۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
افزایش سرعت حاشیه نشینی شهرها| ۴۰ درصد جمعیت کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند
دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

افزایش سرعت حاشیه نشینی شهرها| ۴۰ درصد جمعیت کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند

پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه گرانی مسکن سرعت کوچ حاشیه نشینی را افزایش داده است گفت: ۴۰ درصد جامعه در خانه های استیجاری زندگی می کنند.

بازار، گروه راه و مسکن: روزهای سخت و دشواری برای بخش مسکن در حال سپری شدن است و اگر ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن نبود می توانستیم بگوییم که بخش مسکن به حال خود رها شده است.

اگر چه ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن از مرز دو میلیون و ۳۵۶ هزار متقاضی گذشته اما هنوز مشخص نیست که این طرح قرار است از چه زمانی استارت بخورد. آنطور که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود در این خصوص گفته است که عملیات احداث ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

سوالی که مطرح است این است که آیا طرح نهضت ملی مسکن که قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی تولید کند می تواند در کاهش نرخ اجاره نشینی و کاهش مهاجرت به حاشیه شهرها به دلیل گرانی مسکن کمک کند.

موضوعی که فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به آن اذعان کرده و می گوید: مهاجرت از شهرها به حاشیه شهرها سرعت گرفته است و تنها دلیل آن گرانی مسکن در طی این سال ها بوده است.

او معتقد است اگر به گذشته برگردیم باید این سوال را از دولت روحانی پرسیده شود که چرا با گذشت این همه سال و پیش فروش واحدهای مسکن ملی هنوز هم یک واحد از طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان واگذار نشده است. اگر این اقدام را یک بخش خصوصی می کرد مطمئنا دادگاهی شده بود.

متن کامل گفتگوی خبرنگار «بازار» با «فرشید پورحاجت» دبیر کانون سراسری انبوه سازان را با هم می خوانیم:

*به نظر می رسد طرح نهضت ملی مسکن می تواند به بخش مسکن کمک کند. آیا این طرح بتواند پاسخ تمام نیازهای بخش مسکن را بدهد؟
طبق صحبت هایی که شده است اگر طرح نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد و سیاسی کاری نشود می توان به موفق بودن آن امیدوار بود. به شرط اینکه به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود و اشتباهاتی که برای مسکن مهر رخ داد در طرح نهضت ملی مسکن تکرار نشود.

قطعا جانمایی مسکن مهر بزرگترین اشتباه طرح مسکن مهر بود. پس اگر در طرح نهضت ملی مسکن از جانمایی درستی بهره برده شود و از ظرفیت های آن به درستی استفاده شود این طرح می تواند موفق عمل کند

*مشکلات مسکن مهر با وجود اینکه از شروع آن سالهاست می گذرد باز هم شنیدنی خواهد بود. از کدام مشکلات اسم می برید؟
قطعا جانمایی مسکن مهر بزرگترین اشتباه طرح مسکن مهر بود. پس اگر در طرح نهضت ملی مسکن از جانمایی درستی بهره برده شود و از ظرفیت های آن به درستی استفاده شود این طرح می تواند موفق عمل کند. طرح جهش تولید مسکن و یا طرح نهضت ملی مسکن با هدف مسکن حمایتی از اقشار ضعیف جامعه طراحی و اجرایی شده است پس اگر درست برنامه ریزی شود قطعا این طرح می تواند به کنترل قیمت مسکن منجر خواهد شد. چرا که سالهاست با کمبود مسکن مواجه هستیم و این کمبود مسکن هم به این یک سال و دو سال باز نمی گردد و ریشه در سالها غفلت و بی توجهی به بخش خصوصی و ساخت و ساز باز می گردد.

* به نظر می رسد بخش خصوصی دل پُری از عدم برنامه ریزی مناسب برای بخش مسکن دارد؟
ما معتقد هستیم که باید با امکان سنجی و موضوع آمایش سرزمین به خوبی بدانیم که باید کجا و چه میزان مسکن ساخته شود. بعد از ۱۴ سال از استارت پروژه مسکن مهر، هنوز هم واحدهایی ساخته شده اند که پیشرفت فیریکی خوبی دارند اما بدون متقاضی باقی مانده اند. پس اگر در طرح جهش تولید مسکن نیز به موارد مهمی که در برخی واحدهای مسکن مهر به آن توجهی نشد توجه نشود باید روزهای سختی برای طرح نهضت ملی مسکن متصور بود.

در ۱۴ سال گذشته تجربه نشان داد که در پروژه مسکن مهر، دستگاههای خدمات رسان همواره از پروژه عقب بودند پس بنابراین دولت باید به این موضوع توجه کند که در طرح نهضت ملی مسکن نیز از هم اکنون دستگاههای خدمات رسان مثل وزارت نیرو در حال اظهارنظرهایی در خصوص ساخت مسکن و ناتوانی در رساندن خدمات به این طرح هستند

* این که دولت همواره سازنده خوبی نبوده چیز جدیدی نیست؟
در دولت اصلاحات برخی اقدامات در حوزه اجاره داری به سرانجام خوبی رسید و در حوزه ساخت و سازهای شهری اتفاقات خوبی رقم خورد. اما باید توجه داشت که به شرایط تولید مسکن توجه و نظارت شود. اعتقاد بنده این است که در ۱۴ سال گذشته تجربه نشان داد که در پروژه مسکن مهر، دستگاههای خدمات رسان همواره از پروژه عقب بودند پس بنابراین دولت باید به این موضوع توجه کند که در طرح نهضت ملی مسکن نیز از هم اکنون دستگاههای خدمات رسان مثل وزارت نیرو در حال اظهارنظرهایی در خصوص ساخت مسکن و ناتوانی در رساندن خدمات به این طرح هستند.

*هزینه های تولید مسکن در حال حاضر چه میزان افزایش یافته است؟
طبق اظهارات محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی نرخی که برای طرح نهضت ملی مسکن اعلام شده است هر متر مربع ۴.۵ میلیون تومان است اما درخواست ما این است که باید شاخص های اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه با اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد. پرا که اگر همین الان هم با این تصور که تورم رخ نداده است هم محاسبه کنید متوجه خواهیم شد که نهاده های تولید مسکن بارها دستخوش تغییر شده است. حتی اگر دقت کنید در یک سکوت خبری و شرایط سکون، قیمت سیمان به ۵۵ هزار تومان رسید.

افزایش سرعت حاشیه نشینی شهرها| ۴۰ درصد جمعیت کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند

*در خبرها شنیده شده است که مهاجرت به حاشیه شهرها در حال سرعت گرفتن است؟
برای ورود به این بحث اگر فقط همین شهر اهواز را مثال بزنیم متوجه تمام مسائل خواهیم شد. آماری که روز گذشته دولتی ها و استاندار خوزستان داد، ۴۰۰ هزار حاشیه نشین در اهوازی که جمعیت آن ۱.۲ میلیون نفر است داریم. این آمار در تمام شهرهای کشور قابل مثال و تعمیم دادن است.

۲۵ درصد حاشیه نشین داریم. یعنی وقتی خرید مسکن برای اقشار متوسط هم دور از دسترس شده است بدون شک اجاره نشینی هم برای اقشار ضعیف تر سخت تر شده است

*با این حساب آمار حاشیه نشینی روز به روز در حال افزایش است؟ دلیل آن چیست؟
دلیل آن گرانی مسکن است. می توان گفت که ۲۵ درصد حاشیه نشین داریم. یعنی وقتی خرید مسکن برای اقشار متوسط هم دور از دسترس شده است بدون شک اجاره نشینی هم برای اقشار ضعیف تر سخت تر شده است.

*چند درصد جامعه در کشور مستاجر هستند؟
آمارها به گونه ای است که نشان می دهد که ۴۰ درصد جامعه در کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند.

*از مسکن طرح اقدام ملی چه خبر؟ این طرح در دولت روحانی استارت خورد.
اگر به جای دولت، بخش خصوصی و انبوه سازان اقدام به پیش فروش مسکن ملی می کردند و از زمان تحویل آنها می گذشت بدون شک الان دادگاهی شده بودند. چرا کسی از دولت روحانی و مسولان و متولیان مسکن دولت دوازهم سوال نمی پرسد که چرا با گذشت این همه زمان و گرفتن پول از مردم هنوز واحدی تحویل مردم نشده است؟

کد خبر: ۱۲۷٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha