۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
فروش اوراق به عنوان سوپاپ اطمینان برای عدم وصول درآمدهای بودجه‌ای
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

فروش اوراق به عنوان سوپاپ اطمینان برای عدم وصول درآمدهای بودجه‌ای

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت در بودجه سال آینده منابع درآمدی حاصل از فروش نفت و مالیات را شدیدا اضافه کرده و منابعی را برای صندوق توسعه ملی تعیین کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با بیان اینکه در سال جاری از عملکرد هشتصد هزار میلیارد تومانی بودجه به عنوان سقف اول حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم، گفت: این موضوع بدان معناست که عملکرد بودجه به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم نمی رسد و اکنون نیز دولت در بودجه سال آینده با افزایش صد درصدی منابع درآمدی به نحوی عمل کرده که امکان تحقق آن جای تردید دارد و ظاهرا خیلی خوشبینانه دیده شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در هر قسمتی که امکان کسری وجود داشته، فروش اوراق را پیش‌بینی کرده است بدین معنا که اگر نفت و سهام شرکت‌ها بطور کامل فروش نرفت و مالیات هم کاملا وصول نشد، دولت اجازه دارد تا اوراق بفروشد که این موضوع در بودجه اقدام درستی نیست و دیگر برآورد معنایی ندارد.

وی تصریح کرد: دولت در بودجه سال آینده منابع درآمدی حاصل از فروش نفت و مالیات را شدیدا اضافه کرده و منابعی را برای صندوق توسعه ملی تعیین کرده است و از سوی دیگر اعلام کرده، در صورت عدم تحقق این منابع درآمدی می تواند اوراق بفروشد. این موضوع کل بحث اصلاحیه ساختار بودجه را زیر سوال برده و منتفی کرده است.

قادری بیان کرد: مسئولان دولت در توضیحات خود بیان می‌کنند که درآمدهای تعیین شده در لایحه بودجه به صورت صد در صد محقق می‌شود اما در مقابل فروش اوراق را نیز قرار داده‌اند که این موضوع اصلاحیه بودجه را منتفی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کاهش ردیف‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: با ادغام کدها و ردیف‌های بودجه برخی مسئولیت ها واگذار شده است، به طور مثال اختیار توزیع قیر برای استان‌ها در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار داده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص تعیین رشد ۸ درصدی برای سال آینده نیز گفت: این هدف کار سختی را پیش روی دولت قرار می‌دهد، شاید اگر دولت از سازو کارهای درست و ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی استفاده کند، بتواند این رشد را محقق کند. در همان سالی که صحبت از انعقاد برجام بود، رشد اقتصادی در کشور داشتیم.

وی بیان کرد: نیاز به سرمایه گذاری جدید نیست و همین منابع و ظرفیت های موجود می تواند، عامل رشد باشد. دولت باید موانع کسب و کار را تسهیل و اقدام جدی در زمینه تسهیل این فضا انجام دهد.

کد خبر: ۱۲۷٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha