۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳
زنگ خطر کم آبی در کردستان| صرفه جویی و مصرف بهینه بهترین راهکار است
بازار گزارش می‌دهد؛

زنگ خطر کم آبی در کردستان| صرفه جویی و مصرف بهینه بهترین راهکار است

سنندج- هر چند که هفت درصد از آب های جاری کشور مربوط به کردستان است ولی این روزها قطب آبی کشور با کمبود منابع آب در بخش های مختلف شرب و کشاورزی مواجه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ استان کردستان هفت درصد از آب‌های جاری کشور را به خود اختصاص داده است و میزان بارش در این استان بیش از میانگین کشوری است ولی طی چند سال اخیر زنگ بی آبی در کردستان به صدا درآمده است.

هر چند که در طول سال‌های اخیر احداث سد در راستای جلوگیری از هدررفت آب‌های جاری در کردستان به عنوان یک اولویت در دستور کار مدیران کشوری و استانی قرار گرفته و اعتبارات زیادی نیز برای آن صورت گرفت، ولی این روزها کردستان با کمبود منابع آبی مواجه است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولان استانی، بخش زیادی از منابع آبی استان کردستان از مرزهای کشور خارج شده و به همین دلیل هیچ عایدی برای استان به دنبال ندارد و همزمان با این مهم، مردم خود استان نیز در بخش‌های مختلف خود با کمبود آب مواجه هستند.

یکی دیگر از مهمترین مسائل کردستان مربوط به عدم دسترسی به منابع آب در دشت‌های شرقی است، چرا که آب‌های استان کردستان در مناطق غربی واقع شده و خاک حاصلخیز نیز در دشت‌های شرقی استان قرار گرفته است.

طی سال‌های اخیر و همزمان با دیگر نقاط کشور میزان بارش‌ها در کردستان نیز کاهش پیدا کرده است و این کاهش بارش‌ها زنگ بی آبی در استان را به صدا درآورده و متأسفانه سطح آب‌های زیرزمینی استان نیز به دشت پایین رفته است.

کاهش آب‌های جاری در کردستان ادامه دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار از وضعیت آب‌های موجود در پشت سدهای کردستان و همچنین میزان ورودی به آنها اظهار نگرانی کرد و خواستار مصرف بهینه از سوی اقشار مختلف مردم شد.

زنگ خطر کم آبی در کردستان| صرفه جویی و مصرف بهینه بهترین راهکار است

آرش آریا نژاد ضمن اشاره به آخرین وضعیت تأمین آب در استان کردستان، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل بارش‌های حداقلی میزان حجم آب چشت سدهای کردستان با کاهش جدی همراه بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، میزان آب ورودی به سدهای کردستان در سه ماهه پاییز سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

در حالی که مدیر عامل شرکت آب منطقه کردستان از کاهش آب‌های جاری در این استان اظهار نگرانی کرده و خواستار مصرف بهینه شده است، که این روزها خبرهای نگران کننده‌ای از افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان به گوش می‌رسد.

افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شرقی کردستان نگران کننده است
یکی از کشاورزان شاغل در دشت‌های قروه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر روند کاهش آب‌های زیرزمینی در دشت قروه آغاز شده است و این روند همچنان به شدت ادامه دارد.

علی رضا رحمانی بیان کرد: ما به عنوان یکی از کشاورزان شاغل در دشت قروه، طی سال گذشته و امسال مجبور شدیم که در کشت نوع محصولات کشاورزی تغییراتی ایجاد کنیم، چرا که چاه آبی که ما از آن استفاده می‌کنیم، به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شمار زیادی از چاه‌های آب اطراف ما نیز با این مشکل مواجه هستند، افزود: به عنوان مثال ما هم امسال و هم سال گذشته مجبور شدیم که عمق چاه را افزایش دهیم و این مهم نشان می‌دهد که آب‌های زیرزمینی با کاهش جدی مواجه شده است.

مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف در کردستان ضروری است
در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه کردستان هم در خصوص کاهش آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان، بیان کرد: متأسفانه ما در دشت‌های شرقی استان از جمله دشت‌های قروه و دهگلان با افت زیادی مواجه شده اند.

زنگ خطر کم آبی در کردستان| صرفه جویی و مصرف بهینه بهترین راهکار است

وی با بیان اینکه این افت آب‌های زیرزمینی ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، یادآور شد: انتظار می‌رود که با اجرایی کردن طرح‌های کوتاه مدت و بلندمدت بتوانیم نسبت به مصرف بهینه آب در استان کردستان در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی اقدام کنیم.

آریانژاد در پایان گفت: همکاری و مشارکت اقشار مختلف مردم و همچنین کمک سایر ادارات و سازمان‌های دولتی در این راستا یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل باید از ظرفیت‌های در اختیار برای نیل به این هدف بهره برداری شود.

مدیریت منابع آب در استان کردستان و برنامه ریزی مستمر برای بهره برداری از ظرفیت‌های در اختیار یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط و وضعیت موجود، در این بخش برنامه‌های عملیاتی تری در دستور کار قرار گیرند.

کد خبر: ۱۲۵٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha