۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
خروجی بودجه ۱۴۰۱ در استان همدان باید ارتقای اشتغال و سرمایه گذاری باشد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

خروجی بودجه ۱۴۰۱ در استان همدان باید ارتقای اشتغال و سرمایه گذاری باشد

همدان - رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه خروجی بودجه ۱۴۰۱ باید ارتقای سرمایه گذاری و اشتغال باشد، اظهار کرد: استان همدان نیز باید در این مسیر گام بردارد.

به گزارش خبرنگار بازار، حمیدرضا حاجی بابایی ظهر پنج شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان که با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس، استاندار همدان و معاونین وی و هم چنین مدیران کل استان همدان برگزار شد؛ خطاب به استاندار با بیان اینکه پیگیری بودجه را به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار در استان برگزار کنید، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان پول نقد داشتیم که در صندوقی قرار گرفته بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برخی استان‌ها از آن بسیار برداشت کردند، افزود: اما در استان همدان تنها شهرداری، آبفا و علوم پزشکی موفق به برداشت از آن شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: بودجه استان همدان در حوزه عمرانی بالغ بر ۱۲۰۰میلیارد تومان است که اگر ۴۰۰ میلیارد تومان آن هم تحقق پیدا کند، خوب است.

بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که ۷۰ هزارمیلیاردتومان آن استانی است

حاجی‌بابایی به رتبه نوزدهم همدان در بودجه اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که ۷۰ هزارمیلیاردتومان آن استانی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه‌ها بر اساس محرومیت، نفت خیز بودن، نرخ جمعیتی و بیکاری توزیع می شود که همدان شامل آن‌ها نشده است.

وی با تاکید بر اینکه خروجی بودجه ۱۴۰۱ قرار است ارتقای سرمایه گذاری و اشتغال باشد، اظهار کرد: استان همدان نیز باید در این مسیر گام بردارد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه اصلاح بانکداری به سمت اشتغال و سرمایه گذاری را هم باید در پیش گرفت، گفت: باید فضای کسب و کار استان همدان مناسب شود.

وی ادامه داد: قرار است دولت از بانک مرکزی قرض نکند،  از سویی محیط کسب و کار و شرکت‌های دانش بنیان ما وارد کار شوند و بهره وری را بالا ببریم.

خروجی بودجه ۱۴۰۱ در استان همدان باید ارتقای اشتغال و سرمایه گذاری باشد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استان همدان به عنوان‌ های تک اضافه شده بدین سان باید نگاهی ویژه به این موضوع داشت و کمیته ای منسجم با حضور سرمایه گذاران، اساتید دانشگاه و مدیران اقتصادی استان تشکیل شود تا این موضوع مدیریت شود.

متناسب با ظرفیت بانک‌ها از آن‌ها مطالبه کرد
حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه باید متناسب با ظرفیت بانک‌ها از آن‌ها مطالبه کرد، خاطرنشان کرد: موضوع ایجاد مسکن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با این روند نه تنها خانه دار کردن مردم در پیش گرفته می‌شود بلکه شغل هم ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بانک‌ها نیز با این روند، رونق پیدا میکنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: برای حمل و نقل نیز در لایحه بودجه، توجه‌های ویژه ای صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از رقم بودجه بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، ۲.۷ درصد آن بودجه استانی است.

وی از استاندار همدان خواست مسئولین مربوطه در استان گزارش‌ها را مناسب ارایه دهند و اظهار کرد: آمارهای استان همدان باید درست ارائه شود.

باید نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ اشتغال و بیکاری و سایر آمارهایمان درست و دقیق ارائه شود تا بتوان بودجه مناسبی را برای استان گرفت

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آمار اشتغال استان گویا با نیویورک برابری می‌کند، گلایه کرد: باید نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ اشتغال و بیکاری و سایر آمارهایمان درست و دقیق ارائه شود تا بتوان بودجه مناسبی را برای استان گرفت.

وی بابیان اینکه اگر نخواهیم در زمینه اشتغال در کشور اول شویم، چه کسی را باید ببینیم؟ گفت: با این آمارهایمان به مشکل بر می خوریم.

وی با بیان اینکه ما برای بودجه اسیر این آمارها هستیم، اضافه کرد: باید ظرفیت تبصره‌های موجود در بودجه را نیز مدنظر قرار داد در حالی که در استان وقتمان را صرف کمتر از پنج درصد بودجه می کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این وضعیت نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی در استان دارد، اضافه کرد: نباید وارد حاشیه شد، وظیفه ما حفظ نظام است و باید در این مسیر شغل ایجاد کنیم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بیمارستان هزار تختخوابی همدان در لایحه بودجه در تبصره یک و مشارکت دیده شده است، افزود: در این مسیر بانک‌ها می توانند وارد کار شوند و مشارکت داشته باشند.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه خط انتقال اتیلن از غرب کشور می گذرد که همدان یکی از ۱۵ شهر درگیر در این راستا است، گفت: توجه به این موضوع به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ همدان باید در دستور کار باشد، از سویی، بحث برقی کردن راه آهن تهران، همدان و سنندج نیز مدنظر است.

خروجی بودجه ۱۴۰۱ در استان همدان باید ارتقای اشتغال و سرمایه گذاری باشد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در شهرستان کبودراهنگ علیرغم همه محرومیت‌ها در بودجه کل اعتبارات ما اندازه یک پروژه شهرستان ملایر هم نیست، گفت: اسمی از شهرستان بهار در پروژه‌ها دیده نمی شود.

فتح الله توسلی ادامه داد: اگر اینها را جز استان همدان می دانید باید نگاه در توزیع امکانات عادلانه باشد.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح را در کبودراهنگ سال ۱۳۷۰ ساختند، ۱۵ فروچاله در منطقه ما ایجاد کرده اما آیا مردم ما مقصر بودند؟، اظهار کرد: می‌خواهیم کشت گلخانه ای را در آن جا ایجاد کنیم اما بانک بیمه فروچاله از سرمایه گذار خواسته است! این سرمایه گذار تا الان ۶ میلیارد تومان وارد کار کرده اما به این مشکل برخورده است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شرکت شستا برای تولید گیاهان دارویی و دامداری صحبت کرده ایم، اما مدیر آب می‌گوید که آب نمی‌دهیم، اظهار کرد: مردم ما باید تاوان این وضع را بدهند؟ چندین پروژه راه آهن تعریف شده اما این دو شهرستان طی هشت سال بی صاحب بوده است؛ اما الان چه؟ چرا باید در اعتبارات و پروژه‌ها شهرستان های کبودراهنگ و بهار دیده نشوند؟ در پروژه‌های استانی ۱۴۰۰ حتی ۲۰ درصد پروژه‌های این شهرستان‌ها هم اجرایی نشده است!

وی با گلایه مندی مطرح کرد: شهرک‌های صنعتی تلی از خاک مانده است، موضوع راه علیصدر چرا در بودجه ۱۴۰۱ نیامده است؟ برای ما اگر سازمان برنامه و بودجه خراب شود و سیب زمینی کاشته شود، نفعش بیشتر است چون محروم هستیم، صدایمان به جایی نمی رسد؟

اگر توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات صورت نگیرد، سکوت نخواهم کرد

توسلی با بیان اینکه مردم به من اعتماد کرده و حق دارند مطالبه کنند اما اگر توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات صورت نگیرد، سکوت نخواهم کرد، تصریح کرد: چرا این دو شهرستان در حوزه راه، کشاورزی و... نادیده گرفته شده اند؟ این حق ماست؟

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مدیران کل خواهش میکنم که در نگاهشان تغییر ایجاد کنند، اظهار کرد: سند آمایش تهیه شده بر اساس مطالعات علمی نیست.

توسلی ادامه داد: چشم اندازتان برای ۱۰ سال آینده چیست؟ میخواهید مرکز استان و ملایر توسعه پیدا کند؟ پس بقیه استان را نمی‌بینید؟ چرا ناحیه صنعتی اورقین فعال نشده؟ چرا وضعیت صالح اباد و لالجین به این مسیر رسیده است؟

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید سیب زمینی و انگور عملکرد ماست اما صنایع تبدیلی ما کجاست؟ این ظلم در حق شهرستان‌های ما قابل تحمل نیست، اضافه کرد: غار همدان را به نام زنجان ثبت کردند آیا مدیرکل میراث ما خواب بوده است!

توسلی، مطرح کرد: معادن ما، زندگی مردم و مزارع ما را نابود کرده است و با این وضعیت در خواست در نظر گرفتن پیوست عدالت را داریم تا بتوان به واسطه آن شاهد توزیع عدالت محورانه امکانات و اعتبارات در بین شهرستان‌ها بود.

در بودجه ۱۴۰۱ مباحثی چون اصلاح ساختار بودجه، عدالت محوری در بودجه، توجه به ایجاد اشتغال و توجه بهره وری مدنظر قرار گرفته است

استاندار همدان هم با بیان اینکه کل بودجه استان همدان برابر ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ مباحثی چون اصلاح ساختار بودجه، عدالت محوری در بودجه، توجه به ایجاد اشتغال و توجه بهره وری مدنظر قرار گرفته است.

خروجی بودجه ۱۴۰۱ در استان همدان باید ارتقای اشتغال و سرمایه گذاری باشد

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه از سویی آسیب شناسی‌های اقتصادی نیز مدنظر است، مطرح کرد: سیاست‌های مالی ریل گذاری شده است.

وی با بیان این موضوع از ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان همدان خبر داد و افزود: مباحثی چون تقویت اعتبارات استان و تمامی شهرستان ها، توجه به مطالعات آمایش، افزایش اعتبارات مقابله با فقر مطلق، پیش بینی رتبه بندی معلمان، پرداخت‌های عادلانه پرسنلی مدنظر و افزایش صادرات در بودجه ۱۴۰۱ مدنظر قرار گرفته و برنامه محور بودن بودجه در دستور کار است.

سند توسعه استان همدان در دست تدوین
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز با اشاره به ظرفیت لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: بحث‌های عدالت اجتماعی، رشد هشت درصدی بودجه، برنامه محوری، تفویض اختیارات وسیعتر به استانداران، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمامی استان‌ها برای نخستین بار و غیره در این مسیر دیده شده است.

سید اسکندر صیدایی با اشاره به اینکه حدود دو هزار میلیارد تومان در صندوق پیشرفت و عدالت قرار خواهد گرفت، اظهار کرد، توجه به بهره وری نیز در این لایحه را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه تمامی بودجه ما بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است، گفت: باید از ظرفیت‌های لایحه بودجه برای پیشبرد پروژه‌های استان استفاده کنیم و در این مسیر دستگاه‌های مربوطه باید پای کار باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان عنوان کرد: تمام پروژه‌های ملی و پروژه‌های ملیِ استانی شده استخراج شده و خواهش می کنیم نمایندگان مردم استان در مجلس در حوزه نمایندگی خود، نیز پروژه‌های استان را مدنظر قرار دهند.

صیدایی اضافه کرد: در حال حاضر، سند توسعه استان در دست تدوین و تهیه است.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha