۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
طنازی مروارید خزر در سفره خارجی‌ها| خاویار مازندران به کجا می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

طنازی مروارید خزر در سفره خارجی‌ها| خاویار مازندران به کجا می‌رود

ساری- مازندران از قطب های تولید خاویار در ایران به شمار می رود و محصولات تولیدی آن به بازارهای زیادی در جهان راه یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: راه اندازی استخرهای تخصصی و پرورشی و تولید ماهی در شرایط طبیعی و سالم سبب شده تا طی سال‌های اخیر روند تولید ماهیان خاویاری در استان مازندران به رغم ممنوعیت صید ماهیان خزری، شتاب بیشتری گیرد.

از سوی دیگر سورت بندی خاویار مازندران حکایت از کیفیت عالی آن بوده و این گونه‌ها را در سبد صادراتی ایران قرار داده است. در حال حاضر صادرات خاویار پرورشی بدون مانع بوده و شرکت‌های زیادی در این حوزه به صورت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت می‌کنند.

طی دهه‌های اخیر صید غیرمجاز و برداشت‌های بی رویه نسل گونه‌های ماهیان خزری را به شماره انداخت و این عامل سبب شد تا صید ماهیان خاویاری پنج سال ممنوع شود و ممنوعیت صید از دریا، پرورش ماهیان خاویاری در ساحل و آب‌های استان را گسترش داده است.

در حال حاضر محصولات خاویاری مازندران به کشورهایی نظیر امارات، ژاپن، انگلیس، هنگ کنگ، سنگاپور و سوئیس و غیره صادر می‌شود و برند خاویار ایرانی در جهان شهره است.

خاویار مازندران و خزر بی نظیر است
یک فعال حوزه شیلاتی و آبزی پروری با اشاره به اهمیت خاویار خزر و مازندران گفت: در حال حاضر خاویارهای مختلفی تولید و روان بازارها می‌شود اما خاویار تولیدشده در شهرهای شمالی و مازندران در ایران و جهان بی نظیر است.

طنازی مروارید خزر در سفره خارجی‌ها| خاویار مازندران به کجا می‌رود

محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشورهای مختلف از جمله انگلیس، بلژیک، امارات، چین و غیره تولیدکننده خاویار هستند، افزود: کیفیت خاویار تولیدی ایران در شمال و خزر سبب شده تا برند خاویار ایران در جهان شهره باشد و مشتریان زیادی دارد.

وی با اظهار اینکه خاویار ازون برون و بلوگا در شهرهای مختلف استان مازندران رونق خوبی دارد، گفت: در حال حاضر خاویار منطقه به بازارهای اروپایی و آسیای شرقی صادر می‌شود.

وی ارزش اقتصادی خاویار را بیشتر از چندین بشکه نفت دانست و با اشاره به بروز موانع در فرایند صادرات خواستار تلاش مسئولان برای حل این موانع شد.

ممنوعیت صید خاویار در دریای خزر از سال ۲۰۱۰ تاکنون سبب شده تا سرمایه گذاری برای پرورش ماهیان خاویاری در مازندران افزایش یابد و در حال حاضر نیز متقاضیان جدید برای سرمایه گذاری شناسایی شده است

ممنوعیت صید خاویار در دریای خزر از سال ۲۰۱۰ تاکنون سبب شده تا سرمایه گذاری برای پرورش ماهیان خاویاری در مازندران افزایش یابد و در حال حاضر نیز متقاضیان جدید برای سرمایه گذاری شناسایی شده است.

محمد عباس زاده معاون شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری را در استان دو هزار تن و ماهیان خاویاری را پنج هزار تن در سال قبل ذکر کرد و گفت: اکنون تولید خاویار در انحصار استان‌های شمالی از جمله مازندران قرار دارد.

وی رتبه مازندران را در تولید گوشت و خاویار برتر ذکر کرد و گفت: سرمایه گذاران جدیدی برای پرورش ماهیان خاویاری در استان شناسایی شده است.

وی عمده بازارهای محصولات خاویاری را شامل کشورهای حاشیه خزر، انگلیس، چین، کشورهای اروپایی و عربی ذکر کرد.

محمدزاده با اظهار اینکه برای توسعه واحدهای فرآوری محصولات شیلاتی در استان مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود، گفت: پرداخت تسهیلات و اعتبارات از جمله حمایت‌ها است.

شناسایی بازارهای جدید صادراتی
به رغم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در صنعت شیلات و تولید ماهیان خاویاری، همچنان سهم مازندران از بازارهای جهانی اندک و پایین است و ایجاد موانع صادراتی از جمله دلایل آن به شمار می‌رود. حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار با اظهار اینکه خاویارهای پرورشی به کشورهای امارات، سنگاپور، سوئیس و هنگ کنگ ارسال و صادر می‌شود، گفت: ژاپن و انگلیس دیگر مقصد صادرات خاویار پرورشی استان است.

طنازی مروارید خزر در سفره خارجی‌ها| خاویار مازندران به کجا می‌رود

وی با بیان اینکه بازار جدیدی در ارمنستان برای خاویار پرورشی استان باز کردیم، گفت: قزل آلا هم به این بازار ارسال می‌شود.

وی با عنوان اینکه خوراک آبزیان به ارمنستان، آذربایجان و تاجیکستان صادر می‌شود، گفت: متأسفانه بیشتر از ۳۰۰ تن نتوانستیم به کشورهای حاشیه گونه‌های خاص گرم آبی را صادر کنیم.

اسحاقی به شناسایی بازار جدید در کشور آذربایجان برای محصولات شیلاتی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با شناسایی بازارهای جدید در کشورهای همسایه بتوانیم محصولات فرآوری شده و شیلاتی را به این مناطق صادر کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران به کاهش صادرات محصولات شیلاتی اشاره کرد و گفت: به رغم کاهش مجموع صادرات محصولات شیلاتی، صادرات خاویار پرورشی در سال جاری با رشد روبه رو شده است.

تولید محصولات شیلاتی با کیفیت و صادرات محور از سیاست‌های اصلی در مازندران است اما در کنار آن رفع موانع فراروی صادرات باید در دستور سیاست گذاران قرار گیرد. وجود ظرفیت‌های مهم شیلاتی از جمله بزرگترین پروژه تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در چپکرود جویار به مساحت ۷۰ هزار مترمربع و ظرفیت بسته بندی ۱۰۰ تن خاویار، پنچ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۵ هزار تن قزل آلا می‌تواند نام مروارید سیاه خزر را در جهان صدرنشین کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      1 0
      ما که نمیدونیم خاویار چی هست تو عمرمون یه بار هم نخوردیم نمیدونیم‌چه مزه ای دلره. به لطف گرانی ها دیگه ماهی هم نمیخوریم
    • ک.م IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      صیادان مازندرانی و گیلانی تور در آب می اندازند.اما اونهمه ماهیگران زحمتکش که وقتی تور از دریای گیلان و مازندان از آب بیرون می کشند،ماهی وجود نداره بجز ده تا و گاهی تور خالی از ماهی است.چرا و به چه دلیل؟لطفا پیگیری شود.