۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
رکورد بیش‌ترین رشد سالانه قیمت نفت

رکورد بیش‌ترین رشد سالانه قیمت نفت

نفت با بهبود اقتصاد جهانی، بیش‌ترین رشد سالانه را در ۱۲ سال گذشته ثبت کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، نفت بیشترین رشد سالانه خود از سال ۲۰۰۹ را به ثبت رساند، توزیع سریع واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان باعث بازگشایی اقتصادها شده و مصرف را افزایش داد، در حالی که تولید نفت پس از رکود همه گیری همچنان محدود است. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ۵۵ درصد رشد کرد تا بیشترین رشد سالانه تا به امروز در بیش از یک دهه گذشته باشد، در حالی که شاخص جهانی نفت خام برنت افزایش ۵۰ درصدی داشته که بیشترین رشد در نیم دهه گذشته است. معاملات آتی نفت خام برنت در آخرین روز سال ۲۰۲۱ با ۱.۷۵ دلار یا ۲.۲ درصد کاهش به ۷۷.۷۸ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا امسال را با ۱.۷۸ دلار یا ۲.۳۱ درصد کاهش به ۷۵.۲۱ دلار در هر بشکه پایان داد. هر دو قرارداد نفتی در ماه اکتبر به اوج خود در سال ۲۰۲۱ رسیدند، برنت با ۸۶.۷۰ دلار در هر بشکه، بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۸، و وست تگزاس اینترمدیت با ۸۵.۴۱ دلار در هر بشکه به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴، رسید.

به نقل از رویترز، یک اقتصاددان گفت: سویه های دلتا و اومیکرون و انواع محدودیت‌ها و محدودیت‌های سفر را داشته‌ایم، اما تقاضای نفت نسبتا ثابت مانده که می توانید آن را به اثرات تقاضای حمایتی محرک و محدودیت های عرضه نسبت دهید. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های جهانی نفت افزایش بیشتری داشته باشد، تقاضای سوخت جت با سنجش سرمایه‌گذارانی از چشم‌انداز مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲، افزایش می یابد. همزمان، آخرین نوع کووید ۱۹ به سرعت در حال شیوع است، در حالی که اوپک قرار است با تولیدکنندگان متحدش در ۴ ژانویه در مورد سیاست تولید گرد هم جمع شودند و بحث نمایند. به گفته یک تحلیل گر: نفت خام در سال ۲۰۲۱ با کاهش مداوم ذخایر نفت که از بهبود تقاضا و رشد تقاضای عقب مانده عرضه نفت منتفع شده بود، سال بسیار خوبی داشت.

در سال ۲۰۲۲، بازار نفت همچنان به نفت اوپک پلاس وابسته است. انتظار می رود این گروه به برنامه اضافه کردن عرضه نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه، در نشست آتی پایبند باشد. بر اساس نظرسنجی رویترز از ۳۵ اقتصاددان و تحلیل گر، میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۷۳.۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید که حدود ۲ درصد کمتر از توافق ۷۵.۳۳ دلاری در ماه نوامبر است.

کد خبر: ۱۲۷٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha