۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
ارتفاع بارش‌های کشور با جبهه‌های بارشی اخیر نرمال شد
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور:

ارتفاع بارش‌های کشور با جبهه‌های بارشی اخیر نرمال شد

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: بر اثر جبهه‌های بارشی اخیر، بارش کشور به حدود نرمال در مدت مشابه سال گذشته رسیده است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر سدهای استقلال و شمیل و نیان در هرمزگان سرریز کردند افزود: بر اساس گزارش‌های ارسالی از شبکه ایستگاه‌های باران سنجی مبنای وزارت نیرو، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور تا ۱۴ دی معادل ۷۸ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲/۷۶ میلیمتر) ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۸۲ میلیمتر) ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی اخیر در نوار جنوبی کشور فعال بوده و نهایتاً منجر به افزایش متوسط بارش استان‌های جنوب کشور شده است گفت: بیشترین میزان افزایش بارش استان‌های کشور در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت به ترتیب مربوط به استان‌های هرمزگان (۱۱۴ درصد افزایش)، کرمان (۸۱ درصد افزایش)، کهگیلویه و بویراحمد (۲۸ درصد افزایش) و سیستان و بلوچستان و یزد (۲۳ درصد افزایش) است.

قاسم زاده ادامه داد: بدلیل پوشش نامناسب سامانه‌های بارشی در پهنه کشوری از ابتدای سال آبی، استان‌های سمنان (۷۶ درصد کاهش)، خراسان شمالی (۵۳ درصد کاهش)، کرمانشاه (۴۷ درصد کاهش) و خراسان رضوی (۴۵ درصد کاهش) نیز به‌ترتیب دارای بیشترین کاهش در بین استان‌های کشور هستند.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور افزود: آخرین وضعیت سدهای کشور تا تاریخ ۱۵ دی سال آبی جاری (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) نشان می‌دهد میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در حدود ۲۷/۱۹ میلیارد مترمکعب است که کاهشی در حدود ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد. همچنین میزان کل ورودی به سدهای کشور طی سال آبی جاری تا تاریخ ۱۴ دی حدود ۲۲/۶ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال آبی گذشته در مدت مشابه را تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: میزان کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۴ دی نیز معادل ۹۸/۵ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

قاسم زاده افزود: از کل حجم مخزن سدهای کشور که در حدود ۵/۵۰ میلیارد متر مکعب است، حدود ۳۸ درصد ظرفیت مخازن ذخیره آبی وجود دارد و در نتیجه جبهه‌های بارشی اخیر، سدهای شمیل و نیان و استقلال سرریز نمودند.

قاسم زاده ادامه داد: میزان پرشدگی سدهای مهمی، چون زاینده‌رود و سفید رود در شرایط فعلی تنها حدود ۱۳ و ۲۲ درصد و میزان پرشدگی سد کوثر در حدود ۷۸ درصد است. در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۴ درصد و ۱۸ درصد است.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha