۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
از تولید کالاهای ارزبَر تا ایجاد بازار برای شرکت‌های نوپا؛ جهش دانش بنیان‌ها روی ریل مصوبات مجلس
اختصاصی بازار:

از تولید کالاهای ارزبَر تا ایجاد بازار برای شرکت‌های نوپا؛ جهش دانش بنیان‌ها روی ریل مصوبات مجلس

سیدمحسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طرح جهش تولید دانش بنیان گفت: درراستای این طرح بیش از صد مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را احصا کردیم.

سیدمحسن دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس بیان داشت: تاکنون چهار ماده از طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس تصویب شده است.

وی در ارزیابی از طرح جهش تولید دانش بنیان و مواد تصویب شده در مجلس، تاکید کرد: از ابتدا برای طراحی این طرح بیش از صد مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را احصا کردیم و در ادامه مواد قانونی لازم را برای رفع مشکلات پیشنهاد دادیم.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده یک طرح جهش تولید دانش بنیان، اظهارداشت: در ماده یک این طرح دستگاه‌های دولتی را موظف کردیم تا فهرستی از کالاهایی که ارزبری دارد، اعم از مواد غذایی، نهادهای دامی ، لوازم خودرو و همه تجهیزاتی که ارزبری دارند را اعلام کنند تا از این طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تولید داخلی این محصولات حرکت کنند.

دهنوی تاکید کرد: همچنین در این ماده دستگاه های دولتی و داخلی را ملزم به استفاده از توان داخلی در این بخش کردیم تا در شرایط تحریم دیگر با مشکل مواجه نشویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در ماده ۲ این طرح با وضع تعرفه گمرکی به دولت اجازه داده شده تا از تولید داخل حمایت کند این فرآیند برای رونق گرفتن شرکت های دانش بنیان و حوزه ماشین سازی ضروری است چرا که در حال حاضر بازار واردات در این بخش به نحوی شده  که اجازه رونق ماشین آلات خط تولید داده نمی‌شود.

وی با اشاره به ماده ۳ طرح جدید تولید دانش بنیان بیان داشت: در این ماده تسهیلاتی برای توسعه پارک‌های علم و فناوری در کشور پیش بینی شده است.

دهنوی ادامه داد: در این ماده اجازه داده شد تا اداره ثبت برای شرکت‌های دانش بنیانی که با مصوبه هیئت امنا و با اجازه هیئت امنا در پارک های علم و فناوری ساختمانی احداث می کنند، سند اعیان صادر کند، این مسئله حتما می تواند باعث رونق پارک‌های علم و فناوری شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان در گرو شکل گیری بازار در این بخش است، گفت: دستگاه های دولتی به طور عادی مواد لازم فعالیت خود را از کشورهای دیگر وارد می کنند لذا ما اگر بتوانیم این دستگاه ها را ملزم کنیم تا بسیاری از نیازهای خود را از بازار داخل تامین کنند در واقع بازار برای شرکت های نوپا فراهم خواهد شد لذا این فرایند حتماً موجب رونق کسب و کار را در این بخش می شود.

دهنوی بیان داشت: همچنین ما در این طرح موضوع عوارض و حقوق گمرکی برای واردات ماشین آلاتی که توان تولید آن در داخل وجود دارد را مد نظر قرار داده ایم که این موضوع  هم حتما موجب توسعه بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح جهش تولید دانش بنیان تا پایان هفته جاری مصوب خواهد شد، بیان داشت: حتماً تصویب این طرح رونق خوبی به کسب و کارهای دانش بنیان در کشور خواهد داد، مهم تر از آن این طرح باعث می‌شود تا موانع پیش روی این شرکت‌ها به طور کلی از میان برداشته شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha