۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
 تشکیل صندوق توسعه ملی بر پایه نفت خام
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد داد

تشکیل صندوق توسعه ملی بر پایه نفت خام

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تشکیل صندوق توسعه ملی بر پایه نفت خام را پیشنهاد و اظهارکرد: شرکت‌های پتروشیمی که قابلیت فروش نفت و تهاتر نفت را دارند باید وارد این صندوق شوند.

به گزارش بازار، حسین حسین زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: فرمول فعلی نرخ خوراک گاز پتروشیمی متاثر از آیتم قیمت گاز داخلی، قیمت صادراتی به عراق و ترکیه و میانگین هاب جهانی شامل آمریکا، کانادا، انگلیس و هلند تعیین می شود.

وی افزود: به دلیل وجود نوسانات ارزی، مشکل گاز و افزایش نرخ سوخت گاز تحویلی با هدف کاهش یارانه انرژی پنهان و افزایش درآمد دولت و تک نرخی شدن دولت هم مصمم است که در این حوزه تعدیل داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر اینکه نرخ سوخت معادل نرخ خوراک باشد طبیعتاً باعث کاهش درآمد پتروشیمی ها خواهدشد و همین مسئله روی سهام پتروشیمی ها و بازار بورس نیز تاثیر خواهد گذاشت.

حسین زاده با بیان اینکه لایحه بودجه هنوز در صحن و کمیسیون تلفیق نرفته و قطعاً این قضیه چکش کاری خواهد شد گفت: در خیلی از کشورها، فقط ۱۲ درصد خوراک پتروشیمی ها گاز است اما در ایران آمارها خیلی بالاتر است و این درحالیست که ما با مشکل کمبود گاز مواجهیم.

وی افزایش نرخ گاز ورودی (خوراک) را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: مشکل ما توسعه نامتناسب صنعت پتروشیمی و عدم توسعه زنجیره ارزش در پایین دست است چون همین باعث شده که ما به سمت تولید محصولات تناژ محور حرکت کنیم که سود بالا اما ارزش افزوده کمی دارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در حوزه آمایش سرزمینی هم دچار چالش است گفت: ما خوراک را از جنوب و عسلویه می گیریم و به مرکز کشور می بریم، محصول تولید می کنیم و دوباره برای صادرات به بندرگاه می بریم درصورتیکه این کار هم آب بر است و هم آلودگی محیط زیستی ایجاد می کند.

حسین زاده تغییر ذائقه صنعت پتروشیمی را در حوزه خوراک ضروری برشمرد و گفت: ما در تلاشیم که میادین گازی را در قالب تهاتر با نفت و یا سرمایه گذاری توسعه دهیم تا پتروشیمی ها بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی معتقد است که صنعت پتروشیمی برای اینکه به دوران سازندگی خودش برگردد باید بودجه مناسبی داشته باشد و سیاست گذاری قیمتی آن نیز اصلاح و تعدیل شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی لزوم ایجاد پتروپالایشگاه ها، تعریف سیاست های تشویقی و تنبیهی و خودداری از تولید محصولات تناژ محور را برای توسعه پتروشیمی ها یادآوری و تأکیدکرد.

حسین زاده تشکیل صندوق توسعه ملی بر پایه نفت خام را پیشنهاد و اظهارکرد: شرکت های پتروشیمی که قابلیت فروش نفت و تهاتر نفت را دارند باید وارد این صندوق شده و صنعت پتروشیمی را توسعه دهند.

کد خبر: ۱۲۷٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha