۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد جدید نیست| نگاه منفی مردم به بورس
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار»:

بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد جدید نیست| نگاه منفی مردم به بورس

ندری، کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در ایران تصور بر این است که قیمت سهام بالاتر برود و رشد قیمت سهام بیشتر باشد خیلی خوب است یعنی همان اشتباهی که دولت روحانی در ابتدای سال ۹۹ کرد.

بازار؛ گروه ایران: کامران ندری تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار، درباره وضعیت بازار بورس نسبت به سال قبل گفت: اگر از ابتدای سال قبل بخواهید این بازه زمانی را تعریف کنید شاخص از ۲میلیون و ۲۰۰ به ۱میلیون و ۳۰۰ کاهش پیدا کرده است. شاخص بورس بین بازده ۱میلیون و ۳۰۰ تا ۱میلیون و ۴۰۰ الی ۴۵۰ در حال بالا پایین شدن بود. یعنی شاخص تقریبا نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار واحد در حال نوسان بوده است.

او براین بارو است: نوسانات بورس در سال ۱۴۰۰ تفاوتی با ۴ الی ۵ سال پیش نداشت. تلاطم طبیعت بازار سرمایه است. در بازار سرمایه بعضی سهام‌ها افزایش و بعضی کاهش پیدا می کنند و در مجموع ممکن است شاخص یک روز تغییرات مثبت و یک روز تغییرات منفی به خود بگیرد که این ماهیت و طبیعت بورس است و اگر این نباشد بورس غیرطبیعی رفتار می‌کند و نمی شود که بورس همیشه افزایشی یا کاهشی حرکت کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ استراتژی و سیاست دولت در بازار سرمایه استراتژی غلطی بود. در واقع بی جهت یک هیجان کاذبی را در بازار به وجود آورد و شورای پول و اعتبار نرخ‌های بهره بانکی را درصد اندکی پایین آورد که تورم انتزاعی خیلی بالایی را ایجاد کردند و تصور مردم براین بود که اگر بروند و در بازار سهام، سهام خریداری کنند دائما با همان رشد شتابانی که در نیمه دوم سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ مشاهده کردید این ارزش سهام همانطور افزایش پیدا می کند. این اشتباه، اشتباهی بود که دولت آقای روحانی در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ انجام داد و متاسفانه بانک مرکزی با آن سیاست و استراتژی غلط همراه دولت بود و شاخص به صورت غیرطبیعی و غیرنرمال افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در همان زمان خیلی از اقتصاد دانان اعلام کردند وضعیت بازار سهام نگران کننده است و احتمال خیلی قوی وجود دارد که این قیمت‌های حبابی بترکد و شاخص ریزش کند که این اتفاق نیز افتاد. به نظر من، بعد از ریزش شاخص های بورس که در نیمه دوم سال ۹۹ رخ داد، بازار روند نرمال و طبیعی خودش را طی می کند با این تفاوت که نگاه مردم نسبت به بازار سهام منفی شده و دیگر اعتماد لازم را به بازار سهام ندارند. لذا هر وقت بازار می خواهد افزایشی شود این سهامدارانی که مار گزیده شدند بلافاصله شروع به فروختن سهام می کنند و در واقع این باعث می شود شاخصی که چند روز تغییراتش مثبت بوده ناگهان منفی شود.          

ندری اضافه کرد: تصور من این است، اگر در کشور جنگی اتفاق نیفتد که بخواهد زیرساخت‌های ما را بهم بزند و تحریم‌ها به یکباره تشدید نشود، در حال حاضر کف شاخص ۱میلیون و ۳۰۰ است. یعنی اگر شاخص از این پایین‌تر بیاید احتمالا همه شروع به خرید سهام می کنند و من فکر می کنم فعلا تا آخر سال سقف آن هم حدود ۱میلیون و ۵۰۰ یا ۱میلون و ۴۵۰ باشد.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی دولت برای بهبود بازار سرمایه گفت: اگر منابع صندوق تثبیت تامین شود می تواند مقداری از دامنه این نوسانات را کم کنند. زمانی که احساس می کنند قیمت سهام از حد طبیعی و نرمال بالاتر می رود، اگر صندوق سهامی خریده می تواند سهام‌ را در بازار بفروشد و اگر احساس کنند که قیمت سهام پایین می آید می توانند شروع به خریدن کنند. منتهی سوالی که اینجا بوجود می اید این است؛ مدیریت آن صندوق چگونه می خواهد در آینده پیش رود؟

وی ادامه داد: اگر نتوانند آن روند طبیعی قیمت سهام را درست برآورد کنند آن صندوق هم می تواند اشتباه و خطا کند؟ متاسفانه در ایران تصور بر این است که قیمت سهام بالاتر برود و رشد قیمت سهام بیشتر باشد خیلی خوب است یعنی همان اشتباهی که آقای روحانی در ابتدای سال ۹۹ کرد. تصور ایشان براین بود، شاخص دارد با این سرعت افزایش پیدا می کند خیلی خوب است.

ندری درادامه پاسخ داد: به نظر من، کلیات این بسته پیشنهادی خوب است و چیزی جدیدی در ان دیده نمی شود. یعنی صندوق تثبیت سال‌ها قبل پیش بینی شده بود منتهی منابع آن تامین نشده بود. الان ضرورت این صندوق تثبیت بیشتر احساس می شود و امیدوار هستیم دولت منابع کافی را در اختیار این صندوق قرار دهد منتهی بستگی دارد که شما با کمک این صندوق چگونه بخواهید بازار را مدیریت کنید.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر این صندوق درست مدیریت شود و بشود سیاست گذاری آن دقیق و علمی باشد می تواند تا حدودی نوسانات سهام را مدیریت و کنترل کند. یعنی به جای اینکه سهام در بازده ۱میلیون و ۳۰۰ تا ۱میلیون و ۵۰۰ نوسان کند می تواند این نوسان را در بازده ۱میلیون و ۳۵۰ تا ۱میلیون و ۴۰۰ بیاورد و دامنه این نوسان را کم کند و می تواند در این حد مؤثر باشد.

وی افزود: ولی اگر دنبال این هستید که همان اتفاقی بیفتد که در نیمه دوم سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ افتاد یک ریزش شدید قیمت سهام را به دنبال داریم. افزایش قیمت سهام اگر مبتنی بر عوامل بنیادی باشد برگشت ناپذیر است. یعنی اگر قیمت سهام متناسب با عوامل بنیادی رشد کند، یعنی شما رشد اقتصادی و بازدهی و سودآوری در بنگاه‌های بورسی داشته باشید، این افزایش قیمت سهام یک افزایش طبیعی و برگشت ناپذیر است و پایین نمی آید. اما اگر افزایش قیمت سهام ناشی از هیجانات و التهابات روانی باشد که در بازار ایجاد می کند در واقع ناشی از شرایط تورمی باشد که در اقتصاد به وجود می آورید، این نوسان ممکن است از حالت طبیعی خودش خارج شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha