۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کرونا را با هیچ یک از بحرانهای قبلی دنیا مقایسه نکنید
استاد دانشگاه آرکانزانس در گفتگو با بازار:

کرونا را با هیچ یک از بحرانهای قبلی دنیا مقایسه نکنید

«جاکوب آیوسدران» معتقد است ویروس کرونا مرز نمی شناسد و جهت از بین بردن آن نیاز به همکاری و همدلی بین المللی است.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار- کرونا بحرانی برای کل دنیا محسوب می شود. بحرانی که بالغ بر یک میلیون و دویست و شصت هزار نفر در دنیا را درگیر کرده است و بیش از شصت و هشت هزار نفر در دنیا را به کام مرگ کشیده است. این بحران در تمام دنیا گسترده شده  است و باعث شده دولتها سیاست قرنطینه خانگی را برای ممانعت از شیوع ویروس در پیش بگیرند و تعطیلی بسیاری از فعالیتهای اقتصادی، بسته شدن مرزها و توقف پروازهای خارجی و داخلی را در دستور کار قرار دهند. وضعیتی که یادآور سالهای جنگ در کشورهایی است که درگیر این بحران بوده اند.

به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از این بحران به عنوان جنگی خانمان سوز در دنیا نام می برند.

در این ارتباط خبرنگار بازار مصاحبه‌ای با «پروفسورجاکوب آیوسدران» استاد دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

 *به نظر شما بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا با کدامیک از بحران های جهانی قبلی قابل مقایسه است؟

این بحران، بحرانی جهانی بوده که به نظر من قابل مقایسه با هیچ یک از بحران های جهانی سابق نیست. بحران بیماری COVID-۱۹ شرایط و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و باعث تعطیلی کلیه مراکز آموزشی، اداری، حمل و نقل، گردشگری، کارخانجات و ... در بیش از نیمی از کشورهای جهان شده است. هیچ یک از بحران های سابق پیامدهایی به این گستردگی نداشته اند.

کویید ۱۹ باعث تعطیلی کلیه مراکز آموزشی، اداری، حمل و نقل، گردشگری، کارخانجات و ... در بیش از نیمی از کشورهای جهان شده است که هیچ یک از بحران های سابق پیامدهایی به این گستردگی نداشته اند!

*به نظر شما مبارزه با ویروس کرونا به جنگی در سطح جهان تبدیل شده است و آیا عوارض جنگ را دارد؟

وضعیتی که در اکثر کشورهای جهان ایجاد شده وضعیتی مشابه با وضعیت جنگی است. افراد مجبور به ماندن در خانه شده، مشاغل تعطیل شده، کارخانجات و مراکز آموزشی و ... همه تعطیل شده اند. برخی دولتها وضعیت جنگی اعلام کرده اند و پرستاران و کادر درمانی خط مقدم این جنگ هستند. عوارض کرونا ویروس اگر بیشتر از جنگ نظامی نباشد کمتر هم نیست. بر اساس آماری که روزانه منتشر می شود اقتصاد کشورهایی که به ویروس کرونا مبارزه می کنند به شدت آسیب دیده است و دهها هزار نفر تاکنون بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

*در بسیاری از کشورها سیاستهایی برای مقابله با اثرات اقتصادی ناشی از  انتشار ویروس و تعطیلی نسبی اقتصاد اجرا شده است. آیا اجرای این سیاستها می تواند کارایی داشته باشد؟

همانطور که گفتم اقتصاد کشورها در پی شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده است. کشورهای در حال توسعه با مشکلات اقتصادی بیشماری مواجه شده اند. حتی کشورهای توسعه یافته اروپایی و امریکا با مسائل بیشماری مواجه شده اند.  ارائه این سیاست ها تنها کاری است که دولتها در سطح ملی می توانند جهت کاهش پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا انجام دهند. بانک مرکزی بسیاری از کشورها اقدامات و سیاست های مالی خوبی را جهت نجات اقتصاد انجام داده و تاکنون نتایج خوبی داشته اند. این ویروس مرز نمی شناسد و جهت از بین بردن آن نیاز به همکاری و همدلی بین المللی است. اگر شیوع آن در سطح جهانی کنترل نشود عواقب وحشتناکی در انتظار اقتصاد کشورهای مختلف جهان خواهد بود.

کد خبر: ۱۲٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha