۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
جهش مداوم قیمت پوشاک| وقتی قدرت خرید مردم به پای گرانی نمی‌رسد
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

جهش مداوم قیمت پوشاک| وقتی قدرت خرید مردم به پای گرانی نمی‌رسد

لرستان- افزایش روزافزون قیمت پوشاک درحالی ادامه دارد که قدرت خریدی برای مردم لرستان باقی نمانده و بازارها روزهای سرد خود را سپری می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از یک طرف بلاگرها و استایلیست‌های اینستاگرام در حال جهت‌دهی به صنعت مد و لباس و افزایش فرهنگ مصرف‌گرایی و تنوع‌طلبی هستند و از طرف دیگر قیمت پوشاک هر لحظه در حال افزایش است یعنی اگر در بین مردم بگردید جوانان و نوجوانان زیادی را می‌بینید که در حسرت مدهای مختلف لباس هستند اما هزینه لازم برای پرداخت بهای آنها را ندارند و این موضوع آنها را به افسردگی و سرخوردگی دچار کرده است.

جوانانی که غیر از فضای مجازی سرگرمی قابل توجهی ندارند و از شغل و درآمد مناسب هم برخودار نیستند تنها دلخوشی آنها شاید خرید چند دست لباس باشد که با وجود گرانی‌های افسارگریخته، آن هم به سختی امکان‌پذیر است. در استانی مثل لرستان که تولیدی و صنایع مادر ندارد، اوضاع وخیم‌تر است و قیمت پوشاک بسیار بالاتر از توان خرید مردم است بنابراین پدر و مادرها یا باید شرمنده فرزندان خود شنوند یا بخش قابل توجهی از هزینه خانوار را به تهیه لباس مورد نیاز آنها اختصاص دهند تا بتوانند رضایت فرزندان را جلب کنند.

گرانی افسار گسیخته پوشاک
یکی از شهروندان خرم‌آبادی در رابطه با گرانی پوشاک به خبرنگار بازار، گفت: بعد از دو سال خانه‌نشینی و قرنطینه تصمیم گرفتیم بعد از مدتها برای فرزندان خود لباس‌های نو تهیه کنیم اما با دیدن قیمت‌ها شوکه شدیم و باورمان نمی‌شود این حجم از گرانی فقط در طول یک تا دو سال اتفاق افتاده باشد.

قیمت پوشاک بسیار بالاتر از توان خرید مردم است بنابراین پدر و مادرها یا باید شرمنده فرزندان خود شوند یا بتوانند رضایت فرزندان را جلب کنند

الهام گودرزی با اشاره به اینکه با این قیمت‌هایی که امروز مشاهده کردم قطعا نمی‌توانیم همه لباس‌های مورد نیاز فرزندان خود را تأمین کنیم چون چندین میلیون هزینه نیاز دارد که این از عهده ما برنمی‌آید، می افزاید: متأسفانه این روزها به جز جامعه پزشکی سایر اقشار شرایط مناسبی از لحاظ مالی ندارند در حالی که ما انقلاب کردیم تا فاصله طبقاتی از بین برود اما هر روز این شکاف طبقاتی بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما از این پاسخ‌های تکراری مسئولان خسته شدیم که هر بار به گرانی اعتراض کردیم علت آن‌را به آمریکا، تحریم، دلار، کرونا و ... نسبت دادند؛ چرا بهانه‌های مدیران ما تمامی ندارد، چرا نمی‌گذارند یک آب خوش از گلوی مردم پایین برود، افزود: با وجود شبکه‌های اجتماعی، توقع جوانان نسبت به گذشته بالاتر رفته چون فعالیت بلاگرها و استایلیست‌ها به‌گونه‌ایست که سلیقه جوانان را به سمت مدگرایی و لباس های آنچنانی هدایت می‌کنند اما در واقعیت وقتی فرزندان ما می‌بینند که بضاعت مالی برای خرید آن لباس‌ها را ندارند ضربه روحی بدی می‌خورند و وجودشان سرشار از حسرت می‌شود.

این شهروند بیان کرد: مردم، سال سختی را گذراندند و متاسفانه همانطور که مسئولان سرگرم کرونا بودند خواسته یا ناخواسته چشم خود را بر روی گرانی‌ها بستند تا جایی که قدرت خرید مردم به طور کامل از بین رفت و نکته تاسف بارتر اینکه سیر افزایش قیمتها اصلاً متوقف نمی‌شود و همچنان با شدت و حدت رو به رشد است.

جهش مداوم قیمت پوشاک| وقتی قدرت خرید مردم به پای گرانی نمی‌رسد

نبود تولیدی‌های لباس در لرستان
یک فروشنده پوشاک در لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: واقعیت این است که اکثر فروشندگان لباس، در اماکن استیجاری مشغول به کار هستند و از آن جایی که نرخ اجاره‌بها در لرستان بسیار بالاست ما مجبوریم با افزایش قیمت اجناس خود بخشی از این فشار مالی را جبران کنیم.

میلاد کرمی ادامه داد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه و پارچه هم در افزایش هزینه‌های تولید لباس نقش داشت و بخشی از گرانی پوشاک به این مسئله مربوط است؛ از طرفی چون در استان لرستان تولیدی لباس نداریم ما مجبوریم اجناس مورد نیاز خود را از استان‌های مجاور تأمین کنیم که این موضوع سبب افزایش هزینه‌ها و به تبع بالا رفتن قیمت پوشاک می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر تولیدی‌های لباس در لرستان گسترش پیدا کنند و نیاز نباشد که ما برای تهیه لباس به تهران، اراک و اصفهان مراجعه کنیم؛ طبیعتاً هزینه حمل و نقل حذف می‌شود و ما می‌توانیم اجناس خود را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنیم، تصریح کرد: قبول داریم که مردم قدرت خرید ندارند اما بالاخره ما هم در طول دو سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کرونا کم ضرر نکردیم و مجبوریم ضرر و زیان خود را در روزهای پایانی سال که تقاضا برای خرید لباس افزایش پیدا می‌کند جبران کنیم؛ ما معتقدیم که گران‌فروش نیستیم بلکه هزینه‌هایمان بالا است.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت پوشاک در لرستان
رئیس اتحادیه پوشاک استان لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: هر روز شاهد افزایش قیمت تمام اقلام هستیم که طبیعتاً پوشاک هم از این قضیه مستثنی نیست در نتیجه قدرت خرید مردم در حال کاهش است و این گرانی‌ها رونق بازار را از بین برده است.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه و پارچه هم در افزایش هزینه‌های تولید لباس نقش داشت

مرتضی موسیوند با بیان اینکه قیمت ها نسبت به سال قبل ۳۰ تا۴۰ درصد افزایش یافته، افزود: تولید کننده‌ها در شهرهای بزرگ به دلیل افزایش نرخ پارچه و اجاره‌بها، قیمت اجناس را بالا برده‌اند و از آنجایی که نظارتی در بازار وجود ندارد، این فشار به مصرف‌کننده شهرستانی وارد می‌شود؛ در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اجناس، تولید داخل هستند و هرچه قیمت‌ها افزایش می یابد توان خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و فروشندگان نیز از این موضوع متضرر می‌شود.

وی عنوان کرد: تولیدی‌ها در حال تولید پوشاک برای عید هستند، اعلام کرده‌اند و از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که اجناس ۳۰ تا۴۰ درصد گران شده و متأسفانه در بخش پوشاک این مصرف کننده‌ها هستند که بیشترین ضرر را می‌کنند؛ تقاضا در این مدت بسیار کاهش داشته است به‌طوریکه خانواده ها از لباس های سال‌های گذشته خود بیشترین استفاده را می‌کنند مگر اینکه فرزند کوچک یا جوانی داشته باشند که برای خرید به خانواده فشار وارد کند.

جهش مداوم قیمت پوشاک| وقتی قدرت خرید مردم به پای گرانی نمی‌رسد

نقش تولیدی‌ها در افزایش بی‌رویه قیمت پوشاک
رئیس اتحادیه پوشاک لرستان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها ادامه دار است و از سوی تولیدکنندگان صورت می‌گیرد در نتیجه خورده فروشان شهرستانی مجبورند جنس مورد نظر را از تولید کننده با هر قیمتی تهیه کنند؛ مشکل اصلی ما از شهرستان نیست بلکه از تولیدکنندگان استان‌های دیگر است از طرفی دستفروشان نیز وضعیت مغازه داران را بدتر کرده‌اند.

موسیوند تصریح کرد: روز به روز علاوه بر اینکه قیمت اجناس افزایش می یابد، کیفیتشان نیز بسیار کمتر می‌شود از طرفی قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل نصف شده است؛ این تولیدکنندگان هستند که به مردم فشار می آورند یعنی اگر کرایه مغازه، هزینه کارگر و.... افزایش می یابد، قیمت های اجناس را به همان نسبت افزایش و به بازار عرضه می‌کند.

روز به روز علاوه بر اینکه قیمت اجناس افزایش می یابد، کیفیتشان نیز بسیار کمتر می‌شود

وی با بیان اینکه در شهرهایی چون اراک، مشهد، تبریز، تهران، قم و.. که واحدهای تولیدی داریم باید نظارت‌ها بیشتری اعمال شود، در مسیر خیابان‌های استان شاهد دستفروشانی هستیم که علاوه بر اینکه مالیات و عوارض نمی‌دهند بلکه در برخی موارد شاهد بالا بودن قیمت اجناس آنها نسبت به مغازه داران نیز هستیم، افزود: از زمانی که بحث تولید پوشاک داخلی مطرح شده، مردم بیشتر در فشار و مضیقه هستند و اجناس گران‌تر شده اند؛ برخی برندها که دارای کارخانه‌های تولیدی هستند اگر باید یک دست کت و شلوار را با قیمت یک میلیون تومان به دست مصرف کننده برساند، آن را به قیمت سه میلیون تومان می‌فروشند و یا برخی اجناس مارک و برند های خارجی در بازار می‌بینیم که در واحدهای تولیدی و زیرزمینی‌های کوچک در استان‌هایی مانند تهران تولید می‌شود.

جولان محصولات ایرانی بی‌کیفیت در نبود واردات
رئیس اتحادیه پوشاک استان لرستان گفت: اگر اجازه واردات را بدهند، اجناس آنقدر گران نمی‌شوند کمااینکه در حال حاضر جنس ایرانی بی‌کیفیت به‌عنوان جنس خارجی با قیمت بسیار زیاد، در حال عرضه شدن به بازار است برای برخی از مغازه‌دارانی که بخواهند سود کم دریافت کنند، فروش پوشاک صرفه ندارد بنابراین تنها چاره و راه حل در بحث پوشاک، واردات است چون واقعا مردم در این وضعیت در حال ضرر کردن هستند.

موسیوند بیان کرد: در واقع تولید کننده ها می‌دانند که هیچ گونه کالایی وارد نمی‌شوند و مصرف کننده‌ها مجبور به خرید هستند، اجناس بی کیفیت تولید می‌کنند و بازار هم به کام تولیدکننده‌هایی هستند که اجناس بی‌کیفیت تولید می کنند.

در نهایت باید دید که شرایط برای تولیدگران، فروشندگان و در نهایت مردم چه می شود آیا قدرت خرید مردم با تصمیمات اقتصادی دولت سیزدهم افزایش خواهد یافت چرا که به نظر نمی رسد امیدی به کاهش قیمت ها داشت شاید بتوان قدرت خرید مردم را ارتقا بخشید.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      0 0
      مهمترین عامل بی ارزش شدن پوله بعد عدم واردات و رقابت اول دولت دوم دولت سوم دولت