۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
کرونا ۶۲ میلیون شغل را نابود کرد
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر:

کرونا ۶۲ میلیون شغل را نابود کرد

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شیوع کرونا موجب نابودی ۶۲ میلیون شغل شد.

به گزارش بازار، سید محمدکاظم خلدی نسب مشاور معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به رشد جهشی گردشگری در سال های قبل از کرونا اظهار کرد: این رشد در ورودی های گردشگری بیش از ۵۰ درصد و برای ما ارزنده بود.

وی با اشاره به آمار ۹ میلیون نفریِ گردشگرانِ ورودی آن سال ها درآمد ۱۱ میلیارد دلاری از محل این درآمد، گفت: به ازای هر نفر، ۱۳۳۰ دلار، ارز نصیب کشورمان شد و امیدوار بودیم به پیش بینی و مصوبات چشم انداز ۲۰ ساله نزدیک شده ایم.

خلدی نسب به شرایط کرونایی کشور پس از سال ۹۸ استناد کرد و گفت: بر اساس اطلاعات و آمار شورای سفر و گردشگری، در سال ۲۰۱۹ سهم تولید ناخالص سفر و گردشگری ۱۰.۴ درصد بود و با شروع کرونا این رقم به ۵.۵ درصد تبدیل شد.

وی از افت ۴۹ درصدی سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشورها در دوران کرونا و ضرر و زیان ۴.۵ تریلیون دلاری این ویروس بر بدنه صنعت گردشگری کشورهای دنیا سخن گفت: در سال ۲۰۱۹، ۳۳۴ میلیون نفر در این صنعت شاغل بودند که از هر ۱۰ تا، یکی مربوط به سفر می شد ولی در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۲۷۲ میلیون نفر تنزل یافت و موجب نابودی ۶۲ میلیون شغل شد.

مشاور معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: باید خود را برای پذیرش و مدیریت این بحران آماده می کردیم و این روند از اسفند ۱۳۹۸ شروع شد.

خلدی نسب اولویت کشور را ایمنی و جان مردم دانست و یکی از عوامل عمده دخیل در مدیریت ها را مربوط به پرهیز دادنِ مردم از تجمعات عنوان کرد و افزود: عمده ترین تجمعات درپی شکل گیری جمع های گردشگری بود که ضرر بسیار زیادی را به این صنعت وارد آورد.

وی که آسیب اصلی را متوجه تورها دانست، از وجود ۴ پروتکل توسط ارزیابان صنعت گردشگری به منظور تغییر جهت دادن و حرکت به سمت سفر هوشمند سخن گفت تا اقامتگاه های گردشگری به عنوان مراکزی امن شناخته شوند و با ظرفیت ۵۰ درصد اشغال اتاق و گذراندنِ زمانی ۲۴ ساعته برای هر اتاق، حرکتی مجدد در حوزه سفره ایجاد شود.

خلدی نسب به رادیو گفت‌وگو گفت: در آن زمان حتی نماز جمعه تعطیل شد ولی ما موفق شدیم صنعت گردشگری را جز کسب و کارهای به شدت آسیب دیده قرار دهیم و لذا در ۱۳ رسته ادامه کار را داشتیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha