۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
 تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی قابل کنترل است
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی قابل کنترل است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که در صورت حذف ارز ترجیحی تورم هفت درصدی ایجاد خواهد شد اما این هم با راهکارهای یارانه کالایی یا یارانه نقدی قابل حل و کنترل است.

به گزارش بازار، محمدرضا میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درمورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: ارز ترجیحی مبنای محاسباتی برخی از کالاهای یارانه ای بوده است.

وی افزود: ارز ترجیحی با این شرط به تولیدکنندگان و واردکنندگان داده می شد که کالاها را با همان قیمت دولتی عرضه کنند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با اذعان به اینکه از مسیر ارز ۴۲۰۰ تومانی و تفاوت قیمتی ارز، رانت و فساد و قاچاق هایی شکل گرفت گفت: دولت عزم خود را جزم کرده که این روند ناصحیح را اصلاح کند یعنی در جایی که امکانپذیر باشد یارانه را برمی دارد و در ازای آن راهکار جبرانی حذف ارز ترجیحی و افزایش قدرت خرید مردم را جایگزین می کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه متذکرشد: دولت درمورد برخی کالاها مانند گندم و دارو یارانه ها را حفظ خواهد کرد اما به صورت مستقیم و طوری عمل می کند که از سال آینده شاهد قاچاق و رانت و حیف و میل منابع نباشیم.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای مختلف جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی و پیگیری خواهد شد گفت: ارز ترجیحی که به نهاده های دامی اختصاص داده می شود در سال آینده اصلاح خواهدشد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی معتقد است که در صورت حذف ارز ترجیحی تورم ۷ درصدی ایجاد خواهد شد اما این مسئله هم با راهکارهای یارانه کالایی یا یارانه نقدی که قدرت خرید مردم را حفظ می کند قابل حل و کنترل است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی به ثبات اقتصادی کمک خواهد کرد یا خیر گفت: قطعا همینطور است؛ اگر ارز تک نرخی شود تولیدکنندگان و واردکنندگان هم می دانند که کالا را با چه نرخی تولید و یا وارد می کنند و لذا مسیر رانت هم تا حدود زیادی بسته خواهدشد.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha