۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
تحلیل وضعیت بورس تا پایان سال| شرایط اقتصادی با ثبات شود بازار سرمایه پلکانی رونق می گیرد!
تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تحلیل وضعیت بورس تا پایان سال| شرایط اقتصادی با ثبات شود بازار سرمایه پلکانی رونق می گیرد!

حاج اسماعیلی، تحلیلگر بازار گفت : سیاست‌های ارزی ممکن است یک مؤلفه منحصر به فردی باشد که روی همه انفعالات اقتصادی تاثیر دارد بنابراین شرکت‌ها برای فعالیت خود تمام مبادلات خود را با ارز می سنجند.

بازار؛ گروه ایران : کمتر از سه ماه تا پایان سال باقی مانده است. سالی که بازار بورس را تیتر یک رسانه ها اختصاص داد. بازار بورس روزهای خوبی را سپری نمی کند و می توان گفت حال خوبی ندارد. با توجه به تحولاتی که در بازار اقتصاد افتاده بورس را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است و امیدواری وجود دارد تا پایان سال تا حدودی بازار بورس وضعیت خوبی را به خود بگیرد البته با توجه به بسته پیشنهادی که وزیر اقتصاد ارائه داده است.

در هیمن راستا خبرنگار «بازار» با «حمید حاج اسماعیلی» تحلیلگر بازار سرمایه به گفتگو پرداخته است:

*وضعیت بورس وضعیت جالبی نیست. به نظر شما تا آخر سال ۱۴۰۰ وضعیت بورس کماکان به همین صورت باقی می ماند؟
یک مقداری نظر دادن در مورد بورس سخت است اما به هر حال هرچه دولت تلاش کند که شرایط اقتصادی را با ثبات کند این کار می تواند بر روی بورس تاثیر بگذارد یعنی سیاست‌های دولت در حوزه کنترل قیمت‌ها و در عین حال جلوگیری از نوسانات ارز می تواند به فعل و انفعالاتی که شرکت‌ها انجام می دهند کمک کند و هر گونه سیاست گذاری که برای فعالیت شرکت‌ها ایجاد ثبات کند می تواند برای بورس یک خبر خوب و تقویت کننده باشد. بورس ما طی یک سال گذشته به اندازه کافی سقوط کرده و الان آمادگی این را دارد که اگر شرایط اقتصادی با ثبات شود بصورت پلکانی رونق گیرد به شرط اینکه دولت کنترل درستی روی بازار داشته باشد و بتواند مؤلفه‌های اقتصادی را کنترل کند همچنین ایجاد ثبات در بازار را در دستور کار خود قرار بدهد. همه چیز به ماه‌های آینده بستگی دارد که قبل از پایان سال دولت بتواند شرایط اقتصادی را در کشور تثبیت کند.

الان بورس آمادگی این را دارد که اگر شرایط اقتصادی با ثبات شود، بصورت پلکانی رونق گیرد به شرط اینکه دولت کنترل درستی روی بازار داشته باشد و بتواند مؤلفه‌های اقتصادی را کنترل کند همچنین ایجاد ثبات در بازار را در دستور کار خود قرار بدهد

*با توجه به ده فرمان جدید که وزیر اقتصاد برای بهبود وضعیت بازار بورس ارائه داده است را چگونه می‌بینید؟
برخی از بندهای این پیشنهاد مؤثر هستند به شرط اینکه جنبه عملیاتی پیدا کنند. خیلی از تصمیماتی که در دولت و در وزارت امور اقتصاد و دارایی گرفته می شود امکان اینکه بتوان آنها را در عمل پیاده کرد با تردید مواجه باشد. بنابراین، آنچه که نقش اصلی را می تواند برای این کار انجام دهد تثبیت شرایط اقتصادی خصوصا در حوزه نوسانات ارزی است. دولت هنوز نتوانسته شرایط بازار ارز را مدیریت کند. بنابراین یکی از جاهایی که برروی شرایط اقتصادی کشور تاثیر دارد خود سیاست‌های ارزی است. سیاست‌های ارزی ممکن است یک مؤلفه منحصر به فردی باشد اما روی همه فعل و انفعالات اقتصادی در کشور تاثیر دارد به دلیل اینکه شرکت‌ها برای اینکه فعالیت کنند تمام مبادلات خود را با ارز می سنجند. بنابراین، اگر دولت بتواند به سیاست‌های ارزی ثبات ببخشد می توان امیدوار باشیم اتفاقاتی خوبی قرار است در این بازار بیفتاد. گرچه هنوز اتفاق خاصی بر خلاف صحبت‌های رئیس بانک مرکزی که در چند روز گذشته بعد از حضور در بازار اظهار کرد، نیفتاده است. به دلیل اینکه ادعای ایشان این بود، شخصی بابت کاری که مشخص باشد ارز بخواهد ما می توانیم ارز را در اختیار او قرار دهیم که این حرف خوبی بشمار می آید ولی به شرط اینکه تامین ارز در بازار به اندازه کافی متناسب با تقاضا وجود داشته باشد.

*یکی از بندهای این ۱۰ فرمان، اختصاص ۳۰ هزار میلیارد برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت است، این را چطور می‌بینید؟
دولت می‌خواهد این تامین اعتبار را از کجا انجام بدهد؟ هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و منابع اعتباری که دولت برای این کارها در نظر می گیرد هنوز صورت نگرفته است، بخشی از اقداماتی که دولت برای بهتر شدن شرایط خود نیز می خواست انجام بدهد فروش اموال دولت بود که هنوز به شکل جدی این کار را در دستور قرار نداده است. اموال دولت هنوز در حال شناسایی‌ است و دولت نتوانسته کارهای اساسی برای آن انجام دهد. بنابراین، دولت برای تخصیص اعتبارات لازم و تقویت بورس با مشکل منابع اعتبار رو به رو است.

* اختصاص ۱۰درصد از وجوه حاصله از عرضه اولیه شرکت‌ها را چطور ارزیابی می کنید؟
مگر شرکت‌ها چیزی به دولت داده‌اند؟ دولت خودش برای تامین اعتبار و هزینه‌های شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های دولتی و خصولتی با آنها درگیر است. بنابراین، اگر شرکت‌ها بتوانند درآمد خاصی را احصاء کنند دولت می تواند از محل آن ها تامین اعتبار کند. به نظر من، هنوز این اتفاق‌ها نیفتاده و بیشتر حالت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دارد حتی هنوز جنبه عملی نیز پیدا نکرده است.

*یعنی این امکان وجود دارد که یک اتفاقی بیفتد؟
من فکر می کنم بیش از اینکه ما به این فعل و انفعالاتی که دولت در حوزه مسائل داخلی مد نظر دارد باید منتظر اتفاقات سیاسی در حوزه برجام باشیم. اگر آنجا علائم مثبت باشد مطمئن باشید در بقیه قسمت‌ها هم ما شاهد شرایط مثبت خواهیم بود، غیر از این من فکر می کنم این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد.

*این ۱۰ فرمان اولین بار نیست که ارائه می شود و در دولت‌های قبل نیز شاهد آن بودیم. کلیات آن را چگونه می بینید؟ آیا فرقی با ۱۰ فرمان‌های دولت‌های قبلی دارد؟
هیچ تفاوتی ندارد. ما از این نوع تصمیمات برای بورس بارها و بارها هم در دولت سابق و هم در دولت جدید انجام دادیم، اتفاقا همه مراکز تصمیم گیری در این کارها دخالت و مشارکت داشتند تا بتوانند شرایط وضعیت بورس را متحول کنند و یک ثباتی به بورس دهند، بنابراین این تصمیمات، تصمیمات جدیدی نیست چون اتفاق خاصی در کشور نیفتاده است و برعکس دولت روز به روز که پیش می رود دچار کسری بودجه بزرگتری می شود. بنابراین، تا مادامی که شرایط را به لحاظ ساختاری و به لحاظ تامین منابع تغییر ندهیم اتفاق خاصی نمی افتد. من فکر می کنم ما باید این فرمان‌ها را در راستای تجربیات گذشته در تصمیم گیری برای بورس تلقی کنیم و به نظر من فقط توافق‌های سیاسی در حوزه برجام می تواند تغییر و تحول در حوزه اقتصادی ایران و به تبع آن در بورس ایجاد کند در غیر این صورت من تردید دارم که اتفاق خاصی بیفتد.

کد خبر: ۱۲۷٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      متاسفانه وزیر هر موقع حرفی بزند برعکس اتفاق وافتد