۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
دامدار گرفتار هزارتوی وزارت جهادکشاورزی است
رییس شورای تامین دام در گفتگو با بازار:

دامدار گرفتار هزارتوی وزارت جهادکشاورزی است

پوریان رییس شورای تامین دام گفت: دامدار باید بتواند مثل سال ۹۲ یا ۹۳ به راحتی محصولات خود را صادر کند. با توجه به اقداماتی که انجام می دهیم تولید را دچار سردرگمی و بحران می کنیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام زنده، در گفتگو با بازار، درباره معافیت ۵ درصد تولیدکنندگان از مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه ۱۴۰۱ یک بودجه کاملا انقباضی است خصوصا در بخش تولید دام و صادرات. بودجه ۱۴۰۰ برای صادرات دام سبک و دام سنگین عوارض تعریف کرده است. این موضوع باید به شورای اقتصاد برود نه اینکه در بودجه بیاید و بعد به مجلس برود و بعد تبدیل به قانون شود متاسفانه موضوع از ابتدا مشکل دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین، تعریف چنین معافیت مالیاتی تولید را نابود می کند. شما ببینید برای صادرات یک کیلوگرم گوشتی که قرار است در بخش سبک صادر شود تقریبا تعریفی که برای آن کرده‌اند ۵۳ هزار تومان است یعنی حدود ۲دلار. بنابراین، این کار سبب می شود که نتوانید صادر کنید، چون این عوارض، عوارض بالایی  بشمار میاید. بودجه ۱۴۰۱ اساسا اشتباه است. شما بخواهید تولید را تعریف کنید باید تولید را  در بازار و فضای بازرگانی تعریف کنید. کسی که تصمیم به سرمایه گذاری دارد ابتدا نگاه می کند، در بازار داخلی و در صادرات چه سودی برای او دارد. به نظر من، حتی اگر معافیت مالیاتی در این خصوص صورت گیرد فکر نمی کنم  با هزینه‌ای که الان تولید دارد، بتوان کاری کرد.

تنها خدمتی که می شود به تولید کرد این است که در ابتدا حمایت خوبی از تولید شود و ثانیا جهت برگشت سرمایه و برگشت سود و جلوگیری از ضرر و زیان دامدار یا تولید کننده، اجازه دهیم آنها به راحتی خودشان صادرات انجام دهند

رییس شورای تامین دام براین باور است: با توجه به چنین شرایطی که در اقتصاد داریم، ۵ درصد معافیت مالیات اصلا تاثیری ندارد به دلیل اینکه باید به صورت ساختاری عمل کرد. در حال حاضر میزان مالیاتی که از بخش دام به انواع مختلف می گیرند، مگر در آن معافیت مالیات نباید باشد؟ ولی مالیات را به انواع مختلف می گیرند. بنابراین، با این کار ما نمی توانیم خدمتی به تولید کنیم، تنها خدمتی که می شود به تولید کرد این است که در ابتدا حمایت خوبی از تولید شود و ثانیا جهت برگشت سرمایه و برگشت سود و جلوگیری از ضرر و زیان دامدار یا تولید کننده، اجازه دهیم آنها به راحتی خودشان صادرات انجام دهند.

او اظهار کرد: قرار بر این بود از تولید حمایت کنیم، در حال حاضر صادراتی که وزارتخانه برای دام سبک و سنگین در پیش گرفته است مگر سیاست حمایتی نیست؟ اما این وزارت خانه آنقدر برای آن چهارچوب تعریف کرده است که آن را مانند «هزارتو» کرده  به طوری که دامدار در این میان نقطه آخر می ماند. یعنی وزارتخانه خیلی‌ها را جلو آورده و دامدار را خانه آخر گذاشته است. ما باید اجازه دهیم دامدار بتواند از سرمایه و آورده‌اش و از چیزی که برای آن زحمت کشیده، نتیجه گیری کند.

پوریان ادامه داد: ما با تعریف نماینده‌های مختلف از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد یا غیر جهاد و تشکل‌های مختلف عملا این اجازه را از دامدار گرفته‌ایم. دامدار باید بتواند مثل سال ۹۲ یا سال ۹۳ به راحتی محصولات خود را صادر کند و هم در بخش بازار داخل عرضه کند. با توجه به اقداماتی که انجام می دهیم آن هم به اسم حمایت از تولید علنا تولید را دچار سردرگمی و بحران می کنیم. در همین بودجه عملا در بخش دام برای عوارض صادراتی آن در هر کیلوگرم برای دام سبک ۵۳ تومان و برای دام سنگین ۶۱ تومان تعریف کرده است که این کاملا غیر منطقی است و اصلا با واقعیت جور نیست.  

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به شیوع کرونا خیلی از تولیدکنندگان لطمه زیادی دیدند در همین باره نیز دولت وعده هایی را عنوان کرد آیا وعده ها عملیاتی شده است؛ گفت: تا به امروز وعده ها عملیاتی نشده است و حتی  ۵ درصد معافیت مالیاتی که در بودجه ۱۴۰۰ نیز آمده بود فعلا عملیاتی نشده است. باید صبر کنیم ببنیم اتفاق می افتد؟ البته درد دامداران در بخش تولید فقط کووید ۱۹نبود که صنعت دام پروری کشور زمین گیر شد بلکه خشکسالی نیز اثر گذار بود.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha