۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
تمایل ایران و ارمنستان به توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

تمایل ایران و ارمنستان به توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی

احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نمایندگان و مسئولین کشورهای ایران و ارمنستان بر توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی و تقویت ارتباطات دو ملت تاکید داشتند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمود احمدی بیغش در توضیح سفر اخیر هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کشور ارمنستان، گفت: در این سفر که به همراه گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان به کشور ارمنستان داشتیم، با توجه به بحران منطقه قفقاز مقرر شد از طرف کمیسیون امنیت ملی، گروه دوستی پارلمانی را همراهی کنم.

وی با اشاره به دیدارهای متعدد هیات پارلمانی ایران در ارمنستان، افزود: دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران در این سفر انجام گرفت که ماحصل آن تاکید بر افرایش تعاملات دو کشور و رفت و آمدهای بیشتر پارلمانی بود که زمینه ساز ارتباطات و مبادلات تجاری و اقتصادی شود.

احمدی بیغش در ادامه یادآور شد: هیات پارلمانی ایران با رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس ارمنستان  نیز دیدار و گفتگو داشت؛ آنها به گسترش تجارت با ایران علاقه نشان دادند، همچنین اذعان داشتند که ایران می‌تواند جای کشورهای ترکیه و آذربایجان را در مبادلات بگیرد.

تاکید رهبر ارامنه جهان بر تقویت ارتباطات بین دو ملت مسلمان ایران و ارمنی ارمنستان
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در ادامه این سفر هیات پارلمانی ایران با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ارمنستان دیدار داشت، در حاشیه این دیدار همچنین ابراز علاقه کردند که جلسه مجزا درباره بحران های منطقه‌ای داشته باشیم. پس از آن گروه ملاقاتی با گرگین دوم رهبر ارامنه جهان به تعبیری داشت.

وی با بیان اینکه ارامنه دو رهبر در سطح جهان دارند که یکی در کشور لبنان و دیگری در کشور امنستان مستقر هستند، یادآور شد: گرگین دوم در این دیدار از سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به ارمنستان ابراز خرسندی کرد و گفت که این ارتباطات با توجه به بحران‌های منطقه‌ای باید افزایش یابد. گرگین دوم همچنین ابراز علاقمندی و صمیمانه بسیار به مردم و رهبری کرد. استقبالی که مسئولین ارمنی از هیات پارلمانی ایران داشتند را وقتی در کنار رفتار کشورهایی دیگر می‌نگریم که در همان منطقه قفقاز جنوبی هستند، می‌بینیم آنها چطور مسئولین ایران را تحقیر می‌کنند اما مسئولین ایرانی باز هم رغبت نشان می‌دهند که آنها خودشان باید پاسخ دهند.

احمدی بیغش خاطرنشان کرد: در ادامه دیدار گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی با رهبر مذهبی ارامنه، گرگین دوم از تقویت ارتباطات بین دو ملت مسلمان ایران و ارمنی ارمنستان اظهار علاقمندی کرد و گفت که ما علاقمندیم که عمده بازار تجاری ارمنستان در اختیار ایران باشد و جمهوری اسلامی به حفظ مرزها تا جایی که قانون اجازه می دهد، کمک کند.

ارمنی‌ها هیچ مذاکره‌ای برای ایجاد کریدور مرزی با آذربایجان نکردند
وی در ادامه به دیدار با رئیس مجلس ارمنستان اشاره کرد و گفت: وی ضمن احترام عالی به هیات ایرانی علاقمندی خود را به برقراری روابط تجاری در سطح بالا، اعلام کرد و از سوی دیگر گفت که به ساخت کریدور شمال-جنوب تمایل داریم و ایران باید کمک کند که این کار به سرانجام برسد، در ادامه هم مخالفت شدید خود را با کریدور آذربایجان اعلام کرد و گفت که مطالبی که آذری‌ها گاها درباره تمایل ارمنی‌ها برای مذاکره مطرح می‌کنند، کاملا کذب است و ما در ارتباط استقلال کشور و حفظ مرزها و تمامیت مرزی خود هیچ مذاکره ای نداشتیم.

احمدی بیغش با بیان اینکه هیات پارلمانی مجلس در همه دیدارها نظر خود را در مورد آمادگی ارتقاء سطح تجاری اعلام کرد، افزود: نمایندگان همچنین اذعان داشتند که ایران آماده هر نوع کمک به ساخت و عمران ارمنستان است و می‌تواند در سطح عالی عمران و آبادانی بخصوص بخش راه سازی کمک کند، همچنین یادآور شدیم که شرکت‌های بزرگ ایرانی حاضر به نقش آفرینی در ارمنستان هستند.

طرح نگرانی‌های ایران از وضعیت منطقه قفقاز با دبیر شورایعالی امنیت ملی ارمنستان
وی به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ملاقاتی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان داشته است که در این خصوص گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی مقام بعد از نخست وزیر در این کشور است. در دیدار تاکید کردم که جمهوری اسلامی با هر گونه تعرض به مرزها به طورجدی برخورد می‌کند و هیچ تغییری را در مرزها نمی‌پذیرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان نیز یادآور شد که برخی کشورها به دروغ می‌گویند ارامنه حاضر به ایجاد کریدور مرزی هستند در حالی که مرزها خط قرمز ارمنستان بوده و هیچ گاه از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی ادامه داد:  در صورتی که مرز ارمنستان لطمه ببیند، مرز ایران هم آسیبب می‌بیند. ترکیه و آذربایجان تمایل دارند که کریدور مرزی در این منطقه ایجاد شود، متاسفانه رئیس جمهور آذربایجان ارمنستان را تهدید کرده اما این موضوع امنیت ملی ما را به مخاطره می‌اندازد لذا ما نگرانی‌های خود را به دبیر شورایعالی امنیت ملی ارمنستان اعلام کردیم.

ادای احترام به بنای یادبود کُشته شده‌های قتل عام سال ۱۹۱۵ ارمنستان
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: ادای احترام به بنای یادبود کُشته شده‌های قتل عام سال ۱۹۱۵ ارمنستان از دیگر اقداماتی بود که در سفر به این کشور انجام دادیم، تعداد زیادی از ارامنه در اقدامی نسل کشی قتل عام شدند و ما در این سفر به آنها ادای احترام کردیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha