ارجاع طرح فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس

ارجاع طرح فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس

طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به منظور اعمال پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و اعضای کمیسیون مشترک به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی عصر امروز (سه شنبه) در مجلس شورای اسلامی با حضور کارشناسان و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

رضا تقی پور رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی در تشریح این جلسه، با اشاره به اینکه این جلسه نیز مانند سایر جلسات به صورت آنلاین پخش شد و مخاطبان بحث‌های کارشناسی را دنبال کردند، گفت: با توجه به مصوبه ۹ آذر ۱۴۰۰ کمیسیون، مقرر شد طی ۱۰ روز مرکز پژوهش‌های مجلس از تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۰ (تاریخ ارجاع) جلسات مشترکی با بخش خصوصی، اتحادیه ها، صنوف و همه ذینفعان و همچنین نهادها و سازمان‌هایی که درخواست داشتند پیشنهادات آن‌ها در این طرح اعمال شود، برگزار کند که طی این مدت، ۱۰ جلسه کارشناسی تحت عنوان جلسات «استماع نخبگانی» برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در جلسات مرکز پژوهش‌ها بعضا اعضای کمیسیون و بنده نیز حضور داشتیم، افزود: بنابراین جلسات مرکز پژوهش‌ها به طور کامل برگزار شد، اما بخش دومی که مربوط به اعمال نظرات وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی می‌شد، نظر دستگاه‌های مربوطه این بود که پیشنهادات ما در طرح به خوبی اعمال نشده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، یادآور شد: از سوی دیگر طی این مدت جلسات مشترکی از جانب تعدادی از نمایدگان کمیسیون مشترک نیز با نهادهای مربوطه مثل وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضائیه و سایر نهادهای مرتبط برگزار شد و نسخه‌ای با اعمال نظرات همه این دستگاه‌ها تهیه شد.

تقی پور تصریح کرد: در نشست امروز اعضای کمیسیون معتقد بودند که نظرات کارشناسی تمامی نهادها و کارشناسان روی نسخه ۵ دی اعمال شود بنابراین قرار شد توسط کارگروهی که در ۹ آذر مصوب کردیم، نظرات ۴ گروه وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، اعضای محترم کمیسیون مشترک و مرکز پژوهش‌های مجلس در نسخه اصلی اعمال شود و نسخه جدید به عنوان پیش نویس طی ۲۰ روز در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر این طرح در صحن مجلس مطرح می‌شد به هیچ عنوان این کار کارشناسی دقیق نمی‌توانست روی آن اعمال شود، ولی این ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی است که اجازه می‌دهد ما از ظرفیت نهادها و بخش‌های مختلف به خوبی استفاده کنیم برخلاف آنچه که در صحن مجلس فرصت برای ارائه نظرات کارشناسی محدود است.

تقی پور با بیان اینکه تلاش داریم تا جایی که ممکن است به تمامی سوالات و ابهامات موجود پاسخ دهیم و در این طرح برای آن جواب داشته باشیم، گفت: برهمین مبنا امیدواریم پیش نویس مربوطه یک نسخه کامل باشد که دغدغه تمام فعالان این حوزه در آن دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: شاید از نظر عده‌ای ایجاد نسخه‌های جدید برای این طرح یک ایراد باشد، اما ما تغییر نسخه‌ها را کاملا یک حسن می‌دانیم چرا که این مسئله نشان می‌دهد ما شنوای تمامی اظهارات کارشناسی بوده ایم و آن را در طرح اعمال می‌کنیم.

تقی پور تاکید کرد: قطعا قانون شاکله‌ای دارد که حفظ می‌شود، اما محتوای آن با اعمال نظرات کارشناسی اصلاح و ارتقاء پیدا می‌کند. از همین روی به مردم عزیز قول می‌دهیم که تا روز پایانی تصویب این طرح این فرآیند استفاده از نظرات نخبگانی ادامه خواهد داشت حتی بخش‌های مختلف می‌تواند نظرات خود را از طریق نمایندگان حاضر در کمیسیون مطرح کنند تا طرحی جامع و کامل در این حوزه تدوین و تصویب شود.

متن پیشنهادی که امروز در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به رأی گذاشته شد به شرح ذیل است:

با توجه به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مدت زمان انجام مصوبه مورخ ۹ آذر ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک از این تاریخ به مدت ۲۰ روز تمدید می‌شود. کارگروه موضوع مصوبه مذکور موظف است طی این مدت نسبت به اعمال پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، اعضای محترم کمیسیون مشترک و مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی نسخه طرح اقدام و نتیجه را به این کمیسیون ارائه نماید.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha