۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان
بازار گزارش می‌دهد؛

فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان

همدان-شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت جدی هستند چراکه اگر این موضوع جدی گرفته نشود همان اتفاقی که برای مهاجرت نخبه‌های دانشگاهی شاهد بودیم برای مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز شاهدخواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تا چند وقت پیش فرار مغزها از کشور به دلایل مختلف یک موضوع پیش‌پاافتاده و از دغدغه‌های مدیران کشور بود اما آنچه این روزها بی از همه توجه‌ها و نظرها را به خود جلب کرده فرار دانش‌بنیان‌ها است.

در توضیح اینکه فرار دانش‌بنیان چیست و به چه شرکت‌هایی دانش‌بنیان گفته می‌شود باید بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که عنصر علم و دانش بخش جدایی‌ناپذیر آن‌ها به‌حساب می‌آید و صرفاً با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‌های علمی و پژوهشی و تکیه‌بر آن‌ها فعالیت می‌کنند.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در تولید محصول و خدمات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یک چرخه کاملاً هماهنگ و متصل‌به‌هم وجود دارد یعنی نخبه‌هایی که علم‌دارند وارد پژوهشکده و شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌شوند که تکنولوژی دارند.

فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان

ترکیب تکنولوژی و علم می‌تواند به تولید محصول و خدمات منجر شود که البته در سال‌های گذشته توانایی استفاده از علم نخبه‌ها را نداشتیم اما اکنون وضعیت متفاوت است.

در حال حاضر شرایط به سمتی حرکت کرده است که می‌توانیم از این علم استفاده و آن را به خدمات و محصول تبدیل کنیم اما حال مشکلی دیگر وجود دارد و آن اینکه بازار مناسب برای فروش محصول و خدمات تولیدی را نداریم

این روزها و در حال حاضر شرایط به سمتی حرکت کرده است که می‌توانیم از این علم استفاده و آن‌ها به خدمات و محصول تبدیل کنیم اما حال مشکلی دیگر وجود دارد و آن اینکه بازار مناسب برای فروش محصول و خدمات تولیدی را نداریم.

شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت کشورهای همسایه رفته‌اند
همان‌طور که عنوان شد در سال‌های گذشته توانایی استفاده از علم نخبه‌ها را نداشتیم اما حالا شرایط به سمتی حرکت کرده که این توانایی را پیداکرده‌ایم اما بازهم نمی‌توانیم علم نخبه‌ها را به خدمات تبدیل کنیم چون شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت کشورهای همسایه رفته‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان درباره فرار دانش‌بنیان‌ها در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: اگر تعداد زیادی نخبه دانشگاهی تربیت کنیم این نخبه‌ها در پژوهشکده‌ها مشغول فعالیت خواهند شد که یا تکنولوژی را به وجود می‌آورند و یا دانش خود را به دیگران منتقل می‌کنند.

فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان

محمدحسین مرادی ادامه داد: اگر تکنولوژی را خوب پرورش دهیم به محصول تبدیل خواهد شد و به‌مراتب محصولات بیشتری خواهیم داشت و زنجیره همه قطر حلقه‌هایش باید یکسان باشد سبب افزایش خروجی می‌شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی خبره دانشگاهی داریم اما متأسفانه جایی برای کار کردن ندارند، گفت: همین موضوع سبب می‌شود تمام علمی که به وجود آوردند ازآنجاکه به بقیه تزریق نشود.

وی بابیان اینکه البته قدری از علم به دست آمده تزریق می‌شود اما نکته آنجا است که ما به‌اندازه کافی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان نداریم که علم‌ها را به فناوری تبدیل کنند، گفت: این موضوع سبب می‌شود شاهد مهاجرت نخبه‌های علمی باشیم.

اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند محصولات تولیدی خود را بفروشند همان اتفاقی که برای مهاجرت نخبه‌های دانشگاهی شاهد بودیم برای مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز شاهد خواهیم بود

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با تأکید بر اینکه اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند محصولات تولیدی خود را بفروشند همان اتفاقی که برای مهاجرت نخبه‌های دانشگاهی شاهد بودیم برای مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز شاهد خواهیم بود، افزود: در حال حاضر هم تعدادی از شرکت‌ها به کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان

وی بابیان اینکه در این خصوص شرکت‌های خود را در ترکیه به ثبت رسانده‌اند، ادامه داد: دلیل این امر آن است که حمایت‌های بهتری در کشور ترکیه شاهد هستند و به‌راحتی به بازار اروپا دسترسی دارند و به‌عنوان یک شرکت ترک مشغول انجام صادرات خدمات و محصولات خود هستند.

حمایت‌هایی که ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر از این شرکت‌ها دارند به‌مراتب روان‌تر از کشور ایران است

مرادی با تأکید بر اینکه حمایت‌هایی که ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر از این شرکت‌ها دارند به‌مراتب روان‌تر از کشور ایران است، در مورد حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این موضوع به قانون‌گذاری‌ها مرتبط است.

وی افزود: حمایت‌هایی از معاونت ریاست جمهوری و یارانه‌های پرداختی از سوی ما برای انجام پروسه رشد شرکت‌ها مدنظر بوده چراکه پارک علم و فناوری یک واسطه به‌حساب می‌آید.

بیکاری متخصصان بدون شغل در حال افزایش است
آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه بیکاری متخصصان بدون شغل در حال افزایش است و تداوم این روند بحرانی جدی است که باید با حمایت از تاسیس و فعالیت شرکت های دانش بنیان مانع این بحران شویم.

البته در این میان شرکت‌هایی ازجمله پتروشیمی هگمتانه که محصولاتی منحصربه‌فرد تولید می‌کند از نخبه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده تا از علم و فنّاوری برای تولید پلیمر و محصولات خاص این شرکت استفاده کنند که این مورد می‌تواند یک نقطه مثبت برای نخبه‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان همدانی باشد.

مشاور عالی مدیرعامل و هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی هگمتانه در همین خصوص عنوان کرد: مالکیت شرکت پتروشیمی هگمتانه بارها به بنده تأکید کرده از دانشجویان دانشگاه بوعلی و دانشگاه‌های معتبر با هزینه شرکت پتروشیمی هگمتانه بورسیه بگیریم.

سید بهزاد دار قیاسی تأکید کرد: شرکت پتروشیمی هگمتانه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند تا روی حوزه‌ای که علاقه‌مند است فعالیت کنند.

فرار مغزها جای خود را به فرار اندیشه‌ها داد| لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان

به‌هرحال رشد هم‌زمان تمامی حلقه‌ها ازجمله نخبه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و توانایی فروش محصولات می‌تواند در پیشرفت کشور نقش قابل‌توجهی داشته باشد و قطعاً هرکدام از حلقه‌ها نیازمند حمایت مسئولان هستند تا از رشد کافی بهره‌مند شوند.

آنچه مسلم است حل شدن مشکلات شرکت های دانش بنیان با توجه به ایجاد اشتغال برای نخبگان دانشگاهی از فرار مغزها جلوگیری خواهد کرد و باید راهی را در پیش گرفت که فردای نه چندان دور حسرت از دست دادن شرکت های دانش بنیانی که می توانستند گره های بسیاری از مشکلات کشور را بازکنند نخوریم.

این مساله چندین برابر بدتر از فرار مغزها است زیرا طی آن شاهد خروج یک تیم موفق و یک نوع ثروت از کشور هستیم بنابراین با حمایت شرکت های دانش بنیان از دل تحقیقات و پژوهش می توانیم برای متخصصان و دانشگاهیان اشتغال تخصصی ایجاد کنیم و از بحرانی که این گروه را تهدید می کند جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha