۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
ابهام در نحوه و محل هزینه کرد مبالغ کلان اختصاص یافته برای ساماندهی آب و فاضلاب
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

ابهام در نحوه و محل هزینه کرد مبالغ کلان اختصاص یافته برای ساماندهی آب و فاضلاب

ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: علی رغم مبالغ کلانی که برای ساماندهی آب و فاضلاب اختصاص یافته، به دلیل ناکارآمدی برخی مسئولان و تخلفات عدیده نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه به روش‌ها و راهکارهای دفع آب‌های سطحی در پس هر بارندگی شاهد وقوع سیل در استان‌های کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای مدیریت آب‌های سطحی چند روش داریم که از جمله آنها می‌توان به جدول گذاری و احداث جوی دفع آبهای سطحی، ایجاد سامانه فاضلاب شهری و حفر چاه‌های جذبی اشاره کرد. اما راهکار اصلی برای ساماندهی فاضلاب کشور، ایجاد سامانه های فاضلاب بوده که در غالب شهرها به ویژه در شهرهایی با زمین مسطح و دشت مانند، رعایت نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته علیرغم اختصاص مبالغ قابل توجه ارزی و ریالی برای ساماندهی آب و فاضلاب شهرها به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و حیف و میل های گسترده مالی نتیجه مطلوب حاصل نگردیده و وضعیت در این بخش بسیار اسفبار و نگران کننده گردیده است.

ایری اضافه کرد: از طرفی نحوه و محل هزینه کرد ۵۰ میلیون یورو اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح فاضلاب شهر اهواز اختصاص یافته بود، دارای ابهامات بسیاری است. ضمن اینکه اخیراً معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل کشور نیز به کشف بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان «تخلفات عدیده» در طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان اشاره کرده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش مسئولان دیوان و محاسبات کل کشور، بیش از ۴۲ میلیارد تومان بودجه در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به صورت اختصاصی برای رفع مشکل و تامین آب روستای غیزانیه در اهواز تخصیص یافته و این مبالغ هزینه شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است در همین راستا نیز پرونده متخلفان در دادسرا و دیوان مستشاری دیوان محاسبات در حال بررسی بوده تا اسامی متخلفان به دستگاه قضایی ارسال شود. لذا ما نیز در مجلس جهت بررسی دقیق این موضوع با چند محور اساسی طرح تحقیق و تفحص از آب و فاضلاب کشور را پیگیری کردیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای مطرح شده در طرح تحقیق و تفحص از آب و فاضلاب کشور افزود: یکی از این محورها، علت تکرار حوادث خسارت بار اخیر بخاطر آب گرفتگی وسیع و گسترده در برخی مناطق شهری کشور و دلایل مسئولیت گریزی و پاسخگو نبودن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در قبال این گونه رخدادها که مشکلات و آسیب های فراوانی برای مردم به همراه داشته، است.

وی ادامه داد: همچنین علت وجود ضعف در نظارت و ارزیابی عملکرد و عدم تأثیرگذاری مناسب بر وضعیت کارکردی شرکت های آب و فاضلاب در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ اختصاص یافته برای این مهم و نیز دلایل بروز ضعف در مطالعه، برنامه ریزی و نظارت و هماهنگی در اجرای طرح های آب و فاضلاب برای تضمین رعایت ضوابط مربوطه و عدم مسئولیت پذیری و فقدان ایفا نقش و تأثیر در مدیریت و نظارت بر ایجاد و بهره برداری از تأسیسات آب و فاضلاب (به عنوان نمونه پروژه احداث تصفیه خانه ششم آب تهران) از جمله محورهای این طرح تحقیق و تفحص است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علّت انفعال در افزایش بازدهی و بهره‌وری سرمایه و امکانات که زمینه ساز برای استفاده نامطلوب از اعتبارات دولتی و نیز حقوق عمومی شده و همچنین ناکارآمدی در مدیریت صحیح سهام و سرمایه های صنعت آب و فاضلاب و نحوه عملکرد ناکارآمد در نظام انتصابات در رده های مختلف مدیریتی از بخش های عملیاتی و صف گرفته تا ستادی و غیر اجرائی که ضعف و نارسائی و عقب ماندگی را در کارنامه عملکردی برخی از شرکت های آب و فاضلاب استانی به شکل غیر قابل انکاری نمایان نموده است، نیز از جمله موضوعات مهمی است که نمایندگان را مجاب کرد تا طرح تحقیق و تفحص را به جریان بیاندازند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نحوه هزینه کرد وجوهی که بصورت شهر به شهر بدون حسابرسی محل مصارف آن و بصورت خاص در قالب عناوین و اَشکال مختلف مازاد بر تعرفه های رسمی و مصوّب کشوری آب بها و فاضلاب بها از طریق اخذ مصوبه از شوراهای اسلامی شهر از مردم دریافت گردیده را نیز می‌توان از جمله محورهای طرح تحقیق و تفحص از آب و فاضلاب دانست.

کد خبر: ۱۲۷٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha