولت ترکیه اکنون برای آن برنامه ریزی های زیادی کرده است؛ برنامه ریزی هایی که در راستای حضور در بازار پوشاک ایران و بدست آوردن سهم و جایگاه ثابت در این بازار است.

غلط بودن سیاست های حمایتی

دولت ترکیه طی چند دهه گذشته سیاست های حمایتی مناسبی را برای توسعه تولید پوشاک اتخاذ و اجرا نموده که نتیجه این حمایت ها رشد و شکوفایی صنعت پوشاک در این کشور بوده است. نکته قابل تأمل این است که دولت ایران نیز طی سال های گذشته تمایل به حمایت از این صنعت داشته و برخی سیاست های حمایتی مثل اعمال تعرفه گمرکی بسیار بالا اتخاذ و اجرا نموده است، لکن نتیجه متفاوت در ایران و ترکیه می تواند گواهی بر غلط بودن سیاست های حمایتی دولت ایران در سال های گذشته باشد.

ترکیه تقریبا پای خود را به جای جای بازار ایران باز کرده است و با برنامه‌ای که برای خود در سند چشم‌اندازشان ترسیم کرده‌اند، می‌خواهند بازار ما را به تسخیر خود درآورند. البته پیش از این هم به صراحت برنامه خود برای تصاحب بازارهای منطقه را اعلام کرده بودند و بارها رئیس جمهور این کشور نیز، حمایت علنی خود را از تولیدکنندگانی که در خارج از مرزهای ترکیه، اقتصاد این کشور را توسعه دهند، اعلام کرده بود.

اصفهان منچستر ایران

اما آنچه که مهم است سیاست هایی است که نتوانسته در این بازار رقابتی به ایران کمک کند سیاست هایی از جمله تجارت ترجیحی که تنها به نفع مشترکان ترک بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این ارتباط اظهار کرد: اینکه بتوانیم فرآیند تولید را از ریسندگی تا تبدیل به پارچه شدن و منقوش شدن و سپس تبدیل به پوشاک شدن را کنار هم قرار دهیم ارزشمند است و  قطعا این فرآیند می‌تواند به بهبودی تولید کمک کند و می‌تواند ایرادات و اشکالات آن را برطرف کند.

فریده روشن، تصریح کرد: اصفهان از دیرباز به عنوان منچستر ایران شناخته می‌شده و هنوز بقایای کارخانجات بزرگ ریسندگی را در اصفهان می‌بینیم و افسوس می‌خوریم که چرا دیگر آن جایگاه را نداریم و این وظیفه ماست که اصفهان را به این جایگاه بازگردانیم.

هنرمندان اصفهانی نقش‌آفرین در تولید

وی با بیان اینکه شهرک پوشاک می‌تواند معضلات اشتغال‌زایی را برطرف کند، گفت: هنرمندان اصفهانی می‌توانند نقش‌آفرین در تولید باشند و با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

روشن بیان داشت: انسان ذاتا علاقه‌مند به شیک‌پوشی است تا از رنگ‌های متنوع شادی استفاده کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نیاز انسان به کمال‌گرایی و زیبایی می‌تواند با این نمایشگاه برطرف شود؛ با برگزاری نمایشگاه مد و لباس به دنبال توسعه مدگرایی نیستیم و به دنبال پیش‌گیری از فرهنگ غربی هستیم و می‌خواهیم فرهنگ ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

کاهش قاچاق، به دلیل پایین آمدن تعرفه

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه نیز چندی پیش با اعلام اینکه در صورت برنامه ریزی و هدفمندی می توان از مزایای تجارت ترجیحی همچون کاهش قاچاق، به دلیل پایین آمدن تعرفه استفاده بهینه برد، گفت: یکی از دلایل تشدید پدیده قاچاق به بالا رفتن تعرفه ها باز می گردد.اما مشکل اینجاست که بازار ایران همچنان راه سنت را می پیماید و از خیلی موارد عقب مانده و نتوانسته آنچنان که باید از تجارت ترجیحی با ترک ها استفاده کند.

به اعتقاد جلال ابراهیمی، یکی از چالش های اقتصاد ایران در حوزه بازرگانی به این عارضه باز می گردد که تُجار ایرانی در شناساندن و معرفی کالاهای ایرانی به بازارهای خارجی ضعیف هستند و همچنان معاملات بصورت سنتی انجام می پذیرد، آن هم در شرایطی که در کشوری همچون چین، آمار و اطلاعات دقیقی از فروشگاه های توزیع کننده محصولات این کشور در خارج از مرزهای چین احصاء و برآورد می شود.

جولان پارچه های ترک قاچاق

حالا قاچاق کالاهای ترک است که در بازارهای ایران جولان می دهد و به دلیل استقبال زیادی که می شود، راه نفس تولیدکنندگان ایرانی را بسته است، چرا که مشکلات و ضعف صنعت پوشاک ایران امری است که نمی توان آن را انکار کرد و نیز برنامه ریزی سایر کشورها برای بهره برداری حداکثری از شرایط و ضعف فعلی کشور ما نیز حقیقتی روشن است که به این مساله دامن می زند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان نیز این موضوع را تایید می کند که واردات قاچاق مشکل نساجی اصفهان را چند برابر کرده است و این در حالی است که اکنون ۴۸ درصد صنایع کوچک و متوسط تولید پارچه در استان اصفهان تعطیل شده و بسیاری در این زمینه خانه نشین شده اند.

احمد تقی زاده معتقد است که تولیدکنندگانی که در اصفهان نقشی در واردات پارچه دارند می توانند با رقابت مناسبی که دارند به شرایط بهبود فکر کنند، اما با این تفاسیر و با مشکلاتی که وجود دارد ممکن است در این شرایط تولید داخل را از دست بدهیم.

سود بالای واردات بی رویه

حالا سود بالای واردات بی رویه قاچاق مانعی شده بر سر راه تولید کنندگانی که روزگاری نام منچستر اصفهان را به دوش می کشیدند، اما اکنون نبود ماشین آلات به روز و همچنین زیرساخت های نوین این صنعت را به ورطه نابودی برده است .

به اعتقاد کارشناسان اقتصاد در قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه به این امر توجه چندانی نشده و همین امر موجب شده تا بازار بسیاری از کالاها در اختیار ترکها قرار بگیرد، بر این اساس باید تا دیر نشده در این ارتباط برنامه ریزی شود  که بیش از اینها ترک ها بازار ایران را به دست نگیرند؛ بازاری که می تواند برای ایران نقشی مهم را ایفا کرده و به تولید ملی کمک کند.

کد خبر: ۱۲٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha