۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
نقطه روشن صنعت چین در راه دستیابی به توسعه آینده| رشد شاخص مدیران خرید در دسامبر

نقطه روشن صنعت چین در راه دستیابی به توسعه آینده| رشد شاخص مدیران خرید در دسامبر

رشد بخش تولیدی چین در ماه دسامبر امیدهای بیشتری را به وجود آورده است که حرکت اقتصادی ممکن است در سال  ۲۰۲۲ در بحبوحه حمایت از سیاست های قوی تر و کاهش فشار هزینه ها بهبود یابد.

به گزارش بازار؛ کارشناسان چینی اعلام کردند که رشد و پیک در بخش تولیدی چین در ماه دسامبر امیدهای بیشتری را به وجود آورده است که حرکت اقتصادی ممکن است در سال ۲۰۲۲ در بحبوحه حمایت از سیاست های قوی تر و کاهش فشار هزینه ها بهبود یابد.

ون بین محقق ارشد بانک چین مینشنگ گفت: کاهش مالیات و کارمزد، انتشار اوراق قرضه ویژه دولت محلی و سیاست های پولی و اعتباری حمایتی در ابتدای سال افزایش می یابد.
ون افزود: این اقدامات، همراه با سایر تعدیل‌های سیاست متقابل چرخه‌ای و ضد چرخه‌ای، به حفظ اقتصاد در محدوده معقولی کمک می‌کند ضمن اینکه اقتصاد چین در ماه دسامبر به‌ طور پیوسته بهبود یافته، زیرا بخش تولید افزایش پیدا کرده است.

اداره ملی آمار روز جمعه اعلام کرد که شاخص رسمی مدیران خرید برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و در دسامبر به ۵۰.۳ رسید، در مقابل ۵۰.۱ در نوامبر که نشان دهنده شتاب در فعالیت های تولیدی است.

شاخص مدیران خرید بالای ۵۰ نشان دهنده انبساط است، در حالی که یک عدد پایین تر نشان دهنده انقباض است.

کارشناسان گفته اند که این شتاب منعکس کننده بهبود شرایط عرضه و تقاضا در اقتصاد چین است؛ روند مثبتی که ممکن است در سال جاری در بحبوحه حمایت از سیاست های قوی تر ادامه یابد.

در جبهه عرضه، زیرشاخص هزینه مواد خام در دسامبر به کمترین میزان در ۲۰ ماه گذشته یعنی ۴۸.۱واحد در مقایسه با ۵۲.۹ واحد در ماه قبل کاهش یافت که نشان می دهد جهش قیمت کالاها شتاب خود را از دست داده است و در نتیجه فشار هزینه ها بر مشاغل را کاهش داده است.

داده‌های ان بی اس نشان داد که کاهش فشار هزینه، شرکت‌ها را تشویق به افزایش موجودی‌ها کرده است، با افزایش زیرشاخص سهام مواد خام به ۴۹.۲واحد که بالاترین سطح در بیش از سه سال گذشته است.

در بخش تقاضا، این دفتر گفت که به لطف بهبود تقاضای بازار، به ویژه در بخش های دارو، خودرو و الکترونیک، زیرساخت سفارش های جدید در ماه گذشته به ۴۹.۷ واحد در مقابل ۴۹.۴ واحد در نوامبرافزایش یافت.

لی کیلین اقتصاددان ارشد Hongta Securities در بورس شانگهای، گفت: داده‌های PMI در ماه دسامبر نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی شروع به بهبود کرده است.

به گفته لی، بهبودی ممکن است امسال به لطف حمایت از سیاست افزایش یافته، کاهش فشار هزینه ها و تقاضای انعطاف پذیر خارج از کشور حداقل در کوتاه مدت افزایش یابد، زیرا عرضه آهسته واکسیناسیون ظرفیت عرضه را در برخی از اقتصادهای در حال توسعه محدود کرده است.

چین برای مقابله با فشارهای اقتصادی نزولی در سال جاری، به اجرای زودهنگام سیاست‌های حامی رشد ملزم شده است، زیرا این کشور ۱.۴۶ تریلیون یوان (۲۳۰ میلیارد دلار) از سهمیه اوراق قرضه ویژه دولت محلی را برای سال ۲۰۲۲ پیشاپیش به منظور تشویق سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی اختصاص داده است.

کارشناسان انتظار دارند که اقدامات حمایتی بیشتری از جمله کاهش مالیات و کارمزد بیشتر در مقایسه با سال گذشته، کمک های سیاستی به مشاغل کوچک و شاید کاهش بیشتر در نسبت ذخیره الزامی و نرخ بهره معیار یک ساله به زودی آغاز شود.

لو ژی هنگ، تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان در Yuekai Securities، با اشاره به اینکه سرمایه گذاری زیرساختی ممکن است با رشد سالانه بین چهار تا شش درصد، سرعت بیشتری بگیرد، گفت: شاخص مدیران خرید ممکن است با تقویت حمایت از سیاست های کلان افزایش یابد.

با این حال برخی از عدم قطعیت ها ممکن است بهبود را پیچیده کند. لو گفت که باید دید آیا صادرات پررونق ادامه خواهد داشت و تقاضای داخلی، از جمله خرده فروشی و بازار املاک، تا چه حد تثبیت خواهد شد، بدون اینکه به عدم قطعیت های طولانی ناشی از کوید_۱۹ اشاره کنیم.

با وجود افزایش شرایط تقاضا در ماه گذشته، زیرشاخص سفارشات جدید در محدوده انقباض باقی مانده است. بر اساس گزارش ان بی اس ، شاخص مدیران خرید برای تولیدکنندگان کوچک نیز زیر ۵۰ واحد باقی ماند و به ۴۶.۵واحد رسید که از ۴۸.۵واحد در نوامبر کاهش یافته است که نشان دهنده تضعیف چشم انداز تجاری است.

ون از بانک چین مینشنگ گفت: قابل توجه است که شاخص مدیران خرید برای تولیدکنندگان کوچک با شیب شدیدی کاهش یافته است، روندی که در صورت تداوم می تواند فشار را برای تثبیت رشد افزایش دهد.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha