۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
درخواست دوباره تعویق نسخه الکترونیک با وجود مخالفت قبلی رئیس جمهور

درخواست دوباره تعویق نسخه الکترونیک با وجود مخالفت قبلی رئیس جمهور

با وجود اینکه رئیس جمهور پیشتر با استمهال وزارت بهداشت مبنی بر تعویق اجرای نسخه الکترونیک سلامت مخالفت کرده بود، نماینده وزیر بهداشت از طراحی لایحه دوفوریتی برای تعویق اجرای نسخه الکترونیک خبر داد.

به گزارش بازار، نماینده وزارت بهداشت درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی و در پاسخ به این سوال که طبق گزارش‌ها هنوز مشکلات اجرایی در این خصوص وجود دارد، برای رفع این مشکلات چه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: این طرح بزرگ ملی با توجه به موانع و مشکلات و مقاومت‌هایی که در کشور وجود داشته در سراسر کشور در حال اجراست مخصوصا استان‌ها و شهرستان‌های که قید کلانشهرها را دارند تقریبا بالای ۸۰ درصد به طور موفق در حال اجرا به صورت تمام الکترونیک است. کلانشهرهایی مثل تهران که گزارش‌ها عمدتاً از آنجا تهیه می‌شود آن‌ها زیر ۴۵ تا ۵۰ درصد هستند.

ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین در پاسخ به این سوال که مگر الزام نبود این طرح از (اول دی) شروع شودگفت: بله، الزام قانونی برای این موسسات و مراکز است که اینکار را انجام دهند، ولی آن سهمی که مربوط به وزارت بهداشت و بیمه سلامت و بیمه‌ها بوده آن زیر ساخت‌های نرم افزاری و پنل‌ها و سامانه‌ها فراهم شده و به کرات هم در اختیار سازمان‌های مربوطه و موسسات، مطب ها، بیمارستان‌ها قرار گرفته است، ولی متاسفانه به علل مختلف این کار به طور کامل در خیلی از مراکز مخصوصاً در مراکز شلوغ دانشگاهی، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها هنوز به طور کامل انجام نشده است.

نماینده وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که شما ۱۸ ماه برای اجرای این طرح و تکمیل زیرساخت هایش فرصت داشتید گفت: زیرساخت‌هایی که ما لازم بود فراهم کنیم همه آن زیرساخت‌ها را فراهم کرده ایم. سامانه اختلاف سنجی، سامانه‌های نسخه نویسی، نسخه پیچی همه این‌ها آماده و در اختیار قرار گرفته است. هر چند ما اعتقاد داریم که صد در صد این نسخ نباید به صورت الکترونیک باشد یک درصدی ۵، ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد در یک مقطع زمانی باید به خاطر زیر ساخت‌ها، قطعی برق، اینترنتی و مشکلات دیگری که وجود دارد باید به صورت کاغذی هم باشد، ولی عمده نسخ الکترونیک باشد.

ناصحی افزود:من الان شهر قم هستم و خوشبختانه ۹۳ درصد بخش خصوصی و دولتی زیر بار نسخه الکترونیکی رفته اند و نسخه الکترونیک می‌نویسند.

وی گفت: این مشکلی که در کلانشهری مثل تهران است ان شاءالله باید چاره اندیشی شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران باید پاسخگو باشند. باید زیر ساخت‌ها در حوزه بیمارستان‌های دولتی که شاید هنوز فراهم نشده باشد و مشکلاتی وجود داشته باشد به خاطر بیماری کرونا و شلوغی کلینیک‌ها این زیر ساخت‌ها باید فراهم شود. بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی هم با مردم در حال همراهی هستند و اگر نسخی در این چند روزه ارسال شود درصد محدودی به صورت کاغذی که مشکلی برای مردم پیش نیاید قبول می‌کنند و عمده نگاه ما این است پیشنهادی که توسط وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات شده است تا ما بتوانیم حداکثر ۲۰ درصد از نسخ را در یک بازه زمانی تا پایان سال قبول کنیم که البته اگر قانونگذار این را تایید کند، ولی اگر تایید نشد همه نسخ باید الکترونیکی بود.

ناصحی در مورد این سوال که آیا نسخه نویسی الکترونیک هزینه اضافی برای بیماران بخصوص در مطب‌ها دارد گفت:هزینه اضافی برای بیماران به هیچ وجه ندارد. یک طرح ۴ هزار تومانی برای داروخانه‌ها داشت که آن هم از اول آذر برداشته شد. هیچ هزینه اضافی نباید به بیمار تحمیل شود چه در مراکز درمانی دولتی و چه خصوصی.

وی درباره اینکه به لحاظ قانونی نسخه نویسی الکترونیکی باید اجرایی شود و اگر قرار است بخشی از آن به عقب بیافتد باید مسیر قانونی از مجلس پیگیری بشود آیا اقدامی در این باره صورت گرفته است، گفت: بله، اقدام هماهنگی از طرف وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات هم شده و لایحه دو فوریتی هم تنظیم شده است که ان شاءالله تقدیم مجلس می‌شود که این هماهنگی‌های لازم در حال انجام است و باتوجه به توافق اولیه این مطرح بشود و از قانونگذار هم تقاضا داریم که برای سهولت کار و عدم اشکال در خدمت رسانی به مردم این درصد تا پایان سال را اجازه بدهند تا ما بتوانیم با هماهنگی که هست پرداختی هایمان را به صورت قانونی برای مراکز انجام بدهیم.

با وجود اذعان مسئولان به فراهم بودن زیرساخت‌های اجرای نسخه الکترونیک سلامت، همچنان شاهد برخی اظهارات مسئولان وزارت بهداشت درخصوص تعویق اجرای بخشی از نسخه الکترونیک هستیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha