۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری
گزارش خبری؛

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

آبادان- با مطالبه‌گری فعالان گردشگری و پیگیری‌های مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از موضوعاتی که دولت سیزدهم بر روی آن تاکید ویژه دارد، گردشگری است و شاید همین موضوع باعث شد که «سید عزت‌الله ضرغامی» رئیس اسبق صدا و سیما و یکی از چهره‌های شناخته شده سکان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر عهده بگیرد.

یکی از مبانی رشد و توسعه صنعت گردشگری، مناطق آزاد کشور است. بزرگترین منطقه آزاد اروند از نظر جمعیتی و داشتن راه‌های مواصلاتی متعدد، منطقه آزاد اروند است.

صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند ظرفیت‌های بالایی دارد. ظرفیت گردشگری در این منطقه به صورت یک بسته کامل است. گردشگری آبی، ورزشی، هوایی، درمانی و سایر موضوعات پیش زمینه مناسبی دارد که در این بین ظرفیت‌های مردمی که به صورت پژوهشی در حال فعالیت هستند توانسته‌اند نقش بازوی فکری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان گردشگری منطقه که در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، آخرین موارد توسعه‌ای صنعت گردشگری را در دیدار با این نخبگان بررسی کرد.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

محمود نواصر، یکی از تحصیلکردگان و پژوهشگران منطقه آزاد اروند در این دیدار اظهار کرد: دعوت از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مطالبات جامعه گردشگری منطقه آزاد اروند است که این موضوع را به صورت حضوری حتی تا وزاتخانه از طریق دیدار با مدیرکل حوزه وزیر نیز پیگیری کردم.

وی افزود: ثبت بافت تاریخی و میراث ناملموس جنگ در خرمشهر تاکنون انجام نشده است. مثلا حضرت آقا آمدند خرمشهر عکسی دارند و باید این مکان ثبت شود و یک رویداد شود.

این پژوهشگر گردشگری ادامه داد: برای دریافت منابع از صندوق توسعه ملی در راستای رونق و توسعه گردشگری شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر نیاز به رایزنی است.

نواصر تاکید کرد: بیش از یک سال است که مطالبه‌ای جدی مبنی بر تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند داریم و در واقع توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که یک اداره کل کوچک، چابک، مستقل و متمرکز بر خطه اروند وجود داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت بانک گردشگری، عنوان کرد: می‌توان از طریق بانک گردشگری تسهیلات مناسبی برای کسب و کارهای گردشگری منطقه دریافت کرد که این امر مستلزم رایزنی با مدیرعامل بانک گردشگری کشور است.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند استفاده شود، خاطرنشان کرد: می‌توان از خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خدمات خوبی دریافت شود.

نواصر با اشاره به وضعیت شلمچه در حوزه گردشگری تصریح کرد: ضرورت دارد مدیریت یکپارچه در شلمچه در خصوص ساماندهی گردشگران عراقی از طریق جذب یک سرمایه‌گذار برای ارائه خدمات گردشگری انجام شود.

راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند و ارائه خدمات همراه با تخفیف برای مردم منطقه یک مطالبه است

وی در ادامه تملک فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند را یکی از راهکارهای توسعه صنعت گردشگری قلمداد کرد و گفت: راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند و ارائه خدمات همراه با تخفیف برای مردم منطقه یک مطالبه است.

این پژوهشگر گردشگری ادامه داد: علیرغم بین‌المللی بودن فرودگاه آبادان اما فقط پرواز آبادان-کویت برقرار است؛ پرواز «آبادان-وان»، «آبادان-استانبول» و «آبادان-دبی» متقاضیان زیادی دارد. چندسال قبل نیز شرکت ایرعربیا به دلیل عدم حمایت پروازهای خود را که سه روز در هفته از آبادان به مقصد شارجه امارات متحده عربی برقرار بود، لغو کرد.

نواصر وجود راه‌های آبی متعدد را یک فرصت مناسب برای رونق گردشگری آبی برشمرد و عنوان کرد: انتظار می‌رود که راه آبی برای تردد بین آبادان و خرمشهر و همچنین تا اهواز از طریق راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی آبی، ایجاد شود.

وی با اشاره به امکان برقراری تاکسی هوایی در مسیر آبادان-اهواز و آبادان-دزفول از طریق فرودگاه بین‌المللی آبادان توضیح داد: با توجه به حضور گردشگران متعدد خارجی به ویژه گردشگران عراقی این امر توجیه اقتصادی دارد.

این کارشناس گردشگری، کشاورزی منطقه را یک ظرفیت بی بدیل در حوزه گردشگری کشاورزی قلمداد کرد و افزود: بوم گردی‌های خوبی را می‌توان در روستاها ایجاد کرد و باید بروکراسی‌ها در دیگر ادارات از جمله آب و برق کاهش پیدا کند و همکاری لازم در این خصوص صورت بگیرد.

نواصر در ادامه با اشاره به مشکلات صنایع دستی، برندسازی را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: باید دوره‌های آموزشی در این خصوص برگزار شود و همچنین در موضوع بازاریابی باید واحد بازاریابی وزارتخانه کمک بیشتری کند.

وی اضافه کرد: شرکت تعاونی حامیان میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعال است و باید برای کمک به صنایع دستی اروند با این شرکت رایزنی شود.

این پژوهشگر گردشگری با تاکید بر اینکه مجسمه‌های المان شهری که در آبادان و خرمشهر نصب می‌شود باید توسط هنرمندان بومی همین منطقه ساخته شود، اظهار کرد: درخواست می‌شود جشنوراه مجسمه‌های حصیری به صورت پایلوت در راستای جذب گردشگر به ویژه در ایام عید نوروز برگزار شود.

نواصر ادامه داد: صنایع دستی بومی و اصیل منطقه همچون حصیربافی ضرورت دارد در المان‌های شهری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت مستمر برگزار شد و نیاز است که این حمایت‌ها به صورت مستمر باشد.

این کارشناس گردشگری در ادامه با تاکید بر اهمیت و نقش تابلوهای راهنمای مسیر در راستای هدایت و راهنمایی مسافران و گردشگران اظهار کرد: تابلوهای راهنمای گردشگری یکی از راه‌های معرفی بنا، اماکن گردشگری، اقامتی و جذب مخاطب است؛ بنابراین اگر تابلوهای راهنمای گردشگری با اطلاعات دقیق در ورودی و سطح شهر نصب شود، مسافران عبوری نیز جذب آنها می‌شوند.

نصب تابلوی راهنمای استاندارد گردشگری به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی یک ضرورت است زیرا سبب تقویت صنعت گردشگری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود

نواصر نصب تابلوهای راهنما را یکی از اقدامات ابتدایی و الفبای گردشگری قلمداد کرد و گفت: نصب تابلوی راهنمای استاندارد گردشگری به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی یک ضرورت است زیرا سبب تقویت صنعت گردشگری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در شهرهای آبادان و خرمشهر، عدم نیاز به ویزا و همچنین شرایط آب و هوایی یکسان با قطر، در زمینه پشتیبانی رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۲ امکان حضور فعال منطقه آزاد اروند را فراهم آورده است و مطالبه تشکیل «کمیته مسابقات جام جهانی قطر» در اروند را داریم.

این فعال گردشگری در خصوص بناهای تاریخی تصریح کرد: بناهای تاریخی منطقه قبلا بدون برنامه مرمت می‌شد ولی اکنون طرح مرمت وجود دارد و انتظار می‌رود این رویه حفظ شود.

نواصر با اشاره به لزوم وجود طرح جامع گردشگری توضیح داد: در سال‌های قبل، گردشگری منطقه طرح جامع نداشت ولی امروز خوشبختانه طرح جامع گردشگری داریم و تحصیلکردگان گردشگری این اقدام را مثبت و ضروری تلقی می‌کنند.

وی داشتن اطلاعات از چالش‌های گردشگری منطقه آزاد اروند را پیش نیاز توسعه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه گزارش‌های نیازسنجی گردشگری باید به صورت پژوهشی انجام شود درخواست می‌شود سازمان منطقه آزاد اروند آن را به تحصیلکردگان رشته گردشگری محول کند.

ضرورت دارد همایشی با عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری منطقه آزاد» در برج میلاد تهران برگزار شود تا شرکت‌های گردشگری این منطقه بتوانند با شرکت‌ها، ایرلاین و سایر بخش‌های گردشگری تهران تفاهمنامه منعقد کنند

این پژوهشگر گردشگری با اشاره به لزوم معرفی ظرفیت‌های گردشگری اروند در پایتخت تاکید کرد: ضرورت دارد همایشی با عنوان «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند» در برج میلاد تهران برگزار شود تا شرکت‌های گردشگری این منطقه بتوانند با شرکت‌ها، ایرلاین و سایر بخش‌های گردشگری تهران تفاهمنامه منعقد کنند.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

لزوم تشکیل ستاد احیای نخیلات
نجمه عباسیان پور، یکی دیگر از فعالان گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: برخی فعالان گردشگری که سال‌ها در این حوزه فعالیت دارند به دلیل نداشتن کارت تورلیدری و مدرکی مبنی بر فعالیت، دچار مشکلات عدیده‌ای می شوند و درخواست می‌شود دوره تور لیدری برگزار شود تا این مشکل رفع شود.

وی با اشاره به مرز مسافری شلمچه تصریح کرد: به دلیل مزاحمت‌هایی که برای مهمانان اتباع عراقی بدو ورود به کشور ایجاد می‌شود نیاز است ساماندهی صورت گیرد.

این فعال گردشگری ادامه داد: باید قوانین خاص برای رانندگان شلمچه اعمال و حمل و نقل عمومی نیز ساماندهی شود.

عباسیان پور با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری آبی اروندصغیر خاطرنشان کرد: ایجاد ورزش‌های آبی به خصوص ایستگاه‌های ماهیگیری برای گردشگران در اروند صغیر یکی از مطالبات است.

وی غذاهای بومی منطقه آزاد اروند را یکی از ظرفیت‌های گردشگری غذا عنوان کرد و گفت:  مطالبه داریم جشنواره غذاهای بومی برگزار شود و همچنین خیابانی نیز در این خصوص با موضوع گردشگری غذا در نظر گرفته شود.

ضرورت دارد یک اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مستقل در مینوشهر تشکیل شود

این فعال گردشگری، مینوشهر را یکی از شریان‌های اصلی گردشگری منطقه آزاد اروند قلمداد کرد و افزود: ضرورت دارد یک اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مستقل در مینوشهر تشکیل شود.

عباسیان پور سابقه مدیرعامل فعلی سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان وزیر جهاد کشاورزی را سبب خرسندی جامعه گردشگری دانست و بیان کرد: تشکیل ستاد احیای نخیلات منطقه آزاد اروند به ویژه نخلستان‌های مینوشهر که تاثیر به سزایی در گردشگری منطقه دارد را تقاضا داریم.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

برندسازی غذاهای محلی
آرزو نری موسی، یکی دیگر از فعالان گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: یک دوره تسهیلگری و بوم گردی توسط سازمان منطقه آزاد اروند با تدریس اساتید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت که تقاضا داریم مجددا این دوره در راستای توسعه گردشگری کشاورزی منطقه برگزار شود.

وی برگزاری جشنواره‌های غذا با هدف معرفی غذاهای بومی محلی و رونق اقتصادی منطقه را یک ضرورت دانست و گفت: باید بر روی برندسازی غذاهای این منطقه از جمله شیره خرما برنامه‌ریزی شود.

این فعال گردشگری تبلیغات را جزو مهم‌ترین مولفه‌های گردشگری قلمداد کرد و افزود: باید واحد روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند اقدامات اساسی برای معرفی این منطقه انجام دهد و همچنین سایت این سازمان به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به صورت مستمر به روز باشد.

نری موسی نبود رشته‌های گردشگری در دانشگاه‌های منطقه را سبب کاهش سرعت توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود دانشگاه‌های متعدد در منطقه درخواست داریم در این خصوص پیگیری شود تا رشته مهم گردشگری در این منطقه تدریس شود.

وی خطاب به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: تقاضا می‌شود یک نفر از نخبگان و فعالان واقعی گردشگری که به بافت منطقه آشنا بوده و دارای طرح و ایده است را به عنوان مشاور گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شود.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

نبود نام اروند در اکسپوی دبی
مجید کنعانی، یکی دیگر از فعالان گردشگری نیز در این نشست اظهار کرد: باید تاکسی‌هایی ویژه گردشگری در سطح شهر به ویژه فرودگاه بین‌المللی آبادان همراه با رانندگان آموزش دیده راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به گردشگری ورزشی افزود: گردشگری ورزشی منطقه ظرفیت بالایی دارد و نیاز است در این خصوص برنامه‌ریزی شود.

این فعال گردشگری با اشاره به لزوم استفاده از نیروهای تحصیلکرده در ادارات میراث منطقه، عنوان داد: درخواست داریم ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان و خرمشهر و همچنین اداره میراث سازمان منطقه آزاد اروند از بدنه تحصیلکردگان تخصصی گردشگری نیز استفاده کنند.

کنعانی تاکید کرد: در حالی نمایشگاه اسکپوی دبی برگزار شده که نامی از منطقه آزاد اروند نمی‌بینیم.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

طرح جامع گردشگری
محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: باید ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند داشته باشیم و در این خصوص پیگیر هستیم.

وی گردشگری را یکی از ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند عنوان کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های ما، طرح جامع گردشگری بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اروند صغیر توضیح داد: می‌توان انواع ورزش‌های آبی را در اروند صغیر راه‌اندازی کرد؛ گردشگری منطقه باید به اشکال مختلف مانند گردشگری ورزشی، گردشگری کشاورزی، گردشگری سلامت و ... احیا شود.

دعوت از وزیر میراث
اسکندری با اشاره به مطالبات فعالان گردشگری برای تشکیل اداره کل توضیح داد: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به منطقه آزاد اروند دعوت کرده‌ایم و همچنین به دنبال تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند هستیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بانک گردشگری، عنوان کرد: پیگیر دعوت از مدیرعامل بانک گردشگری به منظور حضور و رایزنی در منطقه آزاد اروند هستیم.

وی با اشاره به مشکلات هتلداران منطقه آزاد اروند در پی شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: چنانچه با یک برنامه‌ریزی مناسب گردشگران خارجی را وارد منطقه آزاد اروند کنیم قطعا شاهد رونق هتل‌های منطقه خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه تحصیلات تکمیلی موضوعی است که از همان ابتدا دنبال کردیم، اظهار کرد: در زمینه توریسم آموزشی، منطقه آزاد اروند زمینه ورود گردشگران عراقی به این منطقه را دارد.

اسکندری در خصوص واگذاری ساختمان فعلی سازمان منطقه آزاد اروند برای تحصیلات تکمیلی، توضیح داد: به دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد دادیم این ساختمان را برای آموزش دانشجویان خارجی در راستای توریسم آموزشی استفاده کند.

اداره کل میراث منطقه آزاد اروند تشکیل می‌شود| خیز بلند برای توسعه گردشگری

تشکیل تشکل‌های مختلف
قدرت‌الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار کرد: طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند را از همان ابتدا در دستور کار قرار دادیم و یک سال است که تهیه شده و در مراحل پایانی قرارد دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری از طریق طرح جامع گردشگری آماده شده است و طبق روال قانونی این طرح باید در شورای معاونین و هیات مدیره تصویب شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: تشکل‌های تخصصی همچون هتلداران، صنایع دستی و آژانس‌های هواپیمایی تشکیل شده است.

طمیمیان با اشاره به گردشگری کشاورزی بیان کرد: دوره تسهیلگران با مدرک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد؛ بیش از ۸۰ وبینار و دوره آموزشی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

وی توضیح داد: دوره تورلیدری قبلا برگزار شده است ولی مجددا برگزار می‌شود؛ برای دوره‌های هوانوردی نیز با یک دانشگاه و موسسه تفاهمنامه منعقد کردیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه استانداردسازی مجموعه‌های گردشگری انجام شد، افزود: طرح ابنیه، مرمت، احیا و اینکه به منظور نگهداری به بخش خصوصی واگذار شود در دستور کار است. ثبت بافت میراث ناملموس خرمشهر نیز در دستور کار است.

طمیمیان خاطرنشان کرد: شورای راهبردی گردشگری سلامت، طبق مدل کشوری در این منطقه تشکیل شد.

وی با اشاره به فرودگاه بین‌المللی آبادان گفت: تاکنون تفاهمنامه‌های متعددی در خصوص برقراری پروازهای خارجی منعقد شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به لزوم معرفی فعالان صنایع دستی، اظهار کرد: کتابچه هنرمندان صنایع دستی آماده شده و فقط مرحله چاپ مانده است.

طمیمیان با اشاره به تاکسی آبی گفت: با توجه به ظرفیت گردشگری آبی، کمیته تاکسی آبی تشکیل شده و به صورت مستمر در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به نوروز ۱۴۰۱، افزود: جشنواره مجسمه‌های حصیری در نوروز ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و درخواست دارم در اتاق فکر به ما کمک کنید.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: امسال در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که با حضور همه استان‌ها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم.

توسعه در گروی توجه به ظرفیت تخصصی
به طور حتم دیدارهای مردمی مسئولان عالی رتبه یک منطقه با متخصصین توسعه می‌شود.

قطعا نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با نخبگان و فعالان واقعی گردشگری باعث توسعه گردشگری می‌شود و حفظ ارتباط صمیمی و اثربخش با این بدنه مهم اجتماعی نتایج مثبتی به دنبال دارد.

کد خبر: ۱۲۵٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نسترن IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 3
      همش حرف و فقط حرف و یک مشت ایما و اشاره اون هم بر سر قبری که جنازه ای نداره! خسته نباشبد دوستان :/
    • امین IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 0
      تمام اینها یک ضرورت هست وباید انجام بشه حتما به یاری خدا
    • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      2 0
      قطعا هر جا مسئولان درهای اتاقشون به روی مردم باز بشه و از متخصصین بومی منطقه استفاده کنند بهتر به نتیجه میرسند.به شرایط امیدوار شدیم