۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
سند همکاری ایران و روسیه؛ در حال تمدید
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد

سند همکاری ایران و روسیه؛ در حال تمدید

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی اسناد و تفاهمنامه‌ها بین ایران و روسیه در دست پیگیری است گفت: سند بالادستی تنظیم روابط راهبردی میان دو کشور همچنان وجود دارد و درحال تمدید شدن است.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال امضای سند همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در سفر آتی رئیس‌جمهور به مسکو، افزود: این سفر در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این یک سفر کاری است و تلاش می‌شود موضوعاتی در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته مباحثی مبنی بر عقب نشینی ایران از برخی مطالباتش در مذاکرات وین مطرح شده است، افزود: البته ما در بستر فضای عمومی گفتگوها را جلو نمی‌بریم، اما با توجه به برخی نکات لازم است تاکید کنم اگر امروز متن مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های حداکثری و فراتر از برجام عقب نشینی کند.

وی تصریح کرد: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در واکنش به سوالی درباره صحبت‌های سفیر ایران در افغانستان مبنی بر اینکه اگر تغییرات در هیات حاکمه افغانستان صورت بگیرد ایران سایر کشورها را نیز برای به رسمیت شناختن دولت این کشور تشویق می‌کند، چه تغییراتی باید در دولت این کشور برای به رسمیت شناختن آن‌ها صورت بگیردگفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است.

وی ادامه داد: آنچه در افغانستان مورد تاکید ایران است تشکیل دولت فراگیر است و این گزاره مکررا اعلام شده است.

خطیب زاده گفت: مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق خواست مردم به شمول همه است و در خصوص مردم افغانستان سیاست ایران روشن است و به رغم همه اختلافات تلاش کردیم که مردم کمترین آسیب را ببینند.
وی تصریح کرد: تقریبا در تمامی مذاکرات یکی از بندهای ثابت کمک و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بوده است و ما با همه گروه‌های افغانستانی در ارتباط هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در سفر آقای قمی به افغانستان نکات ما به درستی به طالبان منتقل شده است و ما در حال حاضر در مسیر شناسایی قرار نداریم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش به اظهارات معاون سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه مگر در ایران دولت فراگیر وجود دارد که ما را به تشکیل چنین دولتی تشویق می‌کنند، گفت: من این اظهارات را نشنیده‌ام، ولی مردم سالاری دینی بهترین الگویی است که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.

کد خبر: ۱۲۷٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha