۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
سناریو الیوت؛ رشد شاخص بعد از یک افت
همخوانی وعده های دولت با تکنیکال صعودی شاخص

سناریو الیوت؛ رشد شاخص بعد از یک افت

طبق یک سناریو الیوت شاخص کل در هفته پیش رو یک پایین چند روزه خواهد داشت و کف جدید پایین تر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نخواهد بود و بعد از آن احتمالا تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رشد می کند.

بازار؛ گروه بورس: با توجه به اینکه در هفته گذشته شاخص کل بورس حدود ۱۰۰ هزار واحد رشد کرده، از این رو می توان یک سناریو الیوت برای شاخص کل در نظر گرفت که بر مبنای یک سناریو با توجه به عرضه هایی که در محدوده ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد اتفاق افتاد به نظر می رسد که در هفته پیش رو یک پایین چند روزه در شاخص رخ خواهد داد که می تواند در این چند روز شاخص افتی چند هزار واحدی یا چند ده هزار واحدی داشته باشد که در حالت بد بینانه  احتمال دارد که  رشد ۱۰۰ هزار اخیر شاخص کل بورس پس گرفته شود، با این حال به نظر نمی رسد که کف جدیدی پایین تر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برای شاخص ثبت شود و بعد از آن احتمالا تا یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد. بنابراین نوسانات منفی در هفته ای پیش رو کاملا طبیعی است و به نوعی واکنش به مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی محسوب می شود، اما اینکه بازار چگونه این نوسانات منفی را دنبال کند و سهامداران چه برخوردی با وضعیت بازار خواهند داشت، به عوامل زیادی همچون تغییرات قیمت ارز، سیاست های کلان دولت و حمایت حقوقی ها بستگی دارد.

سناریو الیوت؛ رشد شاخص بعد از یک افت

احتمال این داده می شود که رشد بورس اثر تورمی بر اقتصاد داشته باشد، به همین دلیل رشد بازار با احتیاط اتفاق می افتد، هر چند بورس درچند وقت اخیر اصلاح زیادی داشته و از بازارهای دیگر عقب است و رشد تا محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم نمی تواند تورمی به همراه داشته باشد

تئوری های مختلف درباره رشد بازار

در حال حاضر تئوری های مختلفی درباره وضعیت بازار تا پایان سال مطرح است، به طوری که معاون اقتصادی رئیس جمهور به طور تلویحی اعلام کرده است که شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد با حمایت دولت رشد خواهد کرد و بعد از آن بازار باید با روال طبیعی رشد خود را ادامه دهد، با توجه به اینکه پیش از این هم دولت و مسئولان درباره بازار وعده های زیادی داده اند و تاکنون محقق نشده این مساله هم با اما و اگرهای زیادی روبروست، هرچند از نظر تکنیکال این میزان رشد برای بازار اتفاق عجیبی نیست، اما تنها مساله ای که امروز می تواند این تئوری را به چالش بکشد بازه زمانی تحقق این رشد است.

کامران ندری اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به اینکه تا پایان سال آیا دستیابی به شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد اتفاق می افتد یا خیر؟ گفت: به طور قطع عواملی که منجر به رشد شاخص تا سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در کشور بشود در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد، اما به نظر نمی رسد که امسال شاخص بتواند تا این محدوده رشد کند.

کامران ندری با بیان اینکه بازارهای مختلف به همدیگر متصل هستند، افزود: احتمال این داده می شود که رشد بورس اثر تورمی بر اقتصاد داشته باشد، به همین دلیل رشد بازار با احتیاط اتفاق می افتد، هر چند بورس درچند وقت اخیر اصلاح زیادی داشته و از بازارهای دیگر عقب است و رشد تا محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم نمی تواند تورمی به همراه داشته باشد.

او افزود: از آنجایی که بازار سهام نسبت به سایر بازارها هم اکنون عقب است پیش بینی می شود این عقب ماندگی جبران شود، به عبارت دیگر نسبت به سال گذشته نرخ ارز، طلا و ... رشدی بیشتر از ۳۰ درصد داشته اند، اما در بازار سهام این اتفاق نیفتاده است، البته این استدلال را نباید به ارزش تمام سهام نسبت داد.

 در یک اقتصاد تورمی ارزش دارایی شرکت ها افزایش می یابد و به تبع آن قیمت سهام آنها هم رشد می کند، اما در چند وقت اخیر مشکلات بازار سهام فراتر از ارزش جایگزینی بوده، زیرا رکود تورمی چشم انداز سودآوری را از شرکت های بورسی گرفته است

شرط افزایش ارزش سهام

علی اکبر نیکو استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز  در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه حجم نقدینگی در چند وقت اخیر رشد زیادی داشته و تبعادت آن ادامه تورم ۴۵ درصدی در ماه های گذشته بوده است، گفت: کاملا واضح است که در یک اقتصاد تورمی ارزش دارایی شرکت ها افزایش می یابد و به تبع آن قیمت سهام آنها هم رشد می کند، اما در چند وقت اخیر مشکلات بازار سهام فراتر از ارزش جایگزینی بوده، زیرا رکود تورمی چشم انداز سودآوری را از شرکت های بورسی گرفته و از طرف دیگر در این ماه های اخیر دولت با فروش اوراق بخشی از نقدینگی موجود در بازار را از بازار سهام منحرف کرده است، به همین دلیل نمی توان به صورت تک بعدی و با تکیه بر رشد دلار و ... میزان رشد بازار را ترسیم کرد.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه در شرایط کنونی یکی از فاکتورهایی که می تواند وضعیت اقتصاد و به ویژه بورس را نجات دهد افزایش تولید و صادرات است، تصریح کرد: به طور قطع در صورتی که مذاکرات برجام اتفاق بیفتد، به دلیل اینکه شرکت ها می توانند تولید خود را به واسطه تسهیل در تامین مواد اولیه بهبود ببخشند و از طرف دیگر راحت وارد بازارهای صادراتی شوند درآمد بیشتری کسب خواهند کرد، به همین دلیل این مساله می تواند رشد شاخص بورس را حتی تا سقف قبلی آن محقق کند، هرچند در این حالت باید به استراتژی دولت هم توجه کرد.

سناریو الیوت و موضع گیری دولت و ... درباره بازار سرمایه پیش بینی می شود اگر بازار از حمایت لازم برخوردار شود و حقوقی ها هم سهام زیادی عرضه نکنند باید از اواسط یا اواخر هفته پیش رو شاهد شروع موج صعودی شاخص کل باشیم که اگر این اتفاق بیفتد اینبار شاخص کل باید تا محدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بالا برود

دو پیش بینی پیش روی بازار

از این رو با در نظر گرفتن سناریو الیوت و موضع گیری دولت و ... درباره بازار سرمایه پیش بینی می شود اگر بازار از حمایت لازم برخوردار شود و حقوقی ها هم سهام زیادی عرضه نکنند و به عبارت دیگر همچنان حقوقی به نوسان گیری خود ادامه ندهند این نوسانات منفی بازار باید از اواسط یا اواخر هفته پیش رو جمع شود و کم کم در هفته بعد از آن شاهد شروع موج صعودی شاخص کل باشیم که اگر این اتفاق بیفتد اینبار شاخص کل باید تا محدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بالا برود.

حالت دومی که برای وضعیت کنونی شاخص کل قابل پیش بینی است؛ ادامه درجا زدن برخی نمادها و رشد برخی شاخص سازها هست که در این حالت ممکن است تا چند وقت شاخص کل در محدوده بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد نوسان داشته باشد، در این حالت بازار شاهد رشد کوتاه مدت برخی نمادها و درجا زدن برخی دیگر از نمادها خواهد بود و این روال می تواند برای ۲-۳ هفته ادامه داشته باشد که در این شرایط شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد کف سازی خواهد داشت و نهایتا از اوایل بهمن شاهد شروع یک رشد خوب تا محدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ واحد خواهیم بود.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha