۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
راه دراز سرمایه گذاری در مازندران| معطلی پشت درهای بسته
بازار گزارش می‌دهد؛

راه دراز سرمایه گذاری در مازندران| معطلی پشت درهای بسته

ساری- معطلی طولانی مدت سرمایه گذاران پشت درب های بسته سبب شده تا برخی از آنان عطای سرمایه گذاری در استان را به لقایش ببخشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خان‌های متعدد فراروی سرمایه گذاری سبب شده تا سرمایه گذاران مختلف برای ایجاد طرح‌های اشتغال زا پشت درهای بسته ادارات بمانند و این کار انگیزه آنان را از بین برده است.

در حالی که طی دولت قبل قرار بود با ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری، فرایند صدور مجوز سرمایه گذاران تسهیل شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پنجره واحد در حد شعار و اسم باقی مانده است.

پناه سرمایه گذاران به ستاد تسهیل و رونق تولید
محمد کاوه یک سرمایه گذار در مازندران که برای رفع مشکل فراروی سرمایه گذاری به سوی ستاد تسهیل رفع موانع تولید در استان دست دراز کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهرک کشاورزی مازندران شامل مجتمع تولید و پرورش گوسفند گوشتی، گلخانه هیدرپونیک، زراعت چوب و پرورش بوده و در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در دست ساخت است، سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه را پنج هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

وی گفت: این مجتمع پس از بهره برداری برای دو هزار نفر به صورت مستقیم و هشت هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه برای مجموعه بهداشت جواز گردشگری صادر شده بود، افزود: در پایان سال گذشته تفاهمنامه با استانداری منعقد شد تا به عنوان شهرک کشاورزی فعال شود و تاکنون موفق شدیم جواز تأسیس طرح‌های مختلف را در این شهرک بگیریم.

راه دراز سرمایه گذاری در مازندران| معطلی پشت درهای بسته

کاوه بالابودن نرخ عوارض سازمان همیاری‌ها و نظام مهندسی را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای عوارض همیاری‌ها و نظام مهندسی در نظر گرفته شد که سنگین است.

مدیر اولین شهرک کشاورزی مازندران گفت: همچنین برای ساخت مجتمع تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شد و تقاضا داریم نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ هکتار جنگل در داخل مجموعه واقع شده است، گفت: قرار بود این عرصه‌ها برای حفظ و نگهداری تحویل مجموعه شود اما تاکنون اقدام نشده است.

در منطقه دهدشت نور نیز به رغم آنکه بزرگترین دامداری صنعتی استان در دست ساخت است اما سرمایه گذار آن با چالش‌ها و موانع متعددی روبرو است. فرزاد صدیقی سرمایه گذار صنعت دامپروری و کشاورزی در حاشیه ستاد تسهیل رونق تولید در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به توسعه دامپروری پرواربندی در دشت ناز ساری گفت: در قالب این طرح دامداری پنج هزار راسی ایجاد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد دامپروری ۱۰ هزار راسی مولد و گلخانه هیدروپونیک گفت: برای اجرای طرح‌ها ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت و برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

برای اجرای طرح‌ها ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت و برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود

وی با بیان اینکه شرکت دشت ناز به عنوان بزرگترین شرکت فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری در کشور است، افزود: بزرگترین دامداری صنعتی استان‌های شمالی با شش هزار و ۴۰۰ رأس دام در این منطقه وجود دارد.

صدیقی با اظهار اینکه روزانه ۱۰۰ تن شیر تولید می‌شود، میزان محصولات دامپروری و کشاورزی را ۱۰۰ هزار تن در سال ذکر کرد و گفت: هدف از اجرای تفاهمنامه ای که بین استانداری و بنیاد مستضعفان به عنوان بزرگترین طرح دامپروری بعد از انقلاب در کشور امضا شد، این بود که بتوانیم به توسعه صنعت دامپروری و کشاورزی اقدام کنیم.

راه دراز سرمایه گذاری در مازندران| معطلی پشت درهای بسته

این فعال در صنعت دامپروری و کشاورزی گفت: طبق برنامه میزان تولید شیر از ۱۰۰ تن به ۱۷۰ تن در روز خواهد رسید و میزان تولید گوشت قرمز سالانه به دو هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: صنعت دامپروری در سال‌های اخیر دچار چالش‌های زیادی روبرو شد و نبود سرانه مصرف محصولات، مشخص نبودن نرخ خرید تضمینی برای تمامی محصولات از جمله دغدغه‌ها است.

مجوزهای معطل مانده در مازندران بررسی می‌شود
استاندار مازندران با انتقاد از روند طولانی صدور مجوز اظهار داشت: هر سرمایه گذاری که وارد استان شود و تقاضای مجوز کند، کارگروه باید مجوز را صادر و تقدیم کند نه آنکه سرمایه گذار در این اداره و آن اداره دنبال مجوز دوندگی کند.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه میانگین صدور برخی مجوزها در گذشته به یکسال و نیم هم می‌رسد، گفت: قرار شد کارگروه تشکیل شود و تمامی مجوزهای پشت در مانده را بررسی کند.

وی ریشه یابی موانع موجود فراروی سرمایه گذاری را از دیگر طرح‌ها بیان کرد و گفت: نباید شاهد آن باشیم که سرمایه گذار برای حل مشکل، به ستاد رونق تولید مراجعه کند.

حسینی پور یادآور شد: امیدواریم کسانی که قصد سرمایه گذاری در استان را دارند به راحتی مجوز دریافت کنند و دستگاه‌های دولتی باید فرایند صدور مجوز را کوتاه کند تا بتوانیم تولید و اشتغال را در استان رونق دهیم.

بسیاری از سرمایه گذاران در مازندران نیازمند دریافت تسهیلات برای رونق تولید هستند و در سال جاری از بیش از ۶۴۰ پرونده تشکیل شده فقط به ۳۴۰ فقره تسهیلات پرداخت شده است.

کد خبر: ۱۲۵٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha