۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
بسته پیشنهادی می تواند زیان بازار بورس را جبران کند؟
تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

بسته پیشنهادی می تواند زیان بازار بورس را جبران کند؟

عبداللهی تصریح کرد: بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد ایجاد اوراق است. یعنی اوراق اختیار تبعی ایجاد کند یا ابزارهای جدیدی در دست داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: کاویان عبداللهی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار، درباره ده پیشنهاد بسته وزیر اقتصاد برای بهبود وضعیت بورس گفت: کلیات این بسته خوب است ولی ما نباید انتظار داشته باشیم نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومانی که در مورد آن صحبت می کنیم مستقیم برود و در بازار خرید شود. باید بصورت ابزار از آن استفاده شود. یعنی مثل اوراق اختیار تبعی که بیاییم و از این ابزار استفاده کنیم تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اختصاص ۳۰ هزار میلیارد برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت تصریح کرد: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی خیلی خوبی نداریم ولی باز در چنین شرایطی افرادی در بورس سرمایه گذاری کردند و ضرر دیدند. دولت باید از افرادی که ضرر دیدند حمایت کند. همین بسته پیشنهادی می تواند از این افراد بخوبی حمایت کرد. البته اگر به درستی این کار اجرایی شود.

این تحلیلگر اظهار کرد: بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد ایجاد اوراق است. یعنی اوراق اختیار تبعی ایجاد کند یا ابزارهای جدیدی در دست داشته باشد که با این کار یک بخشی از این پول برمی گردد. بعنوان مثال افرادی که  اوراق اختیار می خرند بابت آن هزینه پرداخت می کنند در قبال آن این اختیار را پیدا می کنند که این اوراق را هر وقت تمایل داشتند؛ بفروشند ولی تضمینی در کار نیست روزی که تصمیم برای فروش اوراق داشته باشند آیا آن روز اوراق افزایش قیمت داشته یا خیر!

عبداللهی با اشاره به بند دیگر این بسته درباره انتشار اوراق دولتی در بازار منوط به کنترل جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه افزود: به نظر من، مفهوم این بند این بوده که هرچقدر پول به بازار تزریق شود به اندازه ۵۰ درصد آن می توانیم اوراق منتشر کنیم. یعنی هرچقدر ورود پول به بازار بیشتر باشد اوراقی که می توانیم منتشر کنیم بیشتر است. ولی این نیازمند یک پارامتر ورود پول است که آن را چگونه حساب کنیم.

او در پاسخ به این پرسش، برای ایجاد شفافیت در بندهای بسته پیشنهادی که از سوی وزیر اقتصاد ارائه شد باید چکار کرد؟ گفت: قاعدتا یک فرمولی دارد که ما حساب کنیم و بگوییم ۲هزار میلیارد تومان ورودی پول داشتیم و در قبال آن می خواهیم چند میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم. باید تدابیری برای ورودی این پول ها بیاندیشیم وقتی این اقدام صورت گرفت این شاخص ها قابل اندازه گیری است و یک پلتفرمی در سازمان یا شرکت بورس حتی فرابورس ایجاد کنند و بگویند این پول از اول سال تا الان آنقدر آمده و آنقدر هم اوراق داریم، با توجه به اینکه معاملات اوراقی هم که انجام می شود متولی آن فرابورس است. من فکر می کنم، سایت فرابورس می تواند جای خوبی برای این موضوع باشد.

عبداللهی با اشاره به سقف گاز خوراک معادل قیمت گاز صادراتی حداکثر ۵۰۰۰ تومان  سقف سوخت  صنایع  فولادی معادل ۴۰% خوراک پتروشیمی و حداکثر ۲۰۰۰ تومان در اولین بند بسته پیشنهادی آمده بود؛ اظهار کرد: به نظر می آید نرخ گاز را نرخ خوبی در نظر گرفته اند. در ایران نزدیک ۱۸ درصد منابع گازی جهان را داریم که این عدد کمی نیست. فرمولی که در بودجه ارائه داده بودند، در آن فرمول ۴ هاب گازی را اعلام کرده و گفته بودند با توجه به نرخ این ۴ مورد گاز مصرفی را حساب می کنیم. وقتی موارد را بررسی کردیم ۲تا از این هاب‌ها، هاب‌های به شدت مصرف کننده هستند که هیچ گازی به آن صورت ندارند، قاعدتا شرایط ما با شرایط آن کشور باید فرق داشته باشد و باید نرخی که محاسبه می کنیم؛ نرخ پایین‌تری باشد.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha