۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
۴۰ درصد منابع طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی هدر رفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

۴۰ درصد منابع طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی هدر رفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در بهترین حالت ۶۰ درصد از سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی درست هزینه شد و ۴۰ درصد منابع کشور هدر رفت.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هشت میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافت و دولت اجازه داشت پس از ۶ ماه این ارز را حذف کند. یکی از مشکلات نظام حکمرانی ما که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آن را تشدید کرده سیاستگذاری کاریکاتوری است.

وی گفت: می خواهیم با اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی معیشت مردم را حفظ کنیم اما افزایش نرخ ارز در بازار آزاد که پیامد سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است موجب چند برابر شدن قیمت کالاها شد.

رضاخواه افزود: برخی وارد کنندگان، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کردند اما اصلاً کالایی وارد نکردند و آنهایی نیز که وارد کردند پس از ترخیص از گمرک، کنترلی درباره آنها نشد.

وی گفت: هم سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اشتباه بود و هم این سیاست اشتباه، بد اجرا شد.

رضاخواه افزود: فاصله ارز ترجیحی با قیمت ارز در بازار آزاد به حدی است که موجب فساد شده است.

وی گفت: اگر قرار باشد در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص دهیم نیاز به ۱۵ و هفت دهم میلیارد دلار ارز داریم و دولت باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بدهد.

رضاخواه افزود: اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نه تنها اشتباه است بلکه پول تأمین یارانه آن را نیز نداریم و سیاستگذار، متوجه این سیاست اشتباه شده است.

وی گفت: اگر قرار باشد پایه پولی افزایش یابد و یارانه بدهیم این ضرر و خیانت به مردم است.

رضاخواه افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای تأمین ناوگان مترو فقط ۵۲ میلیارد تومان اختصاص داده شده که قیمت دو واگن مترو است.

وی گفت: با توجه به اینکه اکنون ۵ هزار اتوبوس در تهران کمبود داریم اما کل بودجه خرید اتوبوس برای همه شهرهای کشور ۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رضاخواه افزود: تولید کنندگان کمتر از نیمی از مواد اولیه خود را از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین و بیش از نیمی از مواد اولیه را با قیمت آزاد تهیه کردند اما دولت با قیمت گذاری دستوری، تولیدات آنها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه کرد که موجب ضرر تولید کنندگان شد.

وی گفت: باید کسی که ۶۵ میلیارد دلار را در قالب طرح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هدر داد محاکمه کنیم و راجع به این اشتباه پاسخ دهد تا این مسأله برای همیشه حل شود و دیگر تکرار نشود.

رضاخواه افزود: در کشورهای دیگر دولت ها فقط از یک قشر خاص حمایت می کنند اما در کشور ما سیاستگذاری در زمینه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی همه را منتفع کرد.

وی گفت: در حالی که کل بودجه سال ۱۴۰۱ هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان است ۶۵ میلیارد دلار معادل هزار و ۹۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هدر رفت.

کد خبر: ۱۲۵٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha