۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
فعلا بتازان دولت

فعلا بتازان دولت

دولت در نبود قوه مقننه و نظارت های جدی آن فعلا ترکتازی می کند و هرآنچه که می خواد از آزمون و خطا گرفته تا یک چکش به نعل و یکی به میخ پیش می راند.این موضوع یادداشت حجت پیری برای خبرگزاری بازار است که در ادامه می آید.

حجت پیری- مدتی است مجلس شورای اسلامی در تعطیلی به سر برده و قوه مجریه بدون هیچ ناظری ترکتاز میدان شده است. هر چند که پیشتر نیز کارشناسان و حتی خود نمایندگان اذعان می کردند که ضعیف ترین دوره مجلس به لحاظ نظارت و کنترل بر دولت را داشتیم.

حال در این شرایط بحرانی و پیچیده که نه فقط در بعد نظارتی که از بعد همفکری هم کشور به نخبگان پارلمانی خود نیاز دارد و در تمامی کشورها ارکان مهم تصمیم سازی، نظارت و اجر پای کار هستند، قوه در راس امور تعطیل بوده و دولت بدون ملاحظه ای می تازاند و هیچ کس نیست از آن استنطاق کند چرا در این شرایط کرونایی با دستوری به یک باره تعطیل می کند و چرا بدون توجه به سخنان کارشناسان اهل فن و حتی خود دولتیان حافظ سلامت دستور به بازگشایی می دهد.

الان در این شرایط، کشور نیاز به مجلسی دارد که از دولت سوال کند که آیا دولت و مشخصا صنعت و معدن و تجارت در زمینه کنترل بازار شب عید، در پی وعده های مکرر چقدر موفقیت داشت که الان بازگشایی مراکز تولیدی و تجاری به تنظیم پروتکل و اعلام آن موکول کرده است و آیا همین دستگاهی که در زمینه کنترل بازار توفیقی نداشته، ضامن اجرای پروتکل ها خواهد بود؟

در این حال و اوضاع خبر هایی از برخی نمایندگان می رسد که طرح های دو فوریتی و سه فوریتی برای موضوعات کشوری ارائه شده تا مجلس هم در روند تصمیم سازی برای مقابله با کرونا نقش آفرینی کند ولی به نظر نمی رسد که این مجلس ضعیف و نحیف نای حرکتی تا پایان دوره خود یعنی خرداد ماه داشته باشد چرا که تعدادی از نمایندگان منجمله رئیس مجلس گرفتار بیماری شده و باید در قرنطینه باشند. بعد از آن نیز در دوره نقاهت بیماری بوده و طبیعتا حضور در صحن علنی مجلس نخواهند داشت. اگر هم در این ۵۰ روز مانده عمر مجلس بخواهند حرکتی شکل دهند بعید به نظر می رسد که نتیجه بخش باشد.

حال اغلب دلسوزان در انتظار سپری شدن این دوره و آغاز به فعالیت نیرو های جدید در مجلس آینده هستند تا شاید آنها با انرژی مضاعف و در عین حال همسو نبودن با دولت نظارت و تصمیم سازی کنند تا کمی این تک محور شدن دولت را کنترل کرده و به واقع وزرای ناکارآمد را به چالش بکشند.

بسیاری بر این باورند که یک سال و اندی پایان دولت شاهد فضای جدی کاری به لحاظ تازه نفس بودن مجلس و امید به همسو نبودن مجلس با دولت خواهیم بود و شاید این روزها را روزهای پایانی خوشی و ترکتازی های دولت دانست ولی تا آن روز باید گفت فعلا بتازان دولت.

کد خبر: ۱۲٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha