۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
عملیات انتقال روستاهای واقع در کاسه سد «نرماب» ادامه دارد
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

عملیات انتقال روستاهای واقع در کاسه سد «نرماب» ادامه دارد

گرگان- حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: جابجایی اهالی روستای جنگلده پایین انجام شده و عملیات انتقال روستای جنگلده بالا به سایت جدید هم در دست اقدام است.

سید محسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص سد نرماب اظهار کرد: سد نرماب از نوع خاکی همگن بوده و ارتفاع آن از بستر ۶۰ متر و طول تاج این سد ۸۰۸ متر بوده و حجم مخزن این سد ۱۲۵ میلیون مترمکعب است که حجم آب قابل تنظیم آن ۲۰۴ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی اعلام کرد: تاکنون ۹۹۰ میلیارد تومان برای سد هزینه شده و دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

حسینی گفت: این سد علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب رودخانه‌های خرمالو، چهل چای و نرماب؛ آب شرب حدود ۵۵۰ هزار نفر، بخشی از آب مورد نیاز صنایع شمال استان و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را تأمین می‌کند.

طبق گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان عمده این اعتبار برای خرید اراضی داخل مخزن سد و استملاک و جابجایی روستاهای داخل مخزن نیاز است.

وی توضیح داد: بخشی از اراضی خریداری شده کشاورزی و بخشی هم عرصه و اعیان بوده و روال معمول، قیمت گذاری و خرید زمین است که ما ترجیح دادیم به جای خرید زمین برای مردم، روستاها را جابجا و برای مردم خانه و روستای جدید بسازیم.

حسینی افزود: جابه‌جایی اهالی روستای جنگلده پایین انجام و ۶۳ واحد مسکونی جدید برای آنها ساخته شده است و کار انتقال روستای جنگلده بالا به سایت جدید هم در دست اقدام است و حدود ۳۵ درصد پیشرفت دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: برای اراضی کشاورزی که زیر آب می رود، در حال رایزنی هستیم تا زمین خریداری کرده و به صورت معوض در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا شغل آن ها حفظ شود.

وی عنوان کرد: در خصوص بقیه اراضی بر حسب مقررات و با نظر کارشناسی نماینده ای از دولت و نماینده مالک و دادگستری قیمت گذاری شده و سعی ما این است که رضایت مردم منطقه جلب شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب حجم خاکبرداری بدنه اصلی تاکنون شش میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب انجام شده است.

حسینی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد تأسیسات هیدرومکانیکال خریداری و اغلب آنها نصب شده و سیستم انحراف و تخلیه سد هم به اتمام رسیده است.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha