۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
تداوم پروژه‌های راهسازی و ساختمانی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی
گفت وگوی بازار با دو معاون وزیر راه و شهرسازی

تداوم پروژه‌های راهسازی و ساختمانی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی از تداوم فعالیت‌های عمرانی در بخش های راهسازی و همچنین ساختمانی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داده‌اند.

بازار- اسفندماه سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا مشکلات متعددی برای بسیاری از واحدهای تولیدی، شرکت‌های راهسازی، شرکت‌های ساختمانی و نیروهای شاغل در طرح‌های عمرانی پیش آمد که این معضلات همچنان و با گذشت ۱۷ روز از فروردین، ادامه دارد. ضرورت قرنطینه برای تمامی مردم در ایام نوروز و بعد از آن و ایجاد ترس همگانی از گسترش و شیوع این ویروس در صورت تجمع نیروی انسانی شاغل در واحدهای تولیدی، کارگاه‌های ساختمانی و کارگاه‌های راهسازی، شرایط بغرنجی را برای شاغلان فعال در این بخش ها ایجاد کرد. در عین حال،ضرورت تداوم بخشی از فعالیت‌های عمرانی و توسعه ای برای آینده کشور، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که مسئولان را به دنبال یافتن راهکاری برای ادامه کار و فعالیت ترغیب کرده است.

به تازگی انجمن های راهسازی در نامه‌ای به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواستار تعلیق پروژه‌های راهسازی تا حل بحران کرونا بودند که این درخواست با بررسی‌های بعمل آمده در ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارتخانه راه و شهرسازی مورد موافقت قرار نگرفت. گفته می‌شود، با پایان تعطیلات نوروز ۹۹ تمامی شرکت های راهسازی  و همچنین ساختمانی باید فعالیت خود را البته با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات ایمنی بهداشتی ادامه دهند.

در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به خبرنگار بازار، گفته است: ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص این گونه موارد تصمیم می گیرد و ما نیز در این خصوص تابع تصمیمات ستاد هستیم.

 آخرین بررسی های ستاد چیست؟ 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، فاصله کارگاه های راهسازی را از یکدیگر فاصله مناسبی می‌داند و می‌افزاید: عمدتا کارگاه های راهسازی از هم فاصله مناسبی دارند که می توان با اتخاذ تمهیداتی، ضمن رعایت ایمنی و نکات بهداشتی، با فاصله گذاری اجتماعی، پروژه ها را دنبال کرد.

خادمی توقف فعالیت کارگاه‌های راهسازی و سایر فعالیت های عمرانی را به صلاح ندانسته و تاکید می‌کند: ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز تصمیمی مبنی بر تعویق و تعطیلی عملیات راهسازی را اعلام نکرده است. طبق آخرین بررسی‌های این ستاد اعلام کرده است تا با فاصله‌گذاری اجتماعی، عملیات راهسازی به کار خود ادامه دهند که شرکت ساخت نیز با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت های خود را ادامه می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه تعلیق شرکت‌های راهسازی به معنای تعطیلی پروژه‌های راهسازی تا اطلاع ثانوی است که هزینه انجام نشدن پروژه‌ها نیز توسط دولت باید پرداخت شود، می‌افزاید: در خصوص تعطیلی پروژه‌های راهسازی و عمرانی که پروژه‌های مربوط به داخل و حتی خارج از کشور است، سازمان برنامه و بودجه باید اظهارنظر کند.

خادمی تصریح می‌کند: فعالیت شرکت‌های راهسازی به نوعی فعالیت تولیدی محسوب می‌شود که  به نظر می‌آید با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات ایمنی و بهداشتی، ادامه کار ممکن است.  

وی بر یکپارچگی تصمیمات برای ادامه فعالیت های عمرانی و راهسازی و سایر فعالیت های توسعه‌ای تاکید کرد.

از دیگر پروژه‌های فعال در سطح شهرها و استان‌های مختلف انجام پروژه‌های ساختمانی است. در همین ارتباط، خبرنگار خبرگزای بازار، نظر مهندس محمدجعفر علیزاده را در خصوص چگونگی روند فعالیت ساخت ساختمان های دولتی و به ویژه بیمارستان ها جویا شد.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفتگو با بازار در خصوص فعالیت سازمان مجری در ساخت بیمارستان‌ها و سایر ساختمان های دولتی در شرایط بحران کرونا و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، می گوید: کلیه پروژه های ساختمانی که تحت مسئولیت سازمان مجری احداث می شوند از جمله ندامتگاه ها، بیمارستان ها از پنجم فروردین فعال شده اند. البته فعالیت کارکنان در این بخش ها با حداقل نیروی انسانی در حال انجام است که بخشی از این حداقل ها به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بخش دیگر به دلیل عدم امکان تردد نیروهای فنی از شهری به شهری دیگر است.

تلاش خواهیم کرد تا تاخیر و رکودی که دردوران کرونا بخشی از پروژه های ساختمانی دولتی را درگیر و با تاخیر مواجه کرد با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و کار پیوسته و در عین حال ایمن از نظر سلامت کارکنان، جبران کنیم

مشکل نیروهای غیر بومی 

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بخشی از کارگران فنی و نیروهای ماهر الزاما از همان شهر تامین نمی‌شوند بلکه از سایر شهرها در محل انجام پروژه های ساختمانی حاضر می‌شوند، می‌افزاید: برخی از اکیپ‌های اجرایی و برخی از اکیپ‌های تخصصی از شهرهای دیگر در پروژه‌های سازمان مجری دعوت به کار شده‌اند که انتقال این قبیل از نیروها به محل کار در زمان قرنطینه شهرها و ممنوعیت تردد شهروندان یک شهر از شهر خود به سایر شهرها، به مشکل برخورد کرد.

علیزاده بر رعایت ایمنی و سلامت کارگران فنی و نیروهای متخصص شاغل در بخش های مختلف پروژه های سازمان مجری تاکید کرده و می گوید: پروژه های سازمان فعال هستند. اما تعداد نیروها به دلیل پیش بینی شرایط و تامین سلامت کاهش یافته است. هم اکنون نیروها روزانه در محل کار از نظر سلامتی شخصی و عمومی چک می شوند و همچنین تدابیر لازم برای ضدعفونی کردن و گندزدایی محل پروژه ها انجام می شود.

وی در عین حال ضرورت کاهش تجمع کارگران را در خوابگاه های کارگری از دیگر الزامات برشمرده و گفته است: تلاش خواهیم کرد تا تاخیر و رکودی که دردوران کرونا بخشی از پروژه های ساختمانی دولتی را درگیر و با تاخیر مواجه کرد با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و کار پیوسته و در عین حال ایمن از نظر سلامت کارکنان، جبران کنیم.

کد خبر: ۱۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      سلام،کدوم فاصله گذاری اجتماعیو میشه تو پروژه عمرانی رعایت کرد لطفا یکیشو(بدون هماهنگی قبلی)نشون بدین، هیچگونه لوازم محافظتی دراختیار پرسنل قرار نمیدن کلمه پروتکل فقط شعاری بیش نیست. کجاست نهادنظارتیتون؟ چرا دوربین ها تو کارگاه ها کورشدن تاکنون به چند پروژه سرزده بازرس فرستادین؟