۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
پای ثابت بانکها برای دلالی در بازارهای غیرمولد
کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد

پای ثابت بانکها برای دلالی در بازارهای غیرمولد

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: هر جا که دلالی باشد پای شرکت های زیرمجموعه و افراد وابسته به بانکهای بزرگ هم در کار است و اینها هستند که در بازارها حتی بورس دلالی می کنند و مردم متضرر می شوند.

به گزارش بازار، فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه بانک نباید به مثابه یک بنگاه اقتصادی عمل کند گفت: طبق ضوابط بانک مرکزی و اصول اقتصادی، بانک باید به عنوان واسطه پول عمل کند نه اینکه خودش بنگاه داری کرده و صددرصد تسهیلات را نیز به بنگاه های زیرمجموعه اختصاص دهد.

وی با تصریح بر اینکه اجرای قانون در کشور ما احترام و جایگاهی ندارد افزود: بانکها از سال ۹۴ مکلف شدند که طی سه سال، بنگاه داری خود را در حوزه املاک و مستغلات و حوزه سهام های شرکت های زیرمجموعه را کاهش داده و آن ها را واگذار کنند اما عملاً به خاطر ضعف بانک مرکزی این قانون اجرایی نشد.

کارشناس اقتصاد مسکن با تأکید بر اینکه مجلس بحث نظارت بر بانک مرکزی و اجرای قوانین را جدی تر دنبال کند گفت: یکی از علل اصلی تورم در کشور فعالیت سوداگرانه بانکها در حوزه مسکن و ارز و خودرو و سکه است.

ایلاتی ادامه داد: هر جا که دلالی باشد پای شرکت های زیرمجموعه و افراد وابسته به بانکهای بزرگ هم در کار است و اینها هستند که در بازارها حتی بورس دلالی می کنند و مردم متضرر می شوند.

وی استقلال بانک مرکزی و ادغام و محدودکردن بانکهای خصوصی را ضروری دانست و گفت: تا وقتی که رئیس بانک مرکزی بانکدار خصوصی باشد قطعاً این شخص نمی تواند نظارتی بر بانکهای خصوصی داشته باشد چراکه بالاخره زدوبندهایی در کار است.

ایلاتی بر این باور است که اگر نظام اعتباری کشور به درستی هدایت شود نه تنها بخش مسکن بلکه کل بخش تولید در کشور منتفع خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه ۲۰ درصد تسهیلات باید به بخش مسکن اختصاص داده شود افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد این تسهیلات در حوزه های غیرتولیدی سرمایه گذاری می شود.

وی ناترازی زمان پرداخت اقساط خانوار را به عنوان یکی از چالش های بخش مسکن عنوان کرد و گفت: متاسفانه خانوارها امکان بازپرداخت اقساط مسکن را ندارند و اعدادی هم که اخیراً اعلام شده در حد ۶ تا ۷ میلیون عملاً از عهده خیلی از اقشار مردم خارج است.

کارشناس اقتصاد مسکن، راه اندازی یک نظام اطلاعاتی جامع و کامل در بازار مسکن را ضروری دانست و گفت: متاسفانه هنوز آمار درستی از وضعیت مسکن در کشور نداریم و زیرساخت های اطلاعاتی در کشورمان مشکل دارد.

ایلاتی با انتقاد از اینکه سامانه ملی املاک و اسکان وضعیت مشخصی ندارد گفت: قبل از اینکه وارد حوزه تولید مسکن شویم باید این سامانه را به طور کامل به بهره برداری برسانیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha