۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
تولید رنگ آبی پارچه های جین برای اولین بار در کشور
توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شد؛

تولید رنگ آبی پارچه های جین برای اولین بار در کشور

تبریز- مدیر عامل شرکت دانش بنیان رنگینه بنیان صوفی از تجهیز خط تولید این شرکت با منابع صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس برای تولید رنگ آبی پارچه های جین خبر داد.

حمیدرضا صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اعلام این خبر گفت: با تجهیز شدن خط تولید شرکت و در حال حاضر تولید این محصول به طور محدود و به میزان ۳۰ تن در سال آغاز شده است.

صنعتی افزود: به دلیل نیاز بالای کشور به این محصول وارداتی، این میزان تولید فعلا برای عرضه به بازار داخلی برنامه ریزی شده است.

وی در مورد ویژگی های این محصول تولیدی گفت: محصول تولیدی شرکت، رنگ ویژه آبی است که برای رنگرزی پارچه جین به کار می رود و تا به حال تولید مشابهی در داخل کشور از این نوع رنگ خاص وجود نداشت.

صنعتی در مورد اهمیت کیفیت در این محصول تولیدی، تاکید کرد: پارچه که محصول نهایی صنعت نساجی است، پیوسته در برابر آزمون شستشو قرار دارد و از طرفی به دلیل نزدیکی به پوست بدن، فعالین این صنعت در قبال سلامتی مصرف کننده مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. از این رو رنگ نساجی به عنوان یکی از مواد اولیه صنعت نساجی در مرغوبیت و کیفیت محصول نهایی و فاکتور مهم سلامتی مصرف کننده، نقش ویژه ای بر عهده دارد.

صنعتی در رابطه با بازار بین المللی این محصول، گفت: رنگ نساجی پارچه های جین تنها در چند کشور مثل چین، هند و آلمان تولید می شود. این در حالیست که ما در روش ابداعی خود تنها از مواد ساخت داخل استفاده می کنیم و هیچ ماده اولیه وارداتی درتولید این محصول به کار گرفته نمی شود.

صنعتی در توضیح چگونگی شکل گرفتن ایده اولیه این کار گفت: تجربه این کار و پیش زمینه این تولید به بیست سال پیش و دوران تحصیل و مطالعات من در دانشگاه صنعتی شریف بر می گردد.

مدیر عامل شرکت رنگینه بنیان صوفی در ارتباط با روند تحقیق و تولید نمونه محصول، افزود: این شرکت در سال ۱۳۸۹ به ثبت رسیده بود اما با توجه به حدود ۱۰ سال غیر فعال بودن مجموعه، امروز باید گفت، رنگینه بنیان صوفی،شرکتی نو پا است. این شرکت مجددا در سال ۱۳۹۸ با ایجاد تغییر در نام و موضوع فعالیت وبا نگاهی نو و متفاوت وارد عرصه تحقیق و تولید شده است.

وی تصریح کرد: اولین قدم ما تجهیز آزمایشگاهی در سوله شرکت واقع در شهر صنعتی مراغه بود. کارهای تحقیقاتی در این آزمایشگاه انجام گرفت و نمونه آزمایشگاهی محصول ساخته شد.

صنعتی افزود: سپس با استقرار در مرکز رشد مراغه، وابسته به پارک علم و فن آوری استان جهت تکامل نمونه اولیه از حمایت های این مرکز استفاده کردیم و بعد از نهایی شدن نمونه، این تولید به معاونت علمی و فن آوری ارائه شد و ما به شرکتی دانش بنیان تبدیل شدیم.

وی انتقال از مرحله تحقیقات به تولید را وابسته به وام صندوق ارس دانست و گفت: محصول ما در آزمایشگاه تولید شد و شرکت برای فعال کردن این واحد نیمه صنعتی و تولید در میزانی که قابل عرضه به بازار باشد، به حمایت مالی نیاز داشت و به فکر تامین منابع مورد نیاز از طریق وام افتادیم.

صنعتی در مورد مراحل اخذ وام از صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس شرح داد: ابتدا برای معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری درخواست وام نمونه سازی ارسال کردیم. به دنبال درخواست ما، از آن مرکز یک خط اعتباری به صندوق ارس داده شد. صندوق ارس وام مورد نیاز مجموعه ما را در ۳ مرحله تعریف کرد. تا به امروز ۲ مرحله از این وام دریافت شده و تجهیزات لازم برای واحد تولیدی شرکت را خریداری کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه تجهیزات خریداری شده، نصب گردیده و برای ادامه کار منتظر دریافت مرحله سوم وام هستیم تا بقیه نواقصات پروژه از جمله خرید مواد اولیه برطرف شود.

گفتنی است، شرکت رنگینه بنیان صوفی از جمله واحدهای فعال فناور در حوزه صنایع شیمیایی و رنگ های نساجی است. این شرکت توانسته است در کسب دانش فنی تولید رنگینه در مقیاس نیمه صنعتی، مجوز دانش‌بنیانی نوپای نوع یک را دریافت کند. این شرکت پس از پذیرفته شدن در صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری منطقه آزاد ارس موفق به تولید صنعتی و انبوه این محصول برای اولین بار در کشور می شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha