۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره بر اساس نقشه راه ایران و عراق
مدیرعامل راه آهن ایران خبر داد

آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره بر اساس نقشه راه ایران و عراق

صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره خبر داد و گفت: این پروژه آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، میعاد صالحی مدیر عامل راه‌آهن که به منظور امضای تفاهمنامه احداث راه آهن شلمچه – بصره و بازدید از برخی از پروژهای ریلی به کشور عراق سفر کرده است، در گفت‌وگوی تلفنی با بخش میز اقتصادی خبر سراسری، اهمیت و دستاوردهای این تفاهمنامه را تشریح کرد.

مدیر عامل راه‌آهن در اولین مصاحبه خود پس از انعقاد تفاهم‌نامه اظهار کرد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود دارد و این موضوع از دیرباز مطرح بوده است و علاقمندان از ۲۰ سال پیش به دنبال تحقق آن بودند؛ اما در هر مقطع از زمان توفیق انجام آن حاصل نشده است.

وی با اشاره به اهمیت تفاهم نامه اخیر امضا شده، عنوان کرد: اقدامی که دیروز (۵ دی) در عراق انجام شد، با توجه به جهت گیری دولت سیزدهم مبنی بر اولویت داشتن ارتباط با همسایگان و عزمی که جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی و همچنین اینجانب به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن داریم، صورت پذیرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف نماییم و در همین راستا در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع می پردازد.

صالحی با بیان اینکه طول خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است افزود: اینکه چطور این مسیر تاکنون ساخته نشده است، به این دلیل است که ساخت آن موانع مختلفی داشته و ما سعی کردیم که در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.

وی اظهار نمود: به طور مثال در مهمترین گلوگاه این پروژه، احداث یک پل روی رودخانه مطرح است که از لحاظ عمرانی، حدود یک‌سال و نیم زمان برای احداث آن پیش بینی شده است. نکته دوم بحث مین روبی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از مسیر است و مین روبی زمان می برد و تحویل محدوده آن نیز تشریفات خاصی را باید طی کند که در نقشه راه به این موضوع نیز پرداخته شده است و بلافاصله بعد از اینکه امضای این تفاهم نامه انجام شد، فرآیند اجرا سازی آن را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان عنوان کرد: به لطف الهی این پروژه می‌تواند آورده‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.

گفتنی است؛ خط‌ آهن شلمچه-بصره در ادامه راه‌آهن خرمشهر-شلمچه قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار می‌شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha