۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
استراتژی جی ال ایکس؛ حرکت به سمت بومی سازی قطعات گوشیهای هوشمند| رشد صادرات به عراق و امارات
گفتگوی بازار با مدیرعامل شرکت جی ال ایکس؛

استراتژی جی ال ایکس؛ حرکت به سمت بومی سازی قطعات گوشیهای هوشمند| رشد صادرات به عراق و امارات

حمید سعیدی می گوید: با وجود یکسان بودن هزینه مالیات و گمرک با هزینه واردات برای ما در کنار هزینه های تولید، قیمت گوشیهای تولید شده توسط جی ال ایکس از برندهای خارجی با مشخصات و کیفیت مشابه پایینتر است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» به کار خود پایان داد.

نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، تا پنجم ماه جاری از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکت‌ های حوزه مخابرات و فناوری‌ های ارتباطی و همچنین علاقه مندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.

در این نمایشگاه، شرکتهای تولید کننده و عرضه کننده گوشی های تلفن همراه و تبلت با ارائه محصولات و رونمایی از محصولات جدید خود، نشان دادند که به آخرین فناوری‌ های روز جهان نزدیک شده در حالی که وابستگی آنها به مواد اولیه خارجی کاهش یافته است. همچنین آنها با حضور خود یادآور شدند که برخی از محصولاتشان حتی پیشرفته‌تر از نمونه‌ های خارجی است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری نمایشگاه، خبرنگار بازار گفتگویی را در حاشیه تلکام ۱۴۰۰، با «مهندس حمید سعیدی» مدیرعامل شرکت جی ال ایکس ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

*در ابتدا خود را معرفی کرده و توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینه هایی است؟
شرکت جی ال ایکس یا ارتباط همراه گویا اروند در سال ۱۳۸۶ در جهت تولید گوشی تلفن همراه و تبلت در خرمشهر تاسیس شد. ما پس از ۱۵ تا ۱۶ سال فعالیت در این عرصه، بسیار خرسندیم که بیش از ۵۰ نوع گوشی تلفن همراه، چندین نوع تبلت و گوشیهای کلاسیک را روانه بازار کرده ایم. در سال جاری در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰، به لطف خدا ما از گوشی پرچمدار برند خود تحت نام «شاهین ۳» و دو مدل تبلت و گوشیهای کلاسیک رونمایی کردیم.

* جی ال ایکس تا چه اندازه در جهت بومی سازی زیرساختها و حمایت از تولید ملی گام برداشته و با شرکتهای خارجی رقابت داشته است؟
پیش از تاسیس شرکت جی ال ایکس در ایران، خود برند جی ال ایکس و جنرال لوکس چندین سال قبل توسط تیم آر اند دی (تحقیق و توسعه) ما در چین در شهر شنژن ایجاد شد که ما محصول را در آن جا آر اند دی میکردیم. در آن سالها، ما آن برند را در ۵۰ کشور دنیا به منظور صادرات گوشی های تلفن همراه تاسیس کردیم. هدف تاسیس کارخانه گوشی های موبایل در چین بود که بعد از آن تصمیم گرفتیم در ایران سرمایه گذاری کرده و اگر قرار است که بر روی پروژه های طولانی مدت فعالیت کنیم، آن پروژه ها در ایران به مرحله اجرا در آید. در همان زمان یعنی سال ۱۳۸۶ بود که این پروژه ها در ایران کلید خورد؛ به طوری که در ابتدا بر روی ساخت گوشی های کلاسیک کار می کردیم.

بر همین اساس، سعی کردیم که گوشی های کلاسیک را بومی سازی کرده و قطعات آن را در ایران تولید نماییم. هم در زمینه گوشی های کلاسیک، از طراحی، نرم افزار و قطعات توانستیم که به بومی سازی آن بپردازیم.

چندین سال نیز است که در بحث گوشی های هوشمند فعالیت داریم. به دلیل اینکه گوشی های هوشمند گوشی های های تک هستند و برای ساخت قطعات آن به ماشین آلات بزرگ و با سرمایه زیاد نیاز است، در بحث قطعه سازی این گوشی ها، قطعات را از سه تا چهار کشور خریداری کرده و از تولیدات آن ها استفاده می کنیم. نمونه خریداری قطعات، در شرکت اپل نیز قابل مشاهده است. اپل، به تولید قطعات خود نمی پردازد، طرح و نرم افزار توسط آنها صورت گرفته و ساخت قطعات و حتی مونتاژ را نیز کشورهای دیگر انجام می شود.

به تدریج ما در حال حرکت به سوی بومی سازی قطعات گوشی های هوشمند هستیم که دیگر قطعات این گوشی ها در ایران تولید شود

در خصوص گوشی های تک، مسائل مربوط به نرم افزار، مونتاژ، کیوسی و بسته بندی آنها در ایران انجام می شود. به تدریج ما در حال حرکت به سوی بومی سازی قطعات گوشی های هوشمند هستیم که دیگر قطعات این گوشی ها در ایران تولید شود.

* شرکت شما تا چه اندازه در جهت هوشمند سازی گوشی های تلفن همراه موفق عمل کرده است؟
در حال حاضر بحث هوش مصنوعی در تمام دنیا مطرح است. در آخرین دستاورد شرکت یعنی گوشی های شاهین ۳، بیشترین سرمایه گذاری و تمرکز ما روی مباحث نرم افزاری گوشی ها است. در قسمت دوربین این گوشی ها ما از هوش مصنوعی استفاده کرده ایم، چرا که امروزه بیشتر امکانات گوشی ها به سمت هوش مصنوعی سوق داده شده و ما نیز در حال استفاده از این فناوری هستیم.

دولت، همواره حامی تولید کننده کنندگان بوده و هست. بر همین اساس و بر اساس تعهدات دولت سیزدهم، در سال جاری، برنامه های خوبی برای حمایت از تولید کنندگان نیز ارائه خواهد شد. در جلساتی که ما با مسئولین وزارت صمت و نمایندگان مجلس داشتیم، خواستار این موضوع بودیم که در بحث بومی سازی، استقرار ماشین آلات و انتقال تکنولوژی به حمایت بیشتر ما به منظور ارتقاء فعالیتهایمان بپردازند که همگی بسیار خوب برخورد کرده و متعهد شدند که با حمایتهای خود ما را در انجام هرچه بهتر اقدامات جی ال ایکس یاری رسانند.

* چالش های پیش روی جی ال ایکس در جهت تحقق اهداف شرکت چیست؟
بیشترین چالش ما این است که هزینه های واردات گوشی، هزینه های گمرکی و مالیات گوشی های کامل از سوی ما باید پرداخت شود و ما همان هزینه ها را نیز پرداخت می کنیم؛ یعنی تفاوتی برای ما در گمرک و مالیات قائل نیستند. ما هزینه های بیشتری شامل هزینه های کارگران، بیمه آنها و هزینه های جانبی و مرتبط با کارخانه را داریم که همه اینها بر روی قیمت گوشی اضافه می شود و امکان رقابت را با برندهای خارجی از ما میگیرد.

ما انتظار داریم که یک سری تسهیلات در خصوص تعرفه های گمرکی به ما ارائه دهند تا قیمت گوشی تولیدی ما از قیمت گوشی های خارجی بیشتر نباشد

ما انتظار داریم که نسبت به این مسئله نگاه ویژه ای صورت گیرد و این کفه ترازو اصلاح شود؛ به طوری که یک سری تسهیلات در خصوص تعرفه های گمرکی به ما ارائه دهند تا قیمت گوشی تولیدی ما از قیمت گوشی های خارجی بیشتر نباشد. اما من معتقدم که باز هم برندها نان برند خود را میخورند و با قیمت بالایی گوشیها را به فروش می رسانند؛ مثلا اگر قیمت یک گوشی ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، به قیمت ۲۰ میلیون روانه بازار می شود.

این مسائل در حالی مطرح است که شرکت جی ال ایکس با کمترین سود گوشیها را تولید کرده و به بازار عرضه می کند. با وجود اینکه هزینه مالیات و تعرفه ما با واردات یکسان است و هزینه های تولید نیز به آن افزوده می شود، قیمت گوشی های ما نسبت به برندهای خارجی با همان مشخصات و کیفیت، کمتر است.

* استقبال از آخرین تولید شرکت شما « شاهین ۳» تا کنون تا چه اندازه بوده است؟
تا کنون استقبال از گوشی شاهین ۳ بسیار خوب بوده است. به خصوص در نمایشگاه تلکام امسال علاقه مندان استقبال خوبی نسبت به محصول تولیدی ما نشان دادند. ما در سایت پنلی را ایجاد کرده ایم که مردم می توانند به ثبت سفارش بپردازند. تاکنون آمار این ثبت سفارشها مطلوب بوده و محصول نهایی که قرار است تا اواخر ماه بهمن یا اوایل اسفند ماه به دست مردم برسد، آنها کیفیت را مشاهده کرده و فروش گوشی افزایش خواهد یافت.

* صادرات گوشی های جی ال ایکس به چه کشورهایی صورت می گیرد؟
این موضوع بسیار مهم بوده که گوشی را در داخل ایران تولید کنیم و به خاورمیانه صادرات داشته باشیم. خوشبختانه تا کنون، این صادرات صورت گرفته است. با توجه به هم مرز بودن کشور عراق با کارخانه ما در خرمشهر، ما مشتریان خوبی از این کشور داریم. همچنین، در امارات ما شرکتی را تاسیس کرده ایم و قصد داریم تا محصولات خود را به این کشور ارسال کنیم تا از طریق امارت نیز به چندین کشور دنیا صادرات داشته باشیم.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      2 3
      ما که گوشی ایرانی a9 استار خریدیم واقعا افتضاح بود به تمام معنا کلاه برداری.حالا شاهینو دیگه نمیتونم .
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      4 0
      دمشون گرم من شاهین ۲ رو پارسال خریدم و راضی‌ام ازش
    • زودیاک IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 2
      این گوشی چینیه
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 2
      جی ال ایکس نگو bphon بگو
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      2 2
      چه تولیدی گوشی داده بیرون پارس ۲هنوز دوسال ازش نگذشته ال سی دیش اصلا نیست وقتی قطعات از چین وارد میکنین صحبت از تولید نکنید بگیددمونتاژ گوشی
    • حسن آخوند IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 1
      والله منکه سه سال قبل یه گوشی جی ال ایکس خریدم اونم به قیمت گرون به اصطلاح با ضمانت،خواستیم خیر سرمون از تولید داخلی حمایت کنیم همش یکماه هم کار نکرد دیگه هم هرچی گشتیم متأسفانه جایی بنام مرجع جوابگوی گارانتی پیدا نکردیم،همش دروغ و دغل بازی و کلاهبرداری