۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کابوس جاده «ریگان - نرماشیر»| تصادفات مرگبار و اعتباراتی که اختصاص نمی یابد
گزارش بازار؛

کابوس جاده «ریگان - نرماشیر»| تصادفات مرگبار و اعتباراتی که اختصاص نمی یابد

کرمان- جاده دو طرفه و حادثه خیز «ریگان - نرماشیر» در حالی در انتظار تامین اعتبار برای دو بانده شدن است که نقش مهمی را در مسیر ترانزیت کالا از بندر چابهار به سایر نقاط کشور بازی می کند.

بازار؛ گروه استان ها: جاده دو طرفه «ریگان - نرماشیر» به طول ۴۵ کیلومتر هر ساله تعداد زیادی قربانی می گیرد. این جاده پرتردد و ترانزیتی، شرق کرمان را به مرکز استان کرمان و نیز استان سیستان و بلوچستان متصل می کند.

بسیاری از خانواده های این منطقه به دلیل تصادفات رخ داده در این محور یا عزیزی را از دست داده اند یا فردی از خانواده‌ آنها مجروح و مصدوم شده است که درصدی از آنها دیگر توان کار کردن هم ندارند. حداقل آسیبی که خانواده های شرق استان کرمان از وضعیت نامناساب این محور دیده اند؛ مالی است که در شرایط اقتصادی کنونی بار سنگینی بر دوش خانواده ها می گذارد. آمار تلفات جانی در جاده «ریگان - نرماشیر» به قدری زیاد است که مردم محلی از آن به عنوان «جاده مرگ» نام می برند.

دو بانده شدن این محور پرتردد که در مسیر جاده ترانزیتی «ایرانشهر - چابهار» قرار دارد، از خواسته های مهم و جدی مردم شرق استان کرمان است. ۱۰ سال پیش پروژه احداث باند دوم این جاده با حضور مدیرکل راه و شهرسازی وقت استان کرمان کلنگ زنی شد اما همچنان پیشرفت محسوسی در آن مشاهده نمی شود.

رضا عسکری در گفتگو با بازار اظهار کرد: ما اهالی شهرستان ریگان به وضعیت این جاده بسیار اعتراض داریم خانواده های بسیاری در این جاده عزیزانشان را از دست داده اند. طول این جاده بیش از ۴۰ کیلومتر است؛ مسئولان باید هر چه زودتر فکری برای این جاده بردارند تا دیگر خانواده های بیشتری داغدار نشوند.

مسئولان برای چند ثانیه خودشان را جای مردم ریگان بگذارند؛ در ریگان و نرماشیر خانواده ای وجود ندارد که از این جاده دچار خسارت جانی و مالی نشده باشد

امید رحمانی از شهروندان ریگان به بازار گفت: مسئولان برای چند ثانیه خودشان را جای مردم ریگان بگذارند؛ در ریگان و نرماشیر خانواده ای وجود ندارد که از این جاده دچار خسارت جانی و مالی نشده باشد. مسئولان هر چه سریعتر این جاده را دو بانده کنند.

دوطرفه بودن جاده «ریگان - نرماشیر» نقص راه به شمار می رود
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار ۷۰ درصد از تصادفات جاده ای را به علت خطای انسانی مانند خستگی، خواب آلودگی، خوردن و آشامیدن راننده و بی توجهی به قوانین  راهنمایی و رانندگی دانست و افزود: سه مولفه انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات نقش دارند البته در برخی مواقع وضعیت جوی هم در این زمینه تاثیرگذار است.

سرهنگ علی رضایی با اشاره به نقش کلیدی راننده در این خصوص تاکید کرد: رانندگان باید با آمادگی کامل در جاده ها حضور پیدا کنند اما در کنار آن باید کاهش حادثه خیزی جاده نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در ۹ ماه ابتدای امسال بر اثر تصادفات در این محور حدود ۱۴ نفر جان باختند و ۴۴ نفر هم مجروح شدند باید توجه داشت که حداقل ۱۰ الی ۱۵ درصد این مجروحان از چرخه کار و زندگی خارج می شوند

وی در خصوص محور «ریگان- نرماشیر» گفت: در ۹ ماه ابتدای امسال بر اثر تصادفات در این محور حدود ۱۴ نفر جان باختند و ۴۴ نفر هم مجروح شدند باید توجه داشت که حداقل ۱۰ الی ۱۵ درصد این مجروحان از چرخه کار و زندگی خارج می شوند.

رضایی افزود: جاده «ریگان- نرماشیر» یک جاده ترانزیت بین المللی است اما متاسفانه سال های سال است که به صورت دو طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. جاده های دو طرفه در حال حاضر در ایران جزو نقص راه ها به شمار می آیند.

وی بیان کرد: محور «ریگان- نرماشیر» در جاده ترانزیت کالا و بار از سمت بندر چابهار به مرکز کشور،  سال های سال به صورت دو طرفه باقی مانده است.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه حدود ۷۰ راه دسترسی فرعی در محور اصلی رستم آباد به سمت نرماشیر وجود دارد، گفت: این محور جزو محورهای حادثه خیر به شمار می رود.

وی گفت: در ۹ ماه امسال حدود یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۷۱ تردد در این محور توسط دوربین ها ثبت شده است که ۲۸۵ هزار و ۳۵۱ تردد مربوط به تردد وسایل نقلیه سنگین است. در کنار این ها، تردد خودروهای محلی هم در حال انجام است که بعضا از عرض جاده عبور می کنند و توسط دوربین ها ثبت نمی شوند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: تردد در محور بین دو شهرستان بسیار بالاست که از نظر پلیس و کارشناسان انتظامی این آمار باید جایگاه خاصی داشته باشد؛ یکی از پرتردد ترین محورها در دو سال گذشته محور رستم آباد به سمت ریگان بوده است.

رضایی بیان کرد: نیاز است منابع مالی به این پروژه تزریق شود چرا که این میزان تلفات زیبنده این جاده و مردم شرق استان کرمان نیست.

«جاده مرگ» قربانی می گیرد
وی به ذکر چند نمونه از تصادفات رخ داده در این محور پرداخت و گفت: در سال ۹۷ برخورد سواری پژو ۴۰۵ با سواری پراید منجر به مرگ ۵ نفر و مصدومیت یک نفر شد. همچنین در سال ۹۸ در اثر برخورد یک وانت نیسان با سواری پراید ۵ نفر جان باخته و دو نفر مجروح بر جا گذاشت. در سال ۹۹ هم برخورد سواری ساینا با سواری پراید ۴ نفر جان باخته و ۲ نفر مجروح بر جا گذاشت. در تاریخ ۲۷ آذر امسال هم در اثر برخورد سورای پراید با سواری ۴۰۵ تعداد ۵ نفر جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه امثال این تصادفات در این جاده بسیار زیاد است، در خصوص تکرار این حوادث در آینده هشدار داد و افزود: باید مسئولان مربوطه پی گیر رفع مشکلات جاده باشند، نیاز است با تزریق منابع به ویژه منابع ملی این وضعیت جاده بهبود یابد.

باید جاده و خودرو بخشندگی داشته باشد و با یک خطای انسانی در یک تصادف چندین نفر کشته و مجروح نشوند

وی گفت: هر چند راننده نقش کلیدی در وقوع تصادفات دارد اما در هیچ کجای دنیا کارشناسان تصادفات این مساله را نمی پذیرند که به دلیل یک خطای انسانی چندین نفر جان خود را از دست بدهند. باید جاده و خودرو بخشندگی داشته باشد و با یک خطای انسانی در یک تصادف چندین نفر کشته و مجروح نشوند. مسئولان باید پی گیری کنند تا هر چه سریعتر وضعیت بغرنج این جاده ساماندهی شود.

تزریق بودجه راهکار جاده «نرماشیر- ریگان»
مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در مجموعه راه و شهرسازی مسیر «نرماشیر - ریگان - ایرانشهر» به عنوان یک محور اصلی تلقی می شود و می توان برای آن از بودجه ملی استفاده کرد.

علی حاجی زاده راهکار جاده «نرماشیر - ریگان» را اختصاص منابع دانست و افزود: در سال های اخیر اتفاقات و پی گیری های مستمری از سوی اداره کل راه و شهرسازی در سطح ملی انجام شده که بتوانیم برای احداث باند دوم این جاده از اعتبارات ملی استفاده کنیم.

وی گفت: طول مسیر رستم آباد تا ایرانشهر ۳۴۰ کیلومتر است که ۱۰۶ کیلومتر آن تا رحمت آباد ریگان در حوزه استحفاظی استان کرمان است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه تصمیم گیری ها در جلسات و کمیسیون های مختلف با استناد به ترافیک حوزه بین دو استان انجام می شود، افزود: در قسمت ریگان به سمت ایرانشهر میزان ترافیک فوق العاده کم است.

وی بیان کرد: تا امروز نتوانستیم در این زمینه از بودجه ملی استفاده کنیم. در سنوات اخیر در چارچوب بودجه استانی در شورای برنامه ریزی شهرستان ها دو پروژه در این محور ایجاد شده است. یکی از این پروژه ها، ساماندهی ورودی و خروجی ریگان است که جمعا ۶ کیلومتر است و هم اکنون به صورت احداث باند دوم در حال بهره برداری است.

حاجی زاده ادامه داد: پروژه دیگر مربوط به ۵.۵ کیلومتر در ورودی ریگان است که در واقع ادامه ورودی به سمت رستم آباد است که در دست اقدام است و عملیات زیرساختی، احداث ابنیه فنی و پل های آن انجام شده است. قیر هم خریداری شده و به زودی عملیات آسفالت این پروژه انجام می شود. بلافاصله عملیات ایمنی مثل خط کشی، نصب علائم و... هم انجام می شود و مردم می توانند از این مسیر استفاده کنند. در مجموع با احتساب این دو دو پروژه ۱۱.۵ کیلومتر کار انجام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: پروژه ای در رستم آباد هم آغاز شده که متاسفانه به دلیل عدم همکاری مقامات محلی و عدم جابجایی تاسیسات های آب، برق و گاز متوقف مانده است.

پی گیر اخذ اعتبارات ملی هستیم
وی بیان کرد: در دو سال گذشته پی گیری کردیم تا از اعتبارات ملی به ویژه برای حد فاصل ریگان تا رستم آباد استفاده کنیم. پی گیری های مستمری در سطح وزارتخانه انجام شده است و برگزاری جلسات مختلف منجر به انجام مطالعات امکان سنجی شد که به ما نشان می دهد آن بخش از جاده به لحاظ ترافیک، مسائل محیط زیست و اجتماعی و... آیا وجاحت برای احداث باند دوم را دارد یا خیر.

حاجی زاده اظهار کرد: این موضوع باید در کمیسیون ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه کشور توسط سازمان برنامه و بودجه تصویب شود اما متاسفانه این کار هنوز صورت نگرفته است. البته نماینده مردم در مجلس هم پی گیری موضوع است و امیدواریم این موضوع هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

در صورتی که این مصوبه گرفته شود، می توان در بودجه سنواتی که هر ساله در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود برای این محور اعتبار و بودجه پیش بینی شود و متعاقب آن عملیات اجرایی انجام خواهد شد

وی گفت: در صورتی که این مصوبه گرفته شود، می توان در بودجه سنواتی که هر ساله در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود برای این محور اعتبار و بودجه پیش بینی شود و متعاقب آن عملیات اجرایی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که این موضوع فقط مربوط به مجموعه راه و شهرسازی نیست، افزود: اگر بخواهیم بودجه ملی بگیریم دولت باید پای کار باشد چون لایحه بودجه را دولت تنظیم می کند و سازمان برنامه و بودجه کشور متولی این امر است؛ نهایتا بودجه در مجلس تصویب می شود و در پیوست قانون بودجه سنواتی قرار می گیرد و کار انجام می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان میزان ترافیک جاده در تصمیم گیری برای احداث باند دوم جاده تاثیر گذار است، بیان کرد: تقاطع ها، راه های روستایی، دسترسی ها و خیابان های زیادی در مسیر «نرماشیر - ریگان» وجود دارد که حتما باید ساماندهی شود. باید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این زمینه تحرک داشته باشد و این دسترسی ها را ساماندهی کند تا شاهد تصادفات کمتری باشیم.

ساخت ۴۰ کیلومتر راه نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار
وی گفت: به عنوان مثال بر اساس هزینه های امروز؛ برای احداث ۴۰ کیلومتر باند دوم حداقل به اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است اگر این عملیات در طول چند سال انجام شود مسلما هزینه ها هم در طول زمان افزایش پیدا می کند.

حاجی زاده با اشاره به اینکه اغلب تصادفات به دلیل عدم رعایت مقررات رانندگی رخ داده و تصادفات به صورت رخ به رخ است، افزود: این راه دو طرفه است که حداکثر سرعت در آن می تواند ۸۰ یا ۹۰ کیلومتر بر ساعت باشد اگر خودرویی بیش از این سرعت تردد کند و در نقطه ممنوعه سبقت غیرمجاز بگیرد، قطعا می تواند حادثه آفرین باشد. این مساله نمی تواند نقص راه به عنوان مقعطی تلقی شود.

اما به صورت کلی در حوزه ترافیک باید مطالعات انجام شود و خروجی مطالعات به ما می گوید که باید حتما باند دوم احداث شود

وی گفت: اما به صورت کلی در حوزه ترافیک باید مطالعات انجام شود و خروجی مطالعات به ما می گوید که باید حتما باند دوم احداث شود. ان شالله با تامین بودجه همه باید پای کار باشیم بودجه تامین و عملیات آن انجام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در خصوص بخشندگی جاده ها اظهار کرد: تا کنون هزار و ۹۷۰ کیلومتر از راه های استان کرمان تبدیل به شبکه بزرگراهی شده و به صورت چهارخطه در حال بهره برداری است.

افزایش بسیار زیاد هزینه ساخت راه ها
وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت مصالح، تجهیزات و ماشین آلات شاهد افزایش بسیار زیاد در نرخ ساخت راه ها هستیم، افزود: حداقل بین ۸ میلیارد تا بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای احداث هشت کیلومتر راه نیاز است که البته میزان هزینه کرد بسته به نوع زمین محل احداث پروژه دارد.

حاجی زاده بیان کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰ کیلومتر قرارداد احداث راه در استان کرمان داریم اما در مجموع حدود ۶۰۰ کیلومتر جاده باید در استان احداث شود که به منابع بسیار زیادی نیاز دارد امیدواریم با پی گیری مسئولان استانی و نمایندگان اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه محور «ریگان - نرماشیر» نیازمند اعتبارات ملی است، بیان کرد: این محور به لحاظ استانی بین سه شهرستان ریگان، فهرج و نرماشیر واقع شده است. تنها اعتباری که تاکنون استفاده شده از شهرستان ریگان است و دو شهرستان دیگر برای این محور اعتباری در شورای برنامه ریزی تعیین نکرده اند.

حاجی زاده عنوان کرد: نماینده مردم شهرستان های شرقی هم تمام اعتباری که از محل قانون توزان در اختیارش بود (به میزان ۱۵ میلیارد تومان) برای این محور اختصاص داد. با بخشی از این مبلغ مطالبات پیمانکاران را پرداختیم و بخشی دیگر هم برای عملیات آسفالت بخش های اجرا شده اختصاص می یابد.

فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از چند سال گذشته از اعتبارات شهرستان ریگان، اعتباری برای پروژه باند دوم محور گفته شده در نظر گرفتیم.

امین باقری بیان کرد: البته پروژه های باند دوم معمولا اعتبارات ملی می گیرند اما ما به دلیل حادثه خیز بودن جاده، طول ۴۶ کیلومتری آن و وجود روستاهای فراوان در این مسیر، از منابع به عنوان اصلاح نقطه حادثه خیز ورودی شهرها استفاده کردیم.

حدود ۷۰ میلیارد طی چند سال گذشته برای این بحث اعتبار گذاشته ایم اما متاسفانه تخصیص ها نیامده و این جاده به همین حالت باقی مانده است

وی گفت: حدود ۷۰ میلیارد طی چند سال گذشته برای این بحث اعتبار گذاشته ایم اما متاسفانه تخصیص ها نیامده و این جاده به همین حالت باقی مانده است. این در حالیست که شاهد آمار بالای تصادفات در این جاده هستیم.

باقری اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده ان شاالله ۵ کیلومتر از این محور ظرف یک الی دو ماه آینده بتواند زیر ترافیک برود و ایمن تر شود.

باید توجه داشت در کنار نقش مهم رانندگان در وقوع تصادفات وضعیت راه ها و بخشندگی آنها از عوامل مهمی است که می تواند در کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن تاثیرگذار باشد.

با توجه به آمار بالای تردد در این محور و اتصال آن به بندر تجاری چابهار، نیاز است هر چه سریعتر با پی گیری مسئولان و تخصیص اعتبارات ملی دو بانده شدن آن اجرایی شود تا دیگر شاهد از دست رفتن جان ها در این جاده نباشیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha