ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

ایفای مسئولیت اجتماعی باید به خلق اثرات پایدار برای جامعه منجر شود

رئیس اتاق ایران می‌گوید: توسعه جامعه در گروه توسعه انسانی است و بخش خصوصی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی باید به سمت اقداماتی برود که اثرات پایدار و بهره‌وری برای جامعه خلق کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایفای مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی باید به سمت تلاش‌هایی سوق پیدا کند که اثرات بلندمدت و توسعه پایدار را برای جامعه به ارمغان می‌آورند.

شافعی در دهمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد، افزود: توسعه یک جامعه، در گرو توسعه انسانی آن است. انسانی که اندیشه متعالی دارد، میراث ماندگار خلق می‌کند.

او ادامه داد: نام‌هایی در گذر ایام ماندگار شدند که میراثی برای تعالی انسان از خود به‌جای گذاشتند. از میان آن‌همه صاحبان قدرت و مکنت در تاریخ که سال‌ها حکومت کردند، «امیرکبیر» در خاطره جمعی یک ملت دوام یافت چون مسیر توسعه علم و دانش را برای جامعه بنا گذاشت یا از میان آن‌همه ورزشکاران نامدار با مدال‌های رنگین، «مرحوم غلامرضا تختی» به پهلوانی در یاد مردمان ثبت شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران گفت: در بخش تولید و اقتصاد نیز مدیرانی که میان مسئولیت کاری و اجتماعی، میان انسان و ماشین، میان انتفاع سازمانی و منافع اجتماعی تناسبی ایجاد کرده و بیشترین ماندگاری و اثرگذاری را خلق می‌کنند.

او تصریح کرد: در حال حاضر مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها به‌عنوان یک مؤلفه شاخص در تحقق توسعه پایدار جوامع مطرح است و در کارنامه شرکت‌های نامدار بین‌المللی، ایفای این مسئولیت در کنار رسالت تولید و خلق ثروت، جایگاه برجسته‌ای دارد؛ به عبارتی، فعالان اقتصادی همواره در تلاش‌های خیرانه پیشرو بوده‌اند.

شافعی ادامه داد: صنعت و بازار از گذشته تا به امروز، رسالت اجتماعی را در چهارچوب کمک‌رسانی و حمایت از اقشار آسیب‌دیده ایفا کرده است اما در حال حاضر باید به مدد ارکانی همچون کمیسیون مسئولیت اجتماعی در اتاق بازرگانی، تلاش شود تا رویکردهای جدیدی در جهت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تعریف گردد که به اثرات پایدار و بهره‌وری بهتر برای جامعه، منتج می‌شوند.

شافعی در این نشست یاد مرحوم «مجتبی کاشانی» از مدیران و صنعتگران برجسته اقتصادی کشور را گرامی داشت و عنوان کرد: او در دهه ۶۰ و در نمایشگاهی در تهران با یک شعار متفاوت بر غرفه شرکتی خارجی موسوم به «اشکودا» مواجه می‌شود. این شعار تبلیغاتی یک معادله در ظاهر عاشقانه بوده که برند این شرکت را تلفیق از عشق با بهره هوشی معرفی می‌کرد. درواقع مدیران این شرکت برای احیای انگیزه کارکنان خود، این شعار را انتخاب کرده بودند تا یادآوری کنند که انسان همه سرمایه یک سازمان است و انگیزه، باور و علاقه اوست که کیفیت و توان تولید را رقم می‌زند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: این مسئله برای مرحوم کاشانی تجاربی ازاین‌دست در عرصه مدیریتی، بسیار ارزشمند بود و بعدها بهانه نگارش کتابی از سوی او شد. این خیر اقتصادی که نامش با جامعه یاوری (نهاد خیریه تحت پوشش اتاق مشهد) پیوند خورده، باور داشت کسانی که دلشان می‌خواهد کیفیـت را بهبـود ببخشند (عاشـق کیفیـت هستند) بیشـتر از کسانی کـه می‌توانند کیفیت را بهبود بخشند (متخصص کیفیت هستند)، باعث ارتقای کیفی تولیدات می‌شوند.

وی ادامه داد: کونوسوکه ماتسوشیتا بنیان‌گذار گروه صنعتی ماتسوشیتا الکتریک (ناسیونال و پاناسونیک) هم نمونه بین‌المللی از کارآفرینان موفق و مدیران برجسته‌ای بود که رویکردی انسانی به صنعت، تولید و عرصه مدیریت داشت و توجه او به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی بعدها به معیاری در این حوزه تبدیل شد. از او که به‌عنوان یکی از معماران ژاپن امروز یاد می‌شود، این جمله را نقل می‌کنند که؛ «شرکت ما انسان می‌سازد، البته کالاهای الکتریکی هم تولید می‌کند». درواقع باور او به جایگاه ارزشمند مسائل انسانی و اولویت یافتن این بحث بر منافع سازمانی بود.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه، پارلمان بخش خصوصی یکی از راهبردهای اصلی خود را ترویج مسئولیت اجتماعی در میان فعالان و بنگاه‌های اقتصادی تعریف کرده، از تلاش‌های مجموعه‌های خیرانه وابسته به اتاق مشهد (جامعه یاوری) و اتاق ایران (جامعه ابرار) به‌عنوان مصداقی در این حوزه یاد کرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha